Duurzaam gedrag is niet mannelijk

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Vrouwen vertonen duurzamer gedrag dan mannen:

Compared to men, women litter less, recycle more, and leave a smaller carbon footprint.

Want het is niet mannlijk:

Men may shun eco-friendly behavior because of what it conveys about their masculinity. It’s not that men don’t care about the environment. But they also tend to want to feel macho, and they worry that eco-friendly behaviors might brand them as feminine.

Ook vrouwen denken er zo over:

Due to this “green-feminine stereotype,” both men and women judged eco-friendly products, behaviors, and consumers as more feminine than their non-green counterparts.

Open artikel

Reacties (14)

#1 pjotr

Moet je dan niet constateren, dat (veel) mannen botte horken zijn?

#2 CheradenineZakalwe

Duurzaam. Dat woord zou ik graag in 2018 e.v. nooit meer willen horen. Overal moet te pas en te onpas het woord ‘duurzaam’ voor worden geplakt, en pas dan is het goed. Wat een leeg en tegelijkertijd allesomvattend container-begrip is dat. Leuk voor de marketing- en reclamejongens. Kwam het op m’n werk ook al tegen. Of ik wel duurzaam inzetbaar was. Ooit een goed idee voor mens en milieu, nu gekaapt door snelle jongens die geld ruiken. Deze pot pindakaas is duurzaam geproduceerd. Deze website is duurzaam gebouwd. Lul er niet over, maar doe het gewoon.

#3 Lmgikke

Lekker generaliseren. Dat helpt.

#4 Kacebee

Vrouwen houden van mannen die ruim voldoende brood op de plank brengen. De selectie op dat kenmerk heeft zo z’n sporen nagelaten…

#5 beugwant

@2: Ik internet dan ook met kringloopelektronen.
Vroeger, toen plastic nog van hout was, waren duurzame producten spullen die lang mee gingen. Waar je bij een erfenis naar uit kon kijken, of waar je maar niet vanaf kwam want het ging maar niet stuk. Tegenwoordig betekent duurzaam dat iets juist snel kapot gaat. En bovenal irreparabel is. Want het is blijkbaar beter voor mens en milieu* als je niet repareert, maar het oude recyclet en meteen een heel nieuw product aanschaft.
Als we met zulke drogredenen moeten leven, stel spaarzaam consumentengedrag dan meteen strafbaar.
@4: Vrouwen houden van mannen omdat chocola de vuilnis niet buiten zet.

*Milieu is inmiddels ook zo’n jeukwoord. Ooit, toen je koe nog met een lange oe schreef, sloeg dat op ‘ons soort mensen’. Of juist niet.
Zo. De toon is gezet. Lekker stoer.

#6 Arduenn

Zo’n grote homp bloedend vlees is ook veel mannelijker dan een handje geplette havervlokken. Dat geef ik ruiterlijk toe als flexinist.

#7 Henk van S tot S

@4:
Biologisch brood?

#8 kneistonie

@1: dat is nou net wat ze je willen laten geloven!

Maar men kan ook vloekend, burpend en tierend heel eco-friendly en vrouwvriendelijk door het leven gaan. Als je je zaak maar goed voor ogen hebt en eraan vasthoudt.

Dat dat weinig gebeurt,,, tja. Masculiene trage denkers, meelopers, wat moet je er nog van zeggen…

#9 Igor

“Together, these findings highlight how the green-feminine stereotype inhibits men from taking eco-friendly actions, and suggest that masculine affirmation and masculine branding may be effective in narrowing the gender gap in environmentalism. Make the man feel manly, and he’s more likely to go green.”

Het lijkt mij dat dit precies de verkeerde conclusie is. Mannen die denken dat hun masculiniteit in het geding is als ze een tasje recyclen zijn sukkels. Al het andere is onzin.

#10 kneistonie

@9: ik wil je nageven dat het frame 1 tegenover frame 2 is. Jouw “Al het andere is onzin” hoort daarom thuis in *allebei* die frames hun voorstanderbekkies.

#11 Igor

@10: Ok, geen problemen mee.

Ik krijg bij het onderwerp van wat al dan niet ‘mannelijk’ is altijd een beetje het beeld voor ogen van gefrustreerde smalgeschouderde bestuurdertjes van Volkswagentjes. Maar ik zie – als ik dan een stapje terug neem – zelf ook wel dat dat een vooroordeel is.

#12 okto

Het lijkt me vooral dat eco-geleuter op de vierkante millimeter over plastic koffiebekertjes en herbruiktasjes. Dat is het probleem met de discussie over eco: het gaat allemaal over die peanuts-dingetjes, over dat gemiep dat per saldo nauwelijks een ruk uitmaakt.

Wat echt uitmaakt is hoe je je huis isoleert en hoe vaak je het vliegtuig pakt. De rest is – in elk geval voor de consument – in wezen peanuts.
Van een vakantie van eeen week op Gran Canaria kun je toch al snel je huis een aantal jaren warm stoken. Dus laten we alsjeblieft eens ophouden met dat eeuwige gemiep over die recyclebare plastic tasjes en dergelijke, en het hebben over vliegreizen en andere dingen die echt impact hebben.

#13 analist

@12: eens, maar eigenlijk vind ik gezeur over vliegreizen ook gemiep. echt laaghangend fruit is het direct uitfaseren van kolen. maar daar willen we niet aan omdat een paar mensen verlies moet nemen en een paar mensen hun baan kwijt raken.

#14 beugwant

@13: Gek genoeg zijn de banen in andere sectoren minder heilig. Die Duitse bruinkoolgroeven worden nu al meerdere generaties open gehouden vanwege de werkgelegenheid. Die zonen en kleinzonen hadden daar toch intussen eens een ander vak kunnen leren, zou je denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*