1. 2

    Nu deed een CDA´er onderzoek en leverde een sussend rapport voor de regering en voor de VVD´er Geert Dales. Die laatste stond aah het hoofd van InHolland. Jaren geleden onderzocht een PvdA´er (Jos v. Kemenade) het gedrag van het leger in Screbrenica en verhulde een groot drama met een verhaal over het verdwenen fotorolletje.

    Eigenlijk was er maar één onderzoeksploeg te vertrouwen vanwege zijn onafhankelijkheid. De ploeg van Pieter van Vollenhove. Of die ploeg na het vertrek van Van Vollenhove nog zo onafhankelijk is? Ik zou het niet weten.

    Het is verontrustend dat Nederland ook hierin weer afzakt. De politieke inteelt-elite is eerst weggestemd en wordt door de incrowd weer op machtige posities geplaatst. Mag vervolgens onderzoek doen. Dat blijft ver onder de middelmaat, waarschijnlijk ook nog met politiek opportunisme.
    En de ambtenaren/managers verzinnen domme, vernederende financiële prikkels, die ten diepste de docenten én de leerlingen demotiveren.

    Hoe kan Leers, eerst afgezet vanwege twijfelachtige praktijken (in Bulgarije en misschien ook in Den Haag), nu weer glanzen als een leider met kwaliteit en onbesproken gedrag?

    Als het echt wat moet worden in Nederland zullen we ons moeten richten op interne prikkels. Dan sta je achter je vak met een gezonde drive en trekt aan de bel als de faciliteiten om je vak fatsoenlijk uit te oefenen niet voldoende geregeld zijn.

  2. 3

    leerfabrieken in de praktijk

    ITYM ‘diplomafabrieken’, want geleerd wordt d’r niet, als zelfs de leerlingen gaan procederen dat hun opleiding tekort schiet.

  3. 4

    Driek van Vugt (SP) benoemde t al in 2003 in studentenmagazine SMOEL

    “Ik zit nu 3½ jaar in de Eerste Kamer. Ik kwam er in toen ik 19 was. Ik ben, geloof ik, 59 jaar jonger dan het gemiddelde Eerste Kamerlid. Ik houd me onder andere bezig met het onderwijs. Als het aan de SP ligt, gaat het onderwijsbeleid rigoureus op de schop. Er moet heel veel geïnvesteerd worden. Onderwijs is een overheidstaak. Dus géén marktwerking, géén sponsoring en géén outputfinanciering. Dat houdt in dat hogescholen en universiteiten pas geld krijgen als de student zijn diploma heeft. Mensen worden door hun opleiding heen gejaagd omdat de school daar geld aan verdient en dat gaat ten koste van de kwaliteit. Partijen die zeggen dat onze plannen financieel niet mogelijk zijn, liegen. Het is een kwestie van de keuzes die je maakt.”

  4. 5

    Ik herinner me enkele gevallen in mijn klas waarbij een leerling (toevallig allochtonen) een lijst van 100 antwoorden kregen bij de 2e herkansing, waarvan er de helft gevraagd zou worden.

  5. 7

    Tja, diploma-financiering, een redelijk perverse prikkel. Dan vraag je erom dat managers (en daar bestaan besturen tegenwoordig steeds meer uit) opdracht gaan geven om studies “studeerbaarder” te maken en “obstakels” en “hobbels” uit de opleidingen te verwijderen, om vooral ook het “stroomlijnen” van instroomeisen niet te vergeten.

  6. 8

    Goh, vergeten de heren betweters hier niet dat tegenwoordig alles wat blank en slim genoeg is om de Telegraaf te lezen naar het HBO gaat? De kwaliteit van het onderwijs hangt heel erg veel af van de kwaliteit van de studenten.

  7. 9

    @ JSK

    dat “alles wat slim genoeg is om de Telegraaf te lezen” (jouw woorden) tegenwoordig naar het HBO kan, heeft met een voortdurende bijstelling van eisen te maken, die voortkomt uit die output-financiering manier van denken

    de kwaliteit van de studenten komt ook ergens vandaan. het is ook maar welke eisen je stelt

    en het helpt ook niet om het MBO stelselmatig als het afvoerputje te beschrijven, terwijl je daarin ook fantastische vakmensen zou kunnen opleiden

  8. 10

    die voortkomt uit die output-financiering manier van denken

    Jaja, zo is zelfs global warming terug te voeren op “output-financiering”, give me a break.

  9. 11

    lees Ill Fares the Land van Tony Judt
    het gaat mij om die puur-economische-utopische manier van denken, “de markt is het antwoord op alles”, dat

  10. 12

    Kijk, zolang loodgieter of banketbakker een baan is waarvoor de meeste jongeren zich te goed voor voelen (misschien terecht), krijg je mensen op het HBO die eigenlijk het niveau niet aankunnen. Output-financiering of niet, geen rationele onderwijsinstelling wil die mensen voor altijd onderwijs geven.

  11. 15

    @14: Dat zou wat tegenstrijdig (mixed message, hypocriet) zijn: Financieel worden HB0’s en universiteiten (en geloof me, daar gebeurt redelijk hetzelfde) nog steeds aangemoedigd om hun kwaliteit op te offeren voor kwantiteit. Het lijkt me zinloos de gevolgen te bestrijden zonder de oorzaak weg te nemen.

  12. 16

    @ JSK

    Wat ik zeg

    en het helpt ook niet om het MBO stelselmatig als het afvoerputje te beschrijven, terwijl je daarin ook fantastische vakmensen zou kunnen opleiden