Wisseling van de wacht uitgesteld

Foto: -JvL- (cc)
Dossier:

De laatste loodjes wegen het zwaarst. Zo iets zal Rutte wel voelen, nu het eindverslag van  Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag hem bijna pootje heeft gelicht. Op de laatste persconferentie na de ministerraad van dit jaar liet Rutte niets los of hij ook maar enig moment heeft overwogen nu zijn verantwoordelijkheid te nemen en op te stappen.

Voor wie daar op hoopte: voorlopig geen wisseling van de mwacht. Zelfs al zou dit kabinet over het eindverslag vallen, dan blijft het demissionair in het zadel. De Tweede Kamerverkiezingen staan immers voor de deur. Nog drie maanden. Dat is te kort om een heel nieuw kabinet op te tuigen.

Afhankelijk van hoe lang de kabinetsformatie na maart 2021 gaat duren, mogen we misschien over een half jaar een ander kabinet verwachten. Hopelijk is dan de gezondheidscrisis tot controleerbare proporties teruggebracht. En even hopelijk kan de economische crisis de wederopbouwfase in. Alles in het meest gunstige geval.

Wie nu dankzij dat eindverslag definitief het vertrouwen in de traditionele partijen kwijt is, heeft drie opties: niet stemmen, stemmen op een partijen die nog niet eerder in een kabinet zaten of stemmen op een van de nieuwkomers.

Nieuwe registraties

Toevallig registreerden zich deze week bij de Kiesraad weer een aantal nieuwe initiatieven. We houden dat de laatste tijd voor u bij. Eind september waren er 55 partijen bij de Kiesraad geregistreerd. Daarvan zaten er 13 al in de Tweede Kamer en 42 niet.

Overigens telde de Tweede Kamer toen drie onafhankelijke fracties (Krol, Van Kooten-Arissen en Van Haga). Er kan dus ook worden gesteld dat er 16 partijen in de Tweede Kamer zitten en 42 niet. Anders gezegd: 58 potentiële kandidaten voor het stembiljet van 17 maart 2021.

Een maand later, 28 november, bleken er 60 partijen geregistreerd, waarvan 47 niet in de Kamer zitten. Ofwel 63 potentiële kandidaten voor het stembiljet. Een paar dagen later ging fractie Van Hage op in het verscheurde Forum voor Democratie. Eén fractie minder dus.

Nu staat de teller dus op 65 potentiële partijen, waarvan 15 in de Kamer en 48 niet. Vier partijen lieten zich deze week registeren, één partij (de Familie-partij) liet zich uitschrijven.

Lachen of zorgen

Onder de vier nieuw partijen is DFP (De Feestpartij) van Johan Vlemmix wel de meest lachwekkende, maar wie weet daarom juist een kanshebber. Na teleurstellende deelname aan de Tweede Kamerverkiezingen van 2002, 2003 en 2012, als Partij van de Toekomst, heeft hij straks misschien meer succes omdat veel kiezers na alle droevenis van het laatste jaar zullen denken: Agge mar leut et…

Of kiezers stemmen liever voor hun gezondheid en willen de hele coronacrisis op laten lossen door ‘Zorgend Nederland’, een partij die vooral uit verpleegkundigen lijkt te bestaan. Dat zou dan de tweede ‘zorgpartij’ zijn, want NLBeter is al wat langer geregistreerd  bij de Kiesraad. NLBeter werd opgericht door onder andere Wanda de Kanter, de bekende longarts die samen met haar collega Pauline Dekker de Stichting Rookpreventie heeft opgericht, en vorig jaar een van VPRO’s Zomergasten.

De Kanter heeft NLBeter al weer verlaten, naar verluidt omdat het niet met haar drukke werkzaamheden is te combineren. Nu zien we bij deze partij een paar psychiaters en een cardioloog op de lijst staan. Misschien moeten die twee partijen eens kijken waar de overeenkomsten zitten en met een gezamenlijke lijst komen?

Om te mogen deelnemen aan de Tweede Kamerverkiezingen is registratie bij de Kiesraad niet verplicht. Wie in de registratielijst duikt, mist de LHK (Lijst Henk Krol) en het kersvers aangekondigde JA21 (de van het FvD afgescheiden duo Nanninga/Eerdmans).

De teller staat nu dus op 67 potentiële partijen voor het stembiljet. Zit er nog iets van uw gading tussen?

Reacties (7)

#1 Toni (te lui om in te loggen)

Doordat ik mijn keuze voornamelijk baseer op het stemgedrag van partijen in de Tweede Kamer. Faalt mijn stemkeuze algoritme voor nieuwe partijen. Hoewel de partijprogramma’s van Volt en de Piraten Partij er interessant uit zien. He is me inmiddels helaas duidelijk dat wat een politicus in een verkiezingsprogramma schrijft of buiten de kamer zegt niets te maken hoeft te hebben met wat hij of zij in de kamer doet.

  • Volgende discussie
#2 Ronzhu

@1 Niks mis met eerst 4 jaar de kat uit de boom kijken natuurlijk, en bovendien is niet elke nieuwe partij gespeend van politieke veteranen.

Van Eerdmans vraag ik me af wat er gebeurt als hij zijn spaarzegelkaartje vol krijgt met 10 partijen. Krijg je dan een bloemetje van kamervoorzitter, of een leuke gratis senaatszetel of zo?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Joop

Je kan je ook afvragen of een zakenkabinet niet beter is. Mensen met expertise op zaken als gezondheid, en geen schoolmeester. Politieke verschillen afgezien van de flanken zijn nihil. Dat zag je dit jaar al een beetje aan de tijdelijke inzet van Van Rijn op een ministerie, niet zijn politieke kleur, PvdA lid, maar zijn expertise op ziekenhuizen etc was de inzet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 beugwant

@3: Ja, dat pgb getuigde van grote expertise…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Co Stuifbergen

@4: Zij de PGB’s onder Van Rijn ingevoerd?

Ik meen dat hij de gezondheidsraad liet uitzoeken aan welke normen de verzorging van bejaarden voldoen moet.
Toen die normen vaststonden, was de overheid verplicht om meer geld aan bejaardenzorg te besteden.
Dat had blijkbaar niemand anders voorzien.

Dus deskundig was hij blijkbaar wel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 KJH

Rutte heeft denk ik niet begrepen hoe de sterren samen komen met betrekking tot zijn aftreden. Langer dan Lubbers gezeten, hoeft niet de fall-out van de Corona crisis mee te maken (want daar gaat heus nog voldoende bloed vloeien), en houdt de eer aan zichzelf mbt de toeslagen-affaire. Iedereen ziet het, maar hij ziet het niet.

Jammer. Wordt toch CDA dan, in Maart. Ben geen christen, maar armoe troef.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 beugwant

@5: In elk geval haperde de uitbetaling ervan. Bij de SVB heerste nepotisme en een angstcultuur. Kan hij nog zo goed thuis zijn in de materie, zo iemand moet je niet in de top van een organisatie willen.
Al past hij natuurlijk wel prima in een Kabinet van naar-beneden-trappers.

  • Vorige discussie