Tweespalt – Worlds apart

Haaretz 22-03-06 Haaretz 22-03-06
Jewish group says anti-Semitic incidents in Canada on the rise…
A Jewish organization that monitors anti-Semitic activities in Canada said Wednesday the number of incidents last year was the second highest total in the 23-year history of their audit.
“We really have to worry about the next generation because they are certainly not getting Canadian values of tolerance and respect through the Internet,” Klein said.
Sixty-eight percent of Israeli Jews would refuse to live in the same apartment building as an Israeli Arab, according to the results of an annual poll … by the Center for the Struggle Against Racism.
“Racism is becoming mainstream. When people talk about transfer or about Arabs as a demographic time-bomb, no one raises their voice against such statements. This is a worrisome phenomenon,” Bachar Ouda, director of the Center for the Struggle Against Racism,…
  1. 1

    (blijkbaar durft niemand zijn vingers te branden)
    Dit is zo ongeveer het probleem in een notedop.

    Na 2000 jaar cultivering van anti-semitisme van de westerse wereld is de roep anti-semitisme! de pavlov-reactie van de joden geworden op alles dat beweegt.

    Maar ondertussen hebben ze wel goed rond gekeken en gezien hoe men zich blijkbaar dient te gedragen om te overleven en/of te winnen (wat dan ook): sla om je heen, dood je buren, veracht alles dat anders is en martel hen die je je vijand acht.

    Na de kick-off in Warchau’s getto zijn de Nazilessen goed blijven hangen en van enige marketing hebben ze volgens mij geen kaas gegeten. De haat zit ingebakken in het systeem vanaf de initiatie. Het is de vraag ofhet erooit uitgaat.

  2. 2

    Poll’s in opdracht van een ingenomen groep zijn zonder waarde. Links en rechts in bovenstaande “tegenstelling” staat bol van de algemenisering en het over een kam scheren.

    @HansR: Ik protesteer tegen de term “de joden” en “ze” en “men”. Vooral uw laatse alinea wekt grote afschuw bij me op….bah. Reageer maar niet op mij met uw immer aanwezig wijzende vinger.

  3. 7

    @Larie
    Je mist toch een beetje mijn punt in blijkbaar dezelfde pavlov-reactie als die ik boven benoemde.

    Het probleem is dat niets aangaande dit onderwerp bespreekbaar is. Ik heb in vorige reacties op Sargasso duidelijk gemaakt dat is anti-semitisme niet best vindt. Maar dat neemt niet weg, dat er op dit moment weer niet goed mee om wordt gegaan.

    Je verzet je tegen mijn gebruik van ”de joden” en “ze” en “men”. Toch even duidelijk: de joden als groep met eigen identiteit is iets dat door henzelf wordt gecultiveerd. Maar ik wil er best Israeli’s van maken. “ze” en “men” op dezelfde wijze als we het hebben over chinezen, indiers, amerikanen, indianen, politici, leerlingen, schippers… en verder alle groepen die als groep identificeerbaar zijn.

    Je reactie is het prototype van een probleem onbespreekbaar houden. En uw immer aanwezig wijzende vinger? Ach Larie, weblogs gaan over meningen en duidelijk een punt maken. Ik hoop dat te doen en te kunnen. Soms beter, soms slechter. Maar als je daar een vingertje ziet is het toch mijn middelvinger.

  4. 8

    Er rust nog een taboe op het opkomend anti-semitisme (het is een echt probleem, HansR: Zie hier) in het westen: Namelijk dat het voor een aanzienlijk deel van de kant van (islamistische) immigranten komt.

    Zie hier

    Until a couple of years ago, Dieudonné – his full name is Dieudonné M’bala M’bala – was a kind of French Lenny Henry. His stand-up comedy was corrosive, satirical but fundamentally good humoured. And funny.

    There was a social or political message in many of his skits but he bashed all ethnic groups and prejudices equally. He was an anti-racist, who believed in universal values. He was a black man who refused, as he said, “to dance the calypso with a banana stuck up my arse”. He appeared in popular films, such as Asterix and Cleopatra.

    Since 2002, and intensively since 2004, Dieudonné has become a kind of French Louis Farrakhan, the anti-Semitic leader of the Nation of Islam in the US. His critics (including former friends) say that he is no longer a comedian interested in politics but a politician, who uses comedy to further extremist political ambitions. Sometimes directly, sometimes by coded, or scarcely coded references, he presents the Jews as the main source of black misery; or he suggests that the obsession with the suffering of the Jews soaks up too much of the fund of guilt and shame that would be better spent on black people.

    Wat mij enigzins zorgen baart is dat over de hele linie groepen zich op hun eigen territorium lijken terug te trekken.

  5. 9

    Tja. Aaan de andere kant: Dit soort dingen zijn er altijd wel geweest. Het lijkt me heel moeilijk in te bepalen of een *indruk* die je hebt van een stijgend anti-semitisme ook echt zo is.

    Maar goed. Hebben jullie weer een linkje te lezen :-)

  6. 10

    @HansR. Als je vindt dat dingen bespreekbaar moeten zijn dan lijkt het me beter dat je de nuance opzoekt, wat je dus niet doet met “de joden” “ze” en “men”. Ook je zin “sla om je heen, dood je buren, veracht alles dat anders is en martel hen die je je vijand acht” geeft ook niet echt een compleet/correct beeld van de werkelijkheid, vindt je wel? Als ik zo aangesproken zou worden en ik zou jood zijn dan zou ik jou ook betichten van anti-semtisme en dat lijkt me dan geen pavlov reactie. M.a.w. de reactie van Larie zorgt niet voor het onbespreekbaar maar juist bespreekbaar maken van de kwestie. Een heel groot gedeelte van de joden/israeli is tegen de bezetting en wil gewoon vrede, maar de media laten ons alleen een stel van die extreme kolonisten zien.

  7. 11

    @Pelayo
    (het is een echt probleem, HansR: Zie hier)

    Ik ben me er van bewust (ook aan Larie). Ik heb dat in vorige comments dacht ik ook aan gegeven en heb er zelf een half boek aan besteed. Punt is, dat dit soort problemen echt niet weggaan door struisvogelreacties of door altijd maar te blijven verwijzen naar WOII. Het probleem van het antisemitisme is oud. Heel oud. Het begint bij Constantijn in 325 en misschien nog wel verder terug. Dan via Cluny (o.a. hier) en verder via Luther (en hier) naar Hitler.

    Het probleem is, dat – vooruit – Israel nou niet direct een politiek voert die bijdraagt tot begrip. Ik herinner me nog zeer goed een paar soldaten die een palestijnse jongen met stenen de armen aan het breken waren midden in bezet gebied.

    Het verwijzen van de groep naar anti-semitisme om tegelijk elders soortgelijke technieken toe te passen op hun buren en regelrecht racistisch te zijn (de tweespalt waar dit log over gaat) geeft geen pas en complceert in hoge mate.

    Ja, anti-semitisme is onjuist.
    Ja, anti-semitisme is zeer oud en moeilijk te bestrijden.

    Maar om dan maar zelf die technieken tegenover arabieren te gaan voeren maakt het probleem niet eenvoudiger.

    Ik claim niet hier het juiste te beweren. Ik claim zeker niet aangaande deze problematiek een kenner te zijn. Wel vind ik dat een log als dit niet zomaar kan en mag passeren zonder dat de wond even aangestipt wordt. De reactie van Larie is onjuist vanwege de afwijzing van het probleem zonder zelfs maar een hint naar een discussie.

  8. 12

    Zo goed als alle landen in Afrika bezuiden de Sahara voeren een racistische politiek die minderheden discrimineert, soms ontaardend in buitensporig geweld. Moeten we nu anders naar “negers” gaan kijken? Heeft iemand nu ineens recht op begrip als hij een Surinamer doodmartelt? En als dat dan gebeurt gaan we dan denken dat ook de Afrikaanse politiek medeverantwoordlijk is?

    Gelul. Sorry hoor.

  9. 14

    Ja. Nee. Misschien heb je ook wel weer een beetje gelijk, Hans.

    Het probleem is, dat – vooruit – Israel nou niet direct een politiek voert die bijdraagt tot begrip.”

    Maar wat ik probeer te zeggen is dat een aanslag in Frankrijk op een synagoge verdomd weinig met Israel van doen heeft, tenzij je lekker racistisch alle Joden over een kam scheert.

    Laat maar. We zijn het waarschijnlijk meer eens met alkaar dan nu blijkt..