Voorsprong door techniek

In het kader van de ‘Evening of the automotive industry’, op de internationale autobeurs IAA in Frankfurt vanavond, is het tijd om wat beter te kijken naar de ontwikkeling van de auto. Vele autofabrikanten introduceren op de IAA nieuwe modellen en concept-cars, zoals de Citroen C-Sportlounge en de Fiat Grande Punto. Maar hoe ver vooruit zijn deze nieuwe auto’s eigenlijk precies? Hoeveel innovatie en vooruitgang is er in de auto-industrie?

Citroën C-Sportslounge
Beschamend weinig. Met het uiterlijk van de meeste nieuwe auto’s wordt nog wel een beetje met de mode meegegaan , maar wat er onder de motorkap zit is de laatste jaren eigenlijk weinig veranderd. En voordat iedereen over me heenvalt met fantastische technologie als de airbags, de USB-poort, het navigatiesysteem en ABS,het gaat om verbeteringen in de efficientie van de auto, om het doel waarvoor de auto is bedoeld (het verplaatsen van mensen en goederen), te bereiken.

Een auto is zeldzaam inefficient. Het grootste gedeelte van de energie die een auto nodig heeft (zo’n 95 procent), wordt namelijk gebruikt om de auto zelf te verplaatsen. Slechts vijf procent wordt gebruikt om de personen en goederen op de goede plaats te krijgen. En dat is de afgelopen ruime eeuw niet veel beter geworden. Auto’s worden alleen maar zwaarder. En doen daarmee het voordeel van zuiniger motoren grotendeels teniet. Dat zwaarder en groter worden is niet alleen iets voor de SUV’s van deze wereld. De Volkswagen Golf type 1 woog 750 kilo, de onlangs geintroduceerde Golf V weegt 1065 kilo. Al dat meetorsen van gewicht is ook deels overbodig. Als we in 1974, toen de Golf uitkwam, toekonden met 750 kilo voor een normale gezinsauto, moet het met het voortschrijdende technologie mogelijk zijn de Golf V van veel nieuwe snufjes te voorzien, en de auto toch minstens zo licht te maken als zijn overgrootvader. We hebben inmiddels wel iets geleerd over lichtere materialen, zou je denken.

En dan die verbrandingsmotor. De beste uitvinding sinds de boterham, maar zelfs daar bleken welkome aanvullingen en verbeteringen op te bedenken, zoals knackebrod, toast en wat dies meer zij. De verbrandingsmotoren zelf hebben de afgelopen eeuw slechts relatief kleine verbeteringen en aanpassingen meegemaakt, alle stoere praat over commonrail diesels, turbo’s en injectiemotoren ten spijt. Want dat zijn relatief kleine variaties op het thema.

En de Hybrids dan, hoor ik u denken? Die zijn toch flink aan de weg aan het timmeren bij deze olieprijzen? Dat zijn ze, maar die borduren nog steeds voort op aloude principes, en een Toyota Hybrid is met ongeveer 1500 kilo niet licht te noemen. En ook deze auto, speciaal gebouwd voor hen die houden van het milieu en een volle portemonnee, doet nog mee aan het feest der inefficientie.

Want al heeft Toyota in de Prius een bescheiden 1.5 liter motor gezet, dat blok staal is erop gemaakt om 76 PK te produceren. En dat is nogal overdreven.Het merendeel van uw PK’s gebruikt u namelijk alleen om snel op weg te zijn naar het volgende rode stoplicht. Een automobilist zonder behoefte aan snelle acceleratie namelijk aan 20 pk meer dan genoeg te hebben. Nu is dat wel erg weinig om op weg te komen, maar als Toyota er 40 PK in had gestopt, was de Prius weer een stuk zuiniger geweest.

Complottheoriën over waarom de auto-industrie zo belabberd innoveert kunt u kwijt in de comments.

  1. 2

    Als auto’s ook daadwerkelijk iets met vervoer hadden te maken had de industrie heus wel geinnoveerd. Daarentegen zijn Hummers, Lexussen en Cayennes prima baltsbakken.
    Na de Fiat Panda 34 zijn alle volgende auto’s overbodig.

  2. 7

    Met 120 km/h heb ik graag 1000 kilo staal en kunststof om mij heen. Ik benijd ze niet die motorrijders die als fragiele ballerina’s over het asfalt scheren. Als het misgaat worden ze over enkele tientallen meters uitgesmeerd…

  3. 16

    Franz, bravo! Je hebt volkomen gelijk met dit verhaal en dit kan niet vaak genoeg gezegd worden, want fabrikanten kunnen wel degelijk met een efficiënter alternatief komen. Zij hebben er echter geen geld voor over, omdat energiezuinigheid niet wordt gezien als verkoopargument.
    Als industrieel technisch ontwerper kan ik je alleen maar toejuichen, mede namens mijn welwillende collega’s.
    Hup Franz.

  4. 21

    Ik las 2 jaar geleden een interessant stuk op economists sectie technology quaterly over 3 scotse engineers die in de garage een ware grote innovatie hadden gedaan om iets in de trand van 5-10% meer rendement te halen uit de energie overdracht van de kruk-as van een standaar motor. Dit kan dus voor auto/boot etc. dus ook gebruikt worden. Er werd bij vermeld dat weer hoop schepte op de gedachte dat er niet basic nieuwe ontdekkingen worden gedaan. Economist staat niet bekend om stukken met slechte credibiliteit, dus lijkt me dat dit op zijn minst een goude innovatie moet zijn geweest. Heb me gek gegoogled, iemand meer geluk?

    Overigens zit veel innovatie in 3d technology van ontwerpen en uitvoeren. Personalisen. Geen uitvinding (waar we op zeer op zitten te wachten), maar zeker een handige innovatie. Hoe minder kosten en tijd het vergt, des te meer kans dat aandacht eens naar uitvinden gaat.