1. 3

    Het staat er toch duidelijk in, het is gedaan door een ver familielid van het slachtoffer van deze moordenaar.
    Het lijkt me, op de moordenaar langzaam en pijnlijk te doden na, de ultieme wraak.

  2. 7

    Beetje naive reacties hoor. De lik is een wereld in een wereld bemand/vrouwd door individuen die al hebben laken blijken de impulsen niet onder controle te kunnen houden.
    In die wereld gelden ook, zeer strenge, regels van mensen die de regels van de buitenwereld niet aanstaan. De tweede regel is dat je van “minors” ,zeg kinderen, afblijft. Kom je binnen zo’n binnenwereld dan wordt je (mis)daad opnieuw gewogen en indien afwijkend gestraft. Die man leeft nog, maar voor hoelang?

    Zelf, ik ben een vreedzaam mens en schik me aan de regels en voel me daar wel bij, zou ik niet kunnen voorspellen hoe ik reageer als iemand mijn kinderen iets heel ergs aandoet. Ik vrees dat ik mijn beheersing zal verliezen.

  3. 8

    IPM bedoelt dat de moordenaar zelf de opdracht voor de tatoering heeft gegeven. En dan krijg je een explosie van gekwetstheid.

  4. 10

    @9: Thea Beckman had ook al een fictieve maatschappij beschreven waarin tatoeages/stempels de straf vormen.

    Het is alleen een beetje straf op straf (dubbelstraf is 1 straf te veel). Los daarvan is deze daad een teken van de onverantwoordelijkheid van de staat. Als je mensen opsluit neem je ook de volledige verantwoordelijkheid voor hun veiligheid over. Als dan zoiets in het gevang gebeurt, schiet je als overheid zwaar tekort. En ja dat geldt ook voor moorden of andere afrekeningen in de lik.

  5. 12

    Ontopic: kinderverkrachters zijn het laagste van het laagste, ook in gevangenissen, en worden vaak apart gehouden van andere gevangenen voor hun eigen bescherming.

    Offtopic: Neal Stephenson heeft wel meer goede boeken geschreven. De gemiddelde sargassobezoeker zou de Baroque Cycle zeker kunnen waarderen.

  6. 15

    @13: Oor afsnijden/brandmerken lijkt me iets meer dan alleen maar “markeren”. Daar zit ook de nodige straf in het aanbrengen van de “markering” zelf (plus dat het irritant hoort, zonder oorschelp).

  7. 17

    Over de fictieve maatshcappij van Thea Beckman. Wat ik zo las over de 18e eeuwse gebrandmerkten e.d. was dat hun stigma in hun leven het meeste last gaf.

    Het is moeilijk te vatten waarom een permanente verminking of tatoeage een passende straf voor een misdaad is. Je zou ook kunnen zeggen: straf uitzitten, schone lei.

  8. 19

    Je hebt zelfs van die hippies die vinden dat je misdadigers niet moet straffen, maar moet heropvoeden en geschikt maken voor een leven in de maatschappij.