Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Fair trade, duurzaam, ecologisch: wat normaal zou moeten zijn, benoemen wij apart. Gustaaf Haan roept op juist een woord te bedenken voor niet-eerlijk betaalde rijst, door kinderen gemaakte T-shirts en meubels van waaibomenhout.

Aldus Gustav Haan in de Volkskrant:

Koffiemerken die hun leveranciers normaal betalen, zetten dat trots op de verpakking: ‘fair trade!’ Sinds de ramp met naaiatelier Rana Plaza in Bangladesh maken kledingmerken ‘conscious collections’; gemaakt in een fabriek die niet op instorten staat. Er is een chocolademerk dat zijn repen aanprijst als ‘slaafvrij’. […]

De termen ‘biologisch’ en ‘ecologisch’ zijn oorzaak van eenzelfde inflatie van waarden. Blijkbaar verdient het lof dat bij het maken van een pak yoghurt of een doosje druiven het ecosysteem géén onomkeerbare schade is toegebracht.

Food for thought, zullen we maar zeggen.

h/t Olav

Open artikel

Reacties (4)

#1 clismo

Goed punt.
Opnaaiemblemen analoog aan rookwaarschuwingen op de meeste reguliere kleding lijkt me wel wat.

En stickertjes voor groenten en fruit.

#2 Amateur Commenter

Ik geef zelf de voorkeur aan waakhonden als rank a brand in plaats van paternalistisch te werk te gaan. Heeft nooit wat uitgehaald, eerder het tegenovergestelde.

#3 zazkia

juist een woord te bedenken voor niet-eerlijk betaalde rijst, door kinderen gemaakte T-shirts en meubels van waaibomenhout.

Troep?

#4 herry

Volkomen terechte conclusie van de schrijver.

Fairtrade zoals gangbaar maakt alle andere producten zonder dit label unfair. De norm is dus unfair. Dat zijn we gewoon gaan vinden. De voorgestelde omkering is volkomen terecht. Niet faire producten en diensten heten gewoon unfair. Simpeler en eerlijker kan het niet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*