Lego-ding met android telefoon lost rubik’s cube in 5.35 seconde op

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (5)

#1 Joost

De beperkende factor is duidelijk hoe snel een robotarm de cube kan draaien.

#2 Mark Machielse

Leuk, maar niet meer dan dat. De bewegingen die nodig zijn om een RC op te lossen zijn in een fractie van een seconde doorgerekend, en zoals Joost inderdaad opmerkt is de snelheid van de robotarm de bepalende factor.

Bovendien hangt de snelheid waarmee de oplossing bereikt wordt sterk af van de uitgangspositie van de RC. Het is in 2010 aangetoond dat elke uitgangspositie in maximaal 20 bewegingen kan worden opgelost, en dat gemiddeld genomen 18 bewegingen naar schatting het meest voorkomt.

De makers van CubeStormer II hadden tenminste kunnen vermelden hoeveel tijd een beweging gemiddeld duurt, zodat het ons duidelijk wordt wat de gemiddelde tijd is die de robot nodig heeft gegeven een willekeurige uitgangspositie.

#2.1 Bismarck - Reactie op #2

“Bovendien hangt de snelheid waarmee de oplossing bereikt wordt sterk af van de uitgangspositie van de RC. Het is in 2010 aangetoond dat elke uitgangspositie in maximaal 20 bewegingen kan worden opgelost, en dat gemiddeld genomen 18 bewegingen naar schatting het meest voorkomt. ”

Het lijkt net alsof je twee zinnen elkaar tegenspreken.

#2.2 Bismarck - Reactie op #2.1

Je link lezende zie ik dat zover nu bekend 92% van de uitgangsposities 17 of 18 bewegingen benodigen en meer dan 99,9% van de uitgangsposities tussen de 15 en 19. Uitgaande van een random uitgangspositie maakt het dus niet echt bijzonder veel uit.

#3 Faltung

Inderdaad Mark, dat hadden ze best even mogen doen voor ons. Dat ergerde me ook zo toen Feliks Zemdegs zijn recordtijd RC oplossen met de hand neerzette, dat hij er niet bij vertelde wat zijn gemiddelde tijd was. Bij hem zag je trouwens ook duidelijk dat de snelheid van zijn handen de beperkende factor was.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*