Stijging van aantal leerlingen op Islamitische basisscholen in perspectief

DATA - “Steeds meer kinderen naar islamitische basisschool” kopte het AD afgelopen vrijdag. In de papieren editie stond “In 5 jaar tijd stijgt ’t aantal leerlingen met 22 procent”. We doken er even in.

Allereerst valt op dat het AD (en alle media die het bericht overnemen) niet aan bronvermelding doet. Maar aangezien de autoriteit op dit punt het DUO is, konden we snel de gegevens boven tafel halen. En jawel, in 2010 waren het er 8.981 en in 2014 10.830. Een stijging van 20,6%, maar een kniesoor die daar op let.
Vervat in een grafiek ziet het er dan zo uit:
leerlingen1_475
De kop van het bericht klopt dus. Maar….

Er wordt gesuggereerd dat het veel is. In het artikel spreekt men ook nog over de daling van het totale aantal leerlingen op basisscholen (primair onderwijs). Vanwege demografische ontwikkelingen heel natuurlijk. De suggestie is echter dat het aandeel van de Islamitische scholen hiermee aanzienlijk wordt.
En dat vraagt wat nuancering. Wat het AD namelijk niet vermeld heeft, is het totale aantal leerlingen. Voor 2014 waren er dat ruim 1,5 miljoen. Het aandeel op Islamitische scholen is momenteel dus 0,7%. Veel lager dan op basis van het aantal moslims in Nederland verwacht zou mogen worden.

Laten we ook dit even in grafisch perspectief plaatsen. We moesten de grafiek wat oprekken om het Islamitische deel zichtbaar te maken.
leerlingen2_475

Overigens is in diezelfde periode het aantal leerlingen op Evangelische scholen (inclusief de broedergemeenschappen) met 32% gestegen. Maar daar hoor je dan weer niemand over.

Aan u de vraag: was het bericht van het AD terecht voorpaginanieuws?

NB: De data van DUO vertoont wat opmerkelijke wisselingen van denominatie-indeling in genoemde periode. Totalen lijken wel te kloppen.

  1. 3

    Haha. Antwoord op je vraag: nee niet terecht, iig niet op de manier waarop de getallen worden weergegeven. Jouw relativering maakt eea duidelijker.

    Maar daarnaast kun je stellen, dat het bericht juist een positieve toon aanslaat, aangaande de stijging van het aantal leerlingen op de islamitische scholen. Bijna een reclame-uiting : Door het huidige klimaat in Nederland zoeken moslims elkaar steeds meer op […] Als je een hoofddoek draagt, word je met de nek aangekeken. Op een islamitische school kunnen de kinderen zichzelf zijn.

    Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daar dan ook weer wat op tegen hebben, ik vind het wel positief allemaal. Het bericht en de teneur.

  2. 4

    Enige tijd geleden waren er in de Britse pers juichende berichten dat het aantal nonnen-in-opleiding in Groot Brittannië in 2014 was verdrievoudigd.

    Een BBC journalist van het programma More Or Less (een radio programma over wiskunde en cijfers) is daarin gedoken, en kon het niet ontkennen: het aantal nonnen-in-opleiding in het Verenigd Koninkrijk was inderdaad verdrievoudigd! Verbijstering alom, hoe kon zoiets nou toch….

    Het was om te beginnen een stuk minder dramatisch dan het drievoudige suggereerde. In de jaren voorafgaand waren er gemiddeld jaarlijks vijftien nonnen-in-opleiding. In 2014 waren het er ineens zomaar vijfenveertig. Verbijsterend, op de bijna éénenzestig miljoen inwoners? Nauwelijks.

    Temeer nadat een moeder overste van een opleidingsinstituut voor nonnen aangaf dat in 2014 voor het eerst ook de niet-Britse nonnen-in-opleiding (vooral Poolse nonnen, alsmede wat Gemenebest-nonnen) werden meegeteld. En zo bleek alras dat het aantal Britse novices gewoon gelijk was gebleven. En eigenlijk het aantal niet-Britse ook, al waren ze eerder niet meegeteld.

    Lies, damned lies and statistics.

    Het bericht in het AD hoort wat mij betreft in de anecdotische sfeer thuis, vergelijkbaar met bovenstaande gedramatiseerde semi-feitelijke nieuwsgaring. Zeker niet op de voorpagina. Slordige, en klungelige journalistiek.

  3. 8

    Wel wat laat, maar toch nog even dit:

    Het aantal kinderen dat gerekend kan worden tot de moslimbevolking is ongeveer 10% volgens mijn laatste berekeningen (niet online). Daarvan gaat dus 7% naar een islamitische school.

    Islamisering!!!!