Stop een varken in je tank

met de vlammen in de pijp...Een vetsmelterij in Ter Apelkanaal ontwikkelt samen met de Rijksuniversiteit Groningen een procedé om biodiesel uit varkensvet te winnen. Het product lard oil wordt gemaakt van reuzel (bij onze oudere lezers nog bekend als broodbeleg uit de jaren ’50) is geschikt als bijmengsel voor gewone diesel. De fabriek begint in oktober met een geplande jaarproductie van tien miljoen liter. Daar is 10.000 ton reuzel voor nodig. ‘We kunnen het opvoeren tot 70.000 ton’, vertelt Borgesius. Volgens hem kan de varkensdiesel als brandstof dienen voor allerlei machines (Zibb.nl). In de negentiende eeuw werd lard oil ook al ingevoerd als brandstof voor de vuurtorens van Californië. De levertraan waar ze tot dan toe op hadden gebrand werd te duur door de daling van de potvis populatie. A simple, “bottom line” decision by the Lighthouse Service (parks.ca.gov).

Reacties (26)

#1 hw

Wat werd er voorheen met deze reuzel gedaan, en wat gaat die eventuele leegte opvullen? Hoeveel ton reuzel is er in totaal in omloop per jaar?

Gaat je auto harder lopen van groeihormonen en antibiotica?

  • Volgende discussie
#2 Spuyt12

Gaan we straks niet miljoenen beesten de dood injagen omdat wij zo nodig willen blijven rijden?
Als voedsel, ok, maar als brandstof? Dat is mij een brug te ver.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Praetoriaan

Rijden op reuzel en een varkenspoot als versnellingspook, dat lijkt me wel wat. Varkensleren bekleding en een gedroogd snuitje bungelend aan de binnenspiegel. En dan roepen dat je auto van binnen een zwijnenstal is…kom maar door!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Harry

[img]http://www.elmour.pwp.blueyonder.co.uk/photos/images/photo03a.jpg[/img]

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Praetoriaan

Pig up my Mercedes! Briljant!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Carlos

hw: ik denk dat reuzel als basisproduct in de voedingsindustrie dient, voor alles waar nog wat vet bij moet? Misschien dat ze in zo’n bedrijf eerst wel de ‘kaantjes’ eruit halen en dan per blok verkopen aan Unilever die er dan weer Mora partysnacks van fabriekt?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Praetoriaan

Huh…iemand die het woord “kaantjes” gebruikt. Meestal krijg ik zeer vragende blikken bij het gebruik ervan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Carlos

Kaantjes zitten toch in de reuzel ?!
Ja ik ben danwel niet uit de jaren ’50 maar ik ging wel met m’n ouders op vakantie in de DDR (één keer maar hoor).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Larie

Kaantjes..dat woord was echt helemaal weggezakt, tsja Creutzfeld hey..*pakt wandelstok* :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 su

Kost het nou niet veel meer gewassen om die biggetjes vet te mesten voor varkensdiesel dan het zou kosten om van de gewassen zelf biodiesel te maken, of mis ik iets?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Branko Collin

Het kost veel meer gewassen om die biggetjes vet te mesten voor varkensdiesel dan het zou kosten om van de gewassen zelf biodiesel te maken.

Tenminste, het is redelijk duur om een varken te fabrieken (iets van zes keer de calorieën, als ik ’t me goed herinner). ’t Zou natuurlijk wel nog kunnen dat varkensvet een superieure brandstof is. Maar dan vraag ik me af waarom we uberhaupt van planten gemaakte biodiesel gebruiken, als die spullie zo duur is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 phonkee

Er is kunstmatig een markt gecreëerd voor deze biobrandstoffen. Diesel moet namelijk met ingang van 2010 voor 5,75% uit deze zogenaamde duurzame brandstof bestaan. De vraag naar reuzel en rundertalg neemt toe, de prijzen stijgen. Op 01-08-2004 vroeg men € 475 voor 1 ton vers gesmolten varkensvet -categorie 3. De calorische waarde van reuzel vóór transesterificatie is circa 35 – 40 MJ/kg.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 nove

Het varken moet een gouden standbeeld krijgen. Geen dier is er geloof ik in geslaagd om als parameter voor het welvaartspeil van een land zo geslaagd als het varken. De verkoopprijs van het hele karkas, de prijs van het berenzaad voor de fokzeugerij, de standaardisering en verhandeling in de export van de bloedlijnen, alles tesaam (index) spelen een rol in de beoordeling over de gezondheidstatus van het nederlands gemiddelde. Wij vreten ons arm.
Kaantjes worden gemaakt van het kinnenbakkenspek, de mindere delen zeg maar.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Jip

Mijn opa is er 84 mee geworden. Enig betaalbaar dierlijk vet in de jaren 30,..reuzel op een bruine boterham! Valt de gemiddelde frikandel of kroket van de FEBO bij in het niet. Bovendien niet geschikt als brandstof.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Frank Drebin

Kun je eigenlijk niet evengoed op mensenvet rijden? Zo vers van de fat farm.
Kan de VS in één klap van haar olieverslaving afkicken. Vet, man.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Frank Drebin

Ook kun je mensen zo (bij voorkeur na overlijden) op natuurvriendelijke wijze recyclen i.p.v. ze ter verbranden (luchtvervuiling, broeikaseffect) of begraven.
Kan schoonmoeder zich eindelijk eens nuttig maken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Spuyt12

@Frank Drebin (?): Mensen zijn toch CO2 neutraal? Een mens verbranden draagt daarom niet bij aan het broeikaseffect. Tijden zijn leven, tja. Moeten we autorijden ook meerekenen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 JSK

Mwah, volgens mij is varkensvet viezer dan diesel, maargoed.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 phonkee

@JSK: Alle plantaardige/dierlijke vetten en oliën zijn triglyceriden, dat zijn esters van glycerol en vetzuren. Diesel, gasolie en huisbrandolie zijn benamingen voor een aardoliedestillaat dat voornamelijk bestaat uit verzadigde koolwaterstoffen (alkanen). Je kan triglyceriden direct verbranden in een Diesel-motor, vraag maar eens aan die meneer in de Aldi met het boodschappenkarretje vol flessen slaolie. Echter krijg je meer motorvermogen met alkanen (hogere calorische waarde). Door transesterificatie van plantaardige/dierlijke vetten en oliën krijg je een mengsel van de methylesters van vetzuren met iets betere eigenschappen dan het uitgangsproduct (met name verlaging van het stolpunt). De kwaliteit van de uitstoot van een Diesel-motor is een functie van de concentraties van zwaveloxide, stikstofoxides, koolmonoxide, roet/fijn stof en onverbrande brandstof. Reuzel presteert even goed of slecht op dit gebied als andere brandstoffen… Een gunstige bijkomstigheid van het gebruik van reuzel in je Golf Diesel is dat de hele buurt naar gebakken spek zal ruiken!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Pelayo

Reuzel is niet vloeibaar bij kamertemperatuur. Mengels wellicht wel hoor, maar bij mijn slager ligt gestolde reuzel te koop. Misschien als het zomer wordt dat het een tikje vloeibaar wordt maar het is dan nog steeds niet handig.

Ik heb daar overigens flink voor moeten zeuren bij die slager want hij was ervan overtuigd dat reuzel iets vies van vroeger was. Maar reuzel heerscht de pan uit, vooral als je een beetje aan het frietvet toevoegd en dan zelf lekker frites gaat bakken. Van echte zelfgeschilde aardappelen.

(Ik krijg hier goddomme honger van..)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 phonkee

@Pelayo: Frietjes van McDonalds worden voorgebakken in rundertalg en zijn dus niet geschikt voor vegetariers en Hindoes.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Pelayo

@Phonkee

Ik heb ergens een chinees recept van in reuzel gefrituurd rundvlees met oestersaus wat als bonus punten oplevert dat je *drie* wereldreligies in een hapje over de pis kan helpen :-))

Tenzij jij een wereldreligie weet te vinden die oesters heilig acht natuurlijk, dan wordt het nog mooier ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Carlos

Joden mogen toch geen schaaldieren eten?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 mescaline

Slager in de war geweest met balkenbrij ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 Tesoro

Walgelijk en dom plan. Lijkt me een door de bio-industrie gesponsord project om neerwaartse vleesmarkt te compenseren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 Frank Drebin

Moet wel hard aankomen in de olieproducerende Moslimwereld. Dubbel hard zelfs…

  • Vorige discussie