Weer een bestseller voor Steve Jobs

Zelfs na zijn dood bedrijft Steve Jobs goede marketing. Zijn biografie, van de hand van Walter Isaacson, verscheen vandaag en is nu al een bestseller, mede te danken aan de fijne nieuwtjes die er in te vinden zijn. Oude vijanden krijgen nog even een ‘trap na’ van de onlangs overleden Appletopman en het boek doet marketingstrucs uit het verleden worden uit de doeken (‘haha, jullie trapten er allemaal in’). Ik heb het boek nog niet uit, maar hieronder de belangrijkste nieuwtjes op een rijtje.

1. Steve Jobs had nog niet dood hoeven zijn. Negen maanden lang weigerde hij een operatie die zijn leven had kunnen redden. De tumor die hem uiteindelijk fataal werd, is in een vroeg, behandelbaar stadium ontdekt. Steve dacht dat hij het op eigen kracht te boven kon komen. Toen hij zich uiteindelijk toch liet opereren was het te laat.

2. Steve wilde dan wel op eigen kracht wilde genezen, zijn ideeen bedacht hij met de behulp van de nodige ‘hulpmiddelen’. Steve zegt in de biografie: ,,Taking LSD reinforced my sense of what was important: creating great things instead of making money, putting things back into the stream of history and of human consciousness as much as I could.”

3. De ipad stond eerder in de planning dan de iphone. Dat die laatste toch eerder verscheen, kwam doordat Steve de hete adem van smartphones in zijn nek voelde. Hij was bang dat deze alleskunners de ipod zouden laten verdwijnen. Hij probeerde eerst in samenwerking met Motorola een toestel te ontwikkelen, maar toen het bedrijf te veel inspraak wilde, besloot Steve het op eigen houtje te doen. De iphone werd geboren.

4. Steve was flink kwaad op Google, dat volgens hem het grootste gedeelte van het besturingssysteem Android van iOS had afgekeken.

5. Op Bill Gates was Steve ook vaak kwaad. Hij noemt hem een dief en een saaie man die meer drugs had moeten gebruiken.”He’d be a broader guy if he had dropped acid once or gone off to an ashram when he was younger.” “Bill is basically unimaginative and has never invented anything, which is why I think he’s more comfortable now in philanthropy than technology. He just shamelessly ripped off other people’s ideas.” Bill Gates op zijn beurt was gefascineerd door Steve Jobs maar vond hem “fundamentally odd” en “weirdly flawed as a human being.”

6. Steve Jobs twitterde naar de Amerikaanse president Obama dat hij nooit een tweede ambtstermijn zou halen. Ook wilde hij alleen met de president afspreken als die hem persoonlijk om een afspraak zou vragen.

7. Ook tegen mensen binnen zijn eigen geliefde Apple was Steve lang niet altijd aardig. Hij ontsloeg een van zijn managers op staande voet in het bijzijn van zijn collega’s en ondergeschikten.

8. Steve voorziet na de ipod, iphone en ipad zelfs na zijn dood een nieuwe revolutie voor Apple: een geïntegreerde tv die op alle fronten makkelijk te gebruiken is. Het apparaat zou naadloos gesynchroniseerd moeten zijn met alle andere apparaten en met iCloud. Het moet de eenvoudigste gebruikersinterface hebben die je je maar voor kunt stellen. Steve had nog voor zijn dood door hoe dat moet, schrijft hij, dus ik wacht vol verwachting af.

9. De zwarte coltrui van Steve is zijn uniform. Zo zag hij het zelf ook echt. De inspiratie hiervoor kwam uit Japan. Daar begonnen bedrijven na de Tweede Wereldoorlog uniformen voor hun werknemers te maken, omdat die te arm waren om kleding te kopen. Nu is het gemeengoed. Steve wilde dat ook voor Apple (het uniform, niet de armoede), maar hierin had hij nu eens niet het laatste woord, want zijn medewerkers weigerden. Wel liet hij 100 stuks maken voor zichzelf. Toen biograaf Isaacson zijn verbazing uitte over dat aantal, troonde Jobs hem mee naar zijn kleerkast en toonde hem zijn voorrraad. ,,This is what I wear,” zei hij. ,,And I have enough for the rest of my life.”

Dat deze ‘rest van zijn leven’ nog maar zo kort zou duren wisten beiden toen nog niet.

  1. 1

    Dus de ideale ‘think different’ werkvloer van Steve lijkt meer op de doorsnee minion bevolkte basis in een bondfilm? You just couldn’t make it up!