Wegens vernietigend Fyra-rapport (maar ook omdat ze haar gewoon niet mogen, want ze heeft persoonlijk een nogal minimaal aandeel in deze clusterfuck).
Wegens vernietigend Fyra-rapport (maar ook omdat ze haar gewoon niet mogen, want ze heeft persoonlijk een nogal minimaal aandeel in deze clusterfuck).
Reacties (9)
Mansveld (de minst schuldige) stapt dus op.
Haar illustere voorgangers, zoals liegende Camiel, ontspringen de dans.
http://www.1limburg.nl/camiel-eurlings-misleidde-tweede-kamer-fyra-dossier?context=section-1
@1: heel benieuwd wat aan dat soort dingen gedaan gaat worden. Mansfeld laten opstappen is leuk, maar ze heeft weinig aan dit debacle kunnen doen.
Nog intrigerender is dat de verantwoordelijke minister van zowel dit als het vorige kabinet blijkbaar ook gewoon aan kan blijven…
Zolang de toezichtsfilosofie van mw Thunnissen het beleid bepaalt en dit soort convenanten worden gesloten zal het iedere keer weer ergens fout gaan.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-12975.html?zoekcriteria=%3Fzkt%3DUitgebreid%26pst%3DStaatscourant%26vrt%3Dconvenant%26zkd%3DAlleenInDeTitel%26dpr%3DAlle%26sdt%3DDatumPublicatie%26pnr%3D2%26rpp%3D10%26_page%3D6%26sorttype%3D1%26sortorder%3D4&resultIndex=54&sorttype=1&sortorder=4
Belangrijkste probleem is dat dit soort projecten koste wat kost worden doorgedrukt, tegen beter weten in. Iedere criticus wordt slechts gezien als lastig.
De huidige generatie politici wil alleen maar daadkracht tonen en niet luisteren. Dan krijg je keer op keer dit soort fiasco’s.
@3 Volgens mij zijn het niet de politici die de V250 bij AnsaldoBreda hebben besteld, maar de managers van ‘High Speed Alliance’ (samenwerkingsverband NS en KLM).
De Thalys doet het prima; hebben de politici daar ineens een andere rol gespeeld? Maar als ‘ie was geflopt had je die ook op rekening gezet van politici die alleen maar daadkracht willen tonen en niet willen luisteren.
Volgens mij is het probleem hier nu juist dat de verantwoordelijke ministers te weinig daadkrachtig zijn geweest: ze hebben blijkbaar te weinig de vinger aan de pols hebben gehouden en zich in laten pakken door directies met mooie praatjes, die op hun beurt weer afgingen op de mooie praatjes van een of andere Italiaanse blikbouwer met een dubieuze reputatie.
U wilt een fonkelnieuw ontwerp voor 12 treintoestellen? En die moeten 230 km/u kunnen. Iedereen zegt ‘nee’? Prima, wij doen het wel. 240 km/u? Geen probleem. 250 km/u? Ach, nou ja, tien kilometer erbij, wat maakt dat nou uit? Komt voor de bakker.
Kijk, als niemand dat wil doen, dan moet je je toch achter de oren krabben. Hebben die managers niet gedaan. Maar geef de minister maar de schuld (alsof hij de beslissing heeft genomen om met AnsaldoBreda in zee te gaan).
@5: Yeps, en ze moeten wel daadkracht tonen, net als managers en bestuurders, want iedere baan is maar een tijdelijk voor 4 a 5 jaar dan moet er iets nieuws gezocht worden. Voor een succesvol vervolg van de carrière moet er keer op keer een daadkrachtige CV gebouwd worden. Liefst “aantoonbare” daadkracht, dus bij iedere nieuwe baan moeten al deze lieden iets concreets weten door te duwen, om hun eigen status en daadkracht te tonen. Feitelijk zijn het net al die triomfbogen in Rome, alleen hebben vele daarvan de tijd wel doorstaan.
@6: De minister is verantwoordelijk voor het gepruts bij de aanbesteding en voor het falen van de toezichthouder.
Gaan de politici hier wat van leren? Nee, de JSF is al besteld. En dat-ie (alweer) duurder uitvalt omdat Canada hem niet wil, ach. Chantage is zo op de burger afgewenteld.