Solarworld probeert Opel over te nemen

De Flextreme, Opels hybride auto (Foto: Flickr/gmeurope)

Het Duitse Solarworld, producent van zonnepanelen, verbijsterde gisteren de auto-industrie door een bod van een miljard euro te doen op de Duitse fabrieken van Opel. Het bedrijf wil er energiezuinige auto’s gaan bouwen. General Motors, eigenaar van Opel, kwam in reactie niet verder dan ‘Opel is niet te koop’. Autoweek bestempelde meteen het bod als kansloos.

Alhoewel? GM verkeert in zwaar weer en besloot daarom in juli al onderdelen af te stoten. Helaas lukt dat niet zo goed, met dank aan de kredietcrisis. Dus houdt GM inmiddels het handje op bij de Amerikaanse overheid, tot nu toe met weinig succes. Als het nog even zo doorgaat, kan Solarworld Opel gewoon uit de failliete boedel oppikken.

Of nee, misschien toch niet, want de Duitse regering is bereid veel geld in Opel te steken om de werkgelegenheid te behouden. Het probleem daarmee is dat het niet mag van Neelie Smit-Kroes. Bovendien is er een risico is dat het geld naar GM vloeit, wat ook niet de bedoeling is.

‘Nu of nooit’ moeten ze op het hoofdkwartier van Solarworld gedacht hebben, toen ze het slagveld overzagen. Als zij Opel kopen en er een milieuvriendelijk bedrijf van maken, kan de Duitse regering er vermoedelijk wél geld in steken. De overname kost dan welbeschouwd niets. De regering houdt de lippen op elkaar, maar heeft een lastige vraag te beantwoorden: heeft ze voldoende vertrouwen in de toekomst van energiezuinige auto’s om de door Solarworld ingebrachte optie serieus te nemen?

  1. 1

    Prachtig nieuws!

    Gisteren attendeerde een vriend van mij erop dat het in de Financiele Telegraaf stond.

    Het kostenplaatje is altijd problematisch. Ze willen met 250 milj. eigen vermogen en 750 miljoen krediet de boel opkopen, plus een staatsbijdrage voor de werknemers van 40.000 per persoon, kom je op een miljard euro uit.

    Een stap in de richting van dit type auto’s op massaproductie. Goedkopere auto voor de middenklasse, geen gadget meer voor de milieuvriendelijke elite. Andere autofabrikanten kunnen dan niet meer achterblijven.

    Uiteindelijk denk ik dat het niet lukt. Ik vraag me namelijk af of het zowel financieel als vooral technisch haalbaar is.

  2. 3

    En dan nog. Ben een tijd geleden geweest in Wolfsburg bij Volkwagen. Een rondleiding van een paar uur door de fabriek. Alleen al een productielijn compleet omzetten vergt al investeringen waar je u tegen kan zeggen.

    Komt nog bij dat andere autofabrikanten op alle mogelijke manieren dit initiatief zullen traineren en tegenwerken. Eventueel met steun van de oliemaatschappijen.

  3. 7

    Het zou de eerste fabriek zijn in de lijn van Rutte’s voorstellen uit zijn pamflet.

    En NedCar? Ja, ik snap nu nog niet waarom die niet meteen is omgetoverd tot neerlands eerste electrische autofabriek.

    Maar goed, de crisis zou dus zo zijn onverwacht gooede kanten kunnen hebben.

  4. 8

    Peter, jammer.

    Renault heeft een tijdje terug ook elektrische auto’s geproduceerd. Ze hebben dit onder druk van de olie-industrie gestopt. De 1000 geproduceerde auto’s zijn nu aan het wegroesten.