Voer voor mensen met gevoel voor geschiedenis. In juni 1941 verbrak Hitler het pact met de Sovjet-Unie en trok hij via Polen met zijn legers naar Rusland. Dat is volgende week precies 75 jaar geleden. Schröder verwijt de Duitsers gebrek aan sensitiviteit. In Rusland wordt op 22 juni altijd herdacht dat het land op die dag in 1941 werd binnengevallen door de nazi’s.
Reacties (28)
Het zal Poetin sterken om de “boosaardigheid” van het “Westen” aan zijn aanhang te verkopen.
;-)
En op 15 juni 1940 viel de Sowjetunie Litouwen binnen. De slag bij Waterloo was de 18e juni en op 22 juni 1812 verklaarde Napoleon Rusland de oorlog.
Het is het seizoen, zullen we maar zeggen…
Maar zo’n grote Navo-operatie komt toch niet pardoes uit de lucht vallen?
Voer voor mensen met gevoel voor geschiedenis:
“Political prostitute” Schroder is de man die als bondskanselier voor Putin (4.5% eigenaar Gazprom) de Nord Stream Gasleiding politiek regelde en vervolgens vlak daarna voorzitter werd van de raad van toezicht.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4515914.stm
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/12/12/AR2005121201060.html
http://www.usatoday.com/news/washington/2007-06-13-2870151492_x.htm
De Nord Stream is aangelegd om bij de aanvoer van gas Polen en met name de Oekraïne te omzeilen waarbij de Oekraïne (hint: Holodomor) 2 jaar geleden door Rusland militair is binnengevallen, over gebrek aan sensitiviteit gesproken.
Merkwaardig dat de auteur met gevoel voor geschiedenis niet vermeld dat 77 jaar geleden Duitsland en de Sovjet Unie samen Polen binnen vielen: Duitsland en de Sovjet-Unie verdelen Europa. Al helemaal merkwaardig omdat deze oefening voortvloeit uit Russische intimidatie en dreigementen aan Polen, Litouwen, Estland en Letland nu.
Verder is er onder geschiedkundigen debat of het breken van het Nazi-Sovjet pact werd veroorzaakt door Stalin of Hitler.
Tsja, nadat Schröder zijn bondskanseliersschap vol enthousiasme inruilde voor een functie bij Gazprom zal niemand dit verbazen …
Anakonda is begonnen op 6 juni en zal tien dagen duren. Op 22 juni is de oefening dus al afgelopen. Elke symbolische verwijzing naar Operatie Barbarossa slaat als een tang op een varken.
Er kan wel aan andere verwijzing gemaakt worden. 6 juni 1944 was D-Day, de invasie in Normandie. De dag dat de Amerikanen en Engelsen begonnen met het bevrijden van Europa. Maar ja, dat soort informatie hoef je uit de Russische hoek niet te verwachten, natuurlijk …
@1: Dat zal hij zeker doen, ja. Vervolgens kunnen we dan hier met @3: de boosaardigheid van Rusland weer flink breed uitmeten. Enzovoort. Totdat het een keer echt fout gaat.
Volgens mij bestaat de NAVO toch voornamelijk uit de landen die tegen de nazi’s vochten. De operatie heeft ook niet zoveel te maken met 75 jaar geleden, maar meer met de Russische invasie in Oekraïne 2 jaar geleden.
Gezien de 41 jarige overheersing van Oost Duitsland door de Sovjet Unie zou ik als Duitser heden ten dagen ook niet zo wakker liggen over de oude sentimenten aldaar. Juist niet als die sentimenten voornamelijk gebruikt worden om het nationalisme in Rusland aan te wakkeren.
Volgens mij is Rusland zelf de reden voor de aanwezigheid van de NAVO troepen. Iemand met gevoel voor geschiedenis die weet dat Polen, Estland, Letland en Litouwen tientallen jaren bezet zijn geweest…..
@5
Hoe kunnen we de boosaardigheid van Rusland negeren? Is de annexatie van Zuid Ossetie, de Krim en oost Oekraine niet gebeurd?
De communistische partijen in Oost-Europa hebben na democratische zegen in de verkiezingen zelf gevraagd of de Russische bevrijder wilde blijven. Dat is geen bezetting geweest, maar een vriendschappelijke dienst.
De annexaties is ook allemaal door de volkswil van de genoemde gebieden gebeurd. Omdat zoals op de Krim de meerderheid van Russische afkomst is.
Wij in het westen moeten eens ophouden voor anderen te denken en in te vullen. In die tijd kunnen we eens met ons eigen landje bezig gaan, niet in denken en plannen bedenken, maar aanpakken. De straat op, er is genoeg vrijwilligerswerk of posities waar je op kan solliciteren voor een beter Nederland.
@8: Tuurlijk, joh. De Hongaarse opstand ? Nooit gebeurd ! De Praagse lente ? Niets meer dan een sprookje. De Berlijnse Muur ? Is die er ooit geweest, dan ?
@9: Don’t feed the troll.
@5: Het is nu niet de boosaardigheid van Rusland maar van het KGB/maffia regiem van Putin, de grootste gedupeerden tot nu toe zijn de Russen zelf.
Jij en het artikel waar jij naar linkt laten al dan niet bewust enkele essentiële feiten buiten beschouwing die de persoon Schroder zelf en zijn uitspraken in een heel ander daglicht plaatsen. Schroder is geen integere autoriteit maar staat op de loonlijst van het Kremlin.
Het gaat ieder geval echt fout als Putin niet duidelijk weet waar de grenzen/rode lijnen van het Westen zijn en Putin denkt dat wij na Moldavië, Georgië en de Oekraïne ook bij Polen en de Baltische staten de andere kant op zullen kijken. Het gaat ook fout als wij in het westen niet wakker worden en door krijgen welke hybride oorlog Putin nu al tegen ons voert.
Het systeem waar wij nu in leven is op sociaal-economisch vlak niet de mijne, ik wil o.a. een basisinkomen, maar ik heb er geen enkele behoefte aan de neocons om te ruilen voor een semi fascistische dictatoriale kleptocratie waar je voor een verkeerde tandpasta tweet al 2 jaar de bak in gaat, jij wel?
@8:
Ze hadden alle rede om hun grote bevrijder Stalin dankbaar te zijn; hij was in van alles beter.
Vergelijk dit als voorbeeld:
Jozef Stalin (1878 – 1953), 20 – 42,8 miljoen doden
Adolf Hitler (1889 – 1945), 17 miljoen doden
@11: “de grootste gedupeerden tot nu toe zijn de Russen zelf “
Nou ja, de inwoners van de gebieden waar Rusland conflicten opstookte/uitvocht zijn toch nog wat harder gedupeerd. Vooral in Abchazië, waar tienduizenden burgers zijn vermoord en meer dan de helft van de bevolking etnisch is weggezuiverd.
@13: Je hebt gelijk, zo ook 200.000 dode Tsjetsjenen.
De vraag is alleen moet je de verantwoording daarvoor bij een heel land leggen of bij een club oud KGB agenten die conflict nodig heeft om aan de macht te blijven en met een Berlusconi overtreffende media machine het hele land in een schijnwerkelijkheid gedompeld heeft.
@8
Verwijderd
@10
Je hebt gelijk.
@9: vroeger was dat allemaal de schuld van het communisme
@11: Ik maak me geen illusies over het Rusland van Poetin. Maar ook niet over de inzet van het westen waar alle verhalen eindigen met een pleidooi voor hogere defensie-uitgaven en meer wapens (met als gevolg dat je basisinkomen en al je andere wensen op sociaal-economisch gebied tot St Juttemis worden uitgesteld). Het wordt tijd voor heroprichting van de Derde Weg
@16: Heel nobel zo’n derde weg maar was dat in feite ook niet de status van Moldavië, Georgië en de Oekraïne en wat heeft ze dat opgeleverd? Zijn de Duitsers in ’40 met een grote boog om het neutrale met fietsen in plaats van tanks bewapende Nederland heen gereden?
Op zich prachtig mensen met een utopische dromen in een roze wolk, ik was er vroeger ook één; dienst geweigerd en een beetje vervelend gedaan bij Borssele, atoomschuilkelders en Woensdrecht, nog 3 weken de BVD achter mijn reet aangehad. Helaas zit de wereld anders in elkaar, mijn droom ging over toen in Joegoslavië de buur met wapens op grote schaal zijn ongewapende buren ging afslachten en de wereld jarenlang niets deed.
Vrijheid heeft ook een prijs, hoe ambivalent dat ook moge zijn. Putin geeft meer dan 20% van zijn budget aan wapentuig uit terwijl zijn volk met de dag armer wordt, dankzij een collectief kunnen wij het hier tot maximaal 2% beperken.
En er wordt niks tot St Juttemis uitgesteld, de tijd is nu nog niet rijp genoeg.
De narigheid is dat het woord van Rusland het papier nog niet waard is waar het op gedrukt is. Toen Oekraine de kernwapens inleverde beloofde Rusland territoriale onschendbaarheid. We weten inmiddels wat er van terecht gekomen is.
Juist om de vrede te bewaren moet je je tanden laten zien.
Iets anders werkt niet bij de Russen.
@18:
Dat deed men ook in 1912-1914 tegen Duitsland, heeft ook geen drol geholpen, die oorlog gaat komen, linksom of rechtsom.
@19
We lezen het wel in de geschiedenisboeken van de toekomst.
Ik heb natuurlijk ook geen glazen bol. Mijn inschatting is dat Poetin van blufpoker houdt. Doet de NAVO niets dan begint hij ergens de zoveelste proxy oorlog. (wsl in de Baltische staten)
Die mafkees heeft al genoeg doden op zijn geweten. Overtuigend grommen wil nog wel eens helpen. Maar garanties worden niet gegeven.
@20:
Zo werkt dat niet, zowel de NAVO alsmede Rusland zijn hun troepen aan het opbouwen, dat opbouwen komt op een punt dat dergelijke legers een eigen ‘momentum’ krijgen en dan kan geen enkele politicus het nog stoppen, precies wat er gebeurde voor WO1, de Europese machten vonden dat Duitsland een te grote bedreiging werd en dus begonnen ze met hun legers op te bouwen, en dus deed Duitsland dat dus ook en op een gegeven moment worden dergelijke legers een politieke macht op zichzelf.
Op dat moment is zelfs Poetin niet meer in staat om het te stoppen.
@21
Zeg maar wat er dan verstandig is. Je kunt er op wachten dat Poetin verder gaat met provoceren. Als je een paar jaar terug had verteld dat Rusland de Krim zou annexeren had geen mens je geloofd. Maar toen Rusland in 2008 zuid Ossetië inpikte dacht ik al dat het daar niet bij zou blijven.
Wat WO1 betreft: dat betekende ook het einde van het tsaristische bewind. Poetin is niet dom. Hij heeft de steun nodig van zijn olichargenvriendjes. Wat er intern speelt weten wij ook niet precies. Maar een grote oorlog kan wel eens het persoonlijke einde van Poetin betekenen. Zijn specialiteit is proxy oorlog en bevroren conflicten. Niet een grote oorlog met het westen die hij niet kan winnen maar die wel zijn einde kan inluiden.
@21:
Baseer je dit ergens op of zit je gewoon slap uit je nek te lullen?
@19: @21: De eunuch die in Putin iets van de man ziet die hij zelf zo graag had willen zijn bedient zich weer van de klassieke Kremlin propaganda: Seven strategies of domestic Russian propaganda
Muziekje bij deze discussie, zal je niet zo snel bij closing time zien – https://www.youtube.com/watch?v=Su-3wu0gjcg
And poverty for all…
Redactie: reactie verwijderd.
@22: de enige manier om dergelijke mensen in te dammen is Door ze financieel afhankelijk van ons te maken, appeasement en afschrikken hebben beide in het verleden gefaald, misschien tijd voor iets nieuws.
@23: het toverwoord voor WO1 was deterrence, dat faalde niet alleen, het maakte WO1 zelfs onvermijdelijk.