Verstild

op dit moment stierf dertien jaar geleden mijn vader.
hij blies zijn laatste jachtige adem uit, en ik wist het meteen: het is de laatste.
in een Amsterdams appartement, geheel naar zijn hand gezet, met een laatste blik vol verwondering, liet hij de rest achter.

soms is het goed om stil te staan.

Komt toch deze film van Alex Roman voorbij.
mijn vader gaf les aan de Amsterdamse Filmacademie. En anders dan deze film was hij eigenlijk vooral in mensen geïnteresseerd. “About Who? About People!” vond ik in zacht potlood binnen de klasseur van Magische Krabbels.

Klik op de link, zet hoofdtelefoon of boxen hard en fullscreen – en geeft uzelf een koesterende 12 minuten verbluftheid. Ga ook pas later in op de ‘hoe het gemaakt is’.

[soms hapert de Vimeolink – hier het YouTube-alternatief. En danku Esj!]
  1. 2

    Mooi. Sterke sfeer die met people als contactobject niet veel te maken heeft. Veel meer met voorbewuste constructies, babybeelden, prenatale ervaringen. De bijgaande muziek luistert vrij nauw /seth.

    Om van dat beruchte gehaper af te komen bij HD, zet het Off. /klik-dat-icoontje

  2. 8

    Godnondeju… Mijn zondagsrust is, met dit en de KOZ van Steeph, nu wel compleet.

    Excuus voor de wrede verstoring, maar ga toch in op het “Ga ook pas later in op de hoe het gemaakt is
    In de fraaie serie Van de schoonheid en de troost (2000, Wim Kayzer), zie ook iemand (weet niet meer wie), dat als je het proces blootlegt, de magie verdwijnt.
    Private opinie: ik vind het er juist veel aan toevoegen. Hoeveel troost kan een mens nog meer krijgen, dan te weten dat je een idee kan realiseren?

  3. 10

    O, die dubbelheid heb ik ook, Peter. Maar zeker in dit geval, loont het de moeite om jezelf eerst onbevangen onder te dompelen in wat je te zien krjgt, denk ik, zonder meteen te willen spotten: ‘hoe werkt het’, ‘o ja, hier zie ik het ‘ etc.

  4. 11

    Het moet altijd met onbevangenheid beginnen, Crachàt. Altijd, maar dan moet je je zeker laten vangen door de schoonheid die er achter zit.
    Nooit iets maar 1x bekijken of beluisteren, zels een menin uitstellen tot je het minstens 2x tot je hebt genomen.
    De magie blijft heus wel. Weten hoe het is gemaakt, wil niet zeggen dat iedereen de kunst nog eens over kan doen. Wel de inspiratie, zoals ik al zei: weten dat een idee realiteit kan worden.