Alle taxi’s roze Twingo’s

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Alle taxi’s roze Twingo’s

Eigenlijk vind ik dit nog de orgineelste oplossing voor het taxiprobleem. Iemand nog andere suggesties?

0

Reacties (13)

#1 Jan Jaap

Alhoewel ik niet voor roze Twingo’s ben is het inderdaad belachelijk dat er alleen in die dure pooier-bakken gereden wordt. Eén soort auto in een uniforme en opvallende kleur lijkt me geen slecht idee.

#2 Chris

Nou, ik ben het wel met de schrijfster eens dat zo’n roze Twingo door de volstrekte lulligheid best wel ens iets aan de agressie zou kunnen doen.

Maar goed, ze zijn wel wat klein. Het is jammer dat de Fiat Multipla niet meer zo’n immens lachwekkend is als de eerste generatie, anders was dat in roze ook best een goede kandidaat geweest.

#3 Frisco
#4 Bismarck

Maar kunnen taxichauffeurs niet ook gewoon klantvriendelijker worden? Waarom zijn ze dat eigenlijk niet? Ik had toch begrepen dat het een onbeschermd beroep is en dat iedereen daar dus taxichauffeur kan worden? Dan zou een onvriendelijke (scheldende, met geweld dreigende, of te hoge startprijzen vragende) chauffeur toch geen cent meer verdienen als er ook eentje naast stond die mooi de deur voor je open doet, vriendelijk gedag zegt en een acceptabel tarief rekent? Of werkt kapitalisme toch niet?

#5 Ron Geurts van Kessel

@4
Kijk, dat was nou net het gevoel dat ik ook had. Tussen al die aso’s zou echt -iedereen- wel een succesvolle taxi business kunnen beginnen, toch?

Nu ben ik niet bekend met Amsterdam, maar het enige wat ik kan bedenken is dat de hele taxi industrie daar draait op dagjestoeristen waarvan het niet uitmaakt dat ze niet meer terugkomen.

#6 Joost

Hét grote probleem zit hem natuurlijk in het systeem.

Neem twee grote rijen, eentje met mensen die een taxi willen, en eentje van taxi’s.

Aan het begin van de rij worden taxi en klant samengebracht, 1 voor 1.

Totaal inefficient, er staan tientallen taxi’s stationair te draaien terwijl er wel klanten zijn.

Daarnaast, en dat is het belangrijkste, heb je als klant dus geen keuze. Je krijgt de taxi die toevallig voor je neus staat als je aan de beurt bent.

Dat die taxi’s zo lang staan te pruttelen voordat ze een vrachtje mee mogen nemen is natuurlijk ook een deel van de oorzaak dat ze zulke hoge tarieven vragen voor een kort ritje. Na zo’n korte rit moeten ze namelijk weer in de rij achteraan aansluiten.

#7 Bismarck

Werkt het echt zo? Klinkt me wat vreemd in de oren. Hier bel je gewoon een taxi naar keuze en als die niet snel genoeg komt een concurrent.

#8 Painted Bird

‘Daarnaast, en dat is het belangrijkste, heb je als klant dus geen keuze. Je krijgt de taxi die toevallig voor je neus staat als je aan de beurt bent.’

Hoe zou je die keuze mogelijk willen maken? Klanten die uit de lange rij taxi´s mogen kiezen welke chauffeur op het eerste gezicht het meest bevalt?

‘Dan zou een onvriendelijke (scheldende, met geweld dreigende, of te hoge startprijzen vragende) chauffeur toch geen cent meer verdienen als er ook eentje naast stond die mooi de deur voor je open doet, vriendelijk gedag zegt en een acceptabel tarief rekent? Of werkt kapitalisme toch niet?’

Hier werkt dat natuurlijk niet nee. Niet elke aso-chauffeur is meteen als zodanig herkenbaar en zit je eenmaal in een rijdende taxi is er nog weinig te kiezen. Zelfs al stap je uit protest halverwege uit ben je toch nog geld schuldig voor de meters die je wel gereden hebt. Hoeveel precies en op welke toon de ‘onderhandelingen’ dan verlopen is een discussie die veel assertiviteit van de klant vereist, assertiviteit, sociale handigheid en misschien zelfs soms een beetje agressiviteit. De meeste klanten zullen dat nauwelijks durven, kunnen of willen.

Verder is de oplossing nogal simpel natuurlijk. Undercover controleurs. Die zeer regelmatig een ritje maken en aan elke overtreding een consequentie kunnen verbinden. Kleine overtredingen forse boete. Grote overtreding weg licentie. Kost even wat mankracht maar doe het een half jaar goed en houdt het daarna bij blijft er nauwelijks een horkerige chauffeur over.

#9 Painted Bird

@7 Als toerist of dagjesmens weet je geen taxibedrijf om uit te kiezen. Iemand die een avondje uit geweest is wil niet wachten. En dat zijn de groepen die met onbeschoft gedrag geconfronteerd worden. Hoewel de klanten er zelf ook wat van kunnen geloof me. Nogal lekker, twee stomdronken lullo´s achter in je taxi. Om maar wat te noemen.

#10 Bismarck

“Hier werkt dat natuurlijk niet nee. Niet elke aso-chauffeur is meteen als zodanig herkenbaar en zit je eenmaal in een rijdende taxi is er nog weinig te kiezen.”

Nou als ik instap en de meter staat al op 9 euro, dan stap ik weer uit nog voor ik de deur dicht heb. Bovendien begreep ik juist dat veel taxichauffeurs wel al direct onbeschoft tegen klanten doen.

Tenslotte lijkt me dat als je afgezet of anderszins onheus bejegend wordt, je wel even onthoudt van welk bedrijf de taxi is en dat je daar dus niet meer mee rijdt.

#11 Joost

@Painted Bird: De keuze zou je meer mogelijk maken door die belachelijke gereguleerde taxistandplaatsen af te schaffen, en mensen op de normale manier taxi’s laten aanhouden of laten bellen.

Als je nu een negatieve ervaring hebt loop je de kans de keer erna zo weer in dezelfde taxi gepropt te worden.

#12 Painted Bird

‘Nou als ik instap en de meter staat al op 9 euro’

Natuurlijk. Jij en ik letten daarop, anderen zijn goed van vertrouwen.

‘Bovendien begreep ik juist dat veel taxichauffeurs wel al direct onbeschoft tegen klanten doen.’

Ook waar. Maar dan toch vooral tegen ongewenste klanten (zoals de te korte ritjes). Met anderen hebben ze in eerste instantie meer geduld.

‘Tenslotte lijkt me dat als je afgezet of anderszins onheus bejegend wordt, je wel even onthoudt van welk bedrijf de taxi is en dat je daar dus niet meer mee rijdt.’

Toeristen, dagjesmensen, het uitgaanspubliek in de nacht. Allemaal (vooral de eerste twee natuurlijk) voorbeelden van ‘mensen zonder geheugen’.

#13 Painted Bird

@11 In zo’n geval zou ik ‘aardig’ zijn en heel vriendelijk iemand voor me laten Joost ;O)

Meer serieus, zeker heb je een goed punt. Ook ik ben geen groot fan van gereguleerde taxistandplaatsen. aan de andere kant laat je het dan geheel aan de chauffeurs over wie er wel of niet (gemakkelijk) een taxi krijgen kunnen. De voorbeelden van wel/niet kan een ieder zich indenken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*