Bedrijven als Verizon, Comcast en Google-TV hebben patenten aangevraagd om via afluisterapparatuur en camera’s in digitale televisietoestellen te kunnen spioneren naar de gewoonten van televisiekijkers, teneinde hun reclame beter op hen af te kunnen stemmen.
Verizon gives two examples of the context-sensitive DVR’s use in a couple’s living room:
sounds of arguing prompt ads for marriage counseling, while sounds of “cuddling” prompts ads for contraceptives.
Ja, u leest het goed: uw televisieset ziet en hoort straks wat u uitspookt in uw eigen huiskamer. Wat volgt nog: door Nike en Adidas gesponsorde aerobicsprogramma’s die in de gaten houden of jij je ochtendgymnastiek wel doet?
Reacties (4)
Lijkt me stug dat dat toegestaan is.
Een patent aanvragen en krijgen maakt het gebruik er van nog niet legaal, komt nog eens bij dat zo’n ding ook moet communiceren (via het internet wss) en dan helpt een fatsoenlijke firewall die dergelijke uitgaande connectie’s verbied ook goed.
Dat soort troep komt bij ons de deur niet in.
@bolke: volgens mij kunnen xbox-dingen zoiets al lang (en heeft microsoft hier ook al de nodige patenten op). Een van de leuke dingen die je met die techniek kunt doen is namelijk achter dat camera’tje wat gezichtsherkenningssoftware steken, zodat je kunt zien hoeveel mensen d’r naar een uitzending kijken. En of ze weggaan voor reclame. Die kijkcijferkastjes worden instantaan overbodig; nu heb je *integrale*, *realtime*, *accurate* metingen, met — als de techniek een beetje doorzet– ook nog een automatische waardering als je emoties kunt afleiden. Producers kunnen kijken hoeveel mensen d’r lachen bij een DWDD-aflevering. Etcetera.
Dan maakt de obscene scheldpartijen tegen mijn televisie mogelijk wel zinvol.
Eindelijk.