Sint maakt gebaar naar moslims

Op dit moment leggen vrijwilligers door heel Nederland kadootjes in de schoenen van islamitische mannen die bezig zijn met het vrijdaggebed in de moskee. Deze verrassingsactie is nog onbekend bij de moslims zelfs, alsmede de nederlandse media. Sargasso kan u echter dit hete nieuws als eerste brengen dankzij haar contacten in de pietenwereld. Bij ieder kadootje zit een rijmpje:

Wiedergutmachung De Sint reed blij door Amsterdam
toen hij langs deze moskee kwam
Hij zag daar honderd schoenen staan
… daar heeft hij vlug iets in gedaan!
Misschien vindt u dat ietwat raar…
maar ’t is een vriendelijk gebaar!

Van Sint en Piet

Update: het bleek al wel bij diverse media bekend te zijn,
mijn bron in de pietenwereld staat inmiddels op een blacklist.

  1. 4

    Dat kan zijn toinerz, de amsterdamse moskee-besturen hadden gevraagd om een mediastilte maar het kan zijn dat die gasten in Utrecht of Nijmegen uit de school zijn geklapt.

  2. 9

    Ja, was de Sint nou Turks of Grieks (lees moslim of gristen)? Het feit dat hij met Den Moor (lees Pieterbaas) heulde doet toch e.e.a. vermoeden. En die banketstaaf doet toch vaag denken aan baclava. Soit – het zal me allemaal een (marsepeinen/manthaban) worst wezen. Nog twee nachtjes slapen voor het heerlijk avondje (eid al-fidr?)

  3. 10

    De inhoud van de kadootjes is onderandere:
    – theelepeltjes met een afbeelding van het Rijksmuseum
    – chocolaatjes verpakt in een schilderij (replica) van de hollandse meesters
    – een leeg fotoboekje
    – kaarsjes

  4. 14

    Ik zeg hoax. Mocht het toch de zure waarheid zijn (waar kijk je tegenwoordig nog van op?) dan vind ik het een behoorlijk stompzinnige, betuttelende actie. In de geest van: ‘ach gut jongens, jullie zijn zo zielig en sneu, hier heb je een cadeautje, want jullie horen er echt bij hoor!’ Als ik een moslim was zou ik over mijn eigen schoenen heenpissen.

  5. 21

    Mijn bron voegt nog wel toe dat de kadootjes goed zijn ontvangen in Amsterdam. De imam had in zijn preek al verteld dat men kadootjes in de schoenen konden vrwachten zodat men niet zou denken dat ze geboobytrapt waren..

  6. 22

    Lieve moslim,

    Kom es op schoot
    Sint schiet je heus niet dood
    Boosheid van sint en piet is, wij bezweren
    enkel gericht op hen die met geiten copuleren

    Beter dat we samen feesten, toch?
    Sint bedoelt het ironisch, die marsepeinen Theo van Gogh
    Beschouw het als een offer, de pieten reiken de hand
    om samen een weg te vinden in dit dichtbepakte land

    De Sint

    PS Beter over je schoenen heen gepist dan erover gepist.

  7. 26

    Zijn ook in de El Tawheed moskee en andere radicale broedplaatsen ook cadeautjes uitgedeeld? Indien het antwoord ja luidt, moet ik diep zuchten.. wat een schokkende na

  8. 27

    Ik vrees het ergste:

    Elena Simons, Maatschappelijk Uitvinder, heeft genoeg van het merkwaardige en eenzijdige beeld dat de media van moslims scheppen. Daarom spreekt ze mogelijke moslims aan op straat, beleeft avonturen met hen en schrijt dat op eigenzinnige wijze op. Hoe is het om te shoppen met een fundamentalist? Of om in de gevangenis te badmintonnen met een moslim-gedetineerde? Ook bevat het boek tips voor lezers: vlak voor Sinterklaas kun je naar de moskee gaan en stiekem cadeautjes stoppen in de schoenen die de biddenden hebben uitgetrokken. En zou het niet stoer zijn om in vlekkeloos Arabisch ‘welkom in de rest van mijn leven’ te kunnen zeggen?

    Het geheel is een vrolijk, knettergek, kleurrijk en gevaarlijk boek met tekeningen, foto’s, lijstjes neologismen, handige zinnen in het Turks, Berbers en Arabisch vertaald, gesprekken met moslims, leuke idee�n voor een hoofddoek, en vooral veel belevenissen en overwegingen die de lezers confronteren met hun eigen houding. Volgens Simons moet er minder gepest en meer geplaagd worden. De eerste stap in die richting zette zij in Trouw, die de columngesprekken publiceerde. Dat idee heeft zij nu uitgewerkt tot een prikkelend cadeauboek, waarbij het duidelijk mag zijn dat zij geen blad voor de mond neemt en ook zichzelf niet spaart.

  9. 29

    @Jacobine, sakdoekje?

    Diep nagedacht zeker en als analyse van Sikbock’s reactie een piepkleine omissie in het voetlicht werpen? Taal is nix, een label folkomen onbelangreik hoe hed er staad as de gedachtu maar oferkomu tog?

  10. 31

    Taal is bijzonder belangrijk. Als een (afgeprijsd) boek wordt aangeprezen met het woord ‘knettergek’, dan waarschuwt (ook wel: alerteert) de taal ons: NIET KOPEN!

  11. 37

    Google maakt het nog gekker:

    Did you mean: beleeft avonturen mythen en schrijf dat op eigenzinnige wijze op

    Bij “ja” kom je op de Bruna site waar de quote vandaan kwam, met taalfout.

  12. 38

    Geert Mak – In Europa, ik weet bijna zeker dat m’n tante ‘m al heeft.. maar ik had even geen zin om nog langer te dralen.
    Een gegarandeerde omruil, ….waar heb ik de bon ook alweer ?!!!

  13. 40

    Vermakelijk toch,al die kerels inclusief mijzelf en vrouwen ook die nu achter het scherm zitten, met wijntje hoop ik, om de solo te spelen op deze hangplek.

  14. 49

    @caprio, niet mee eens( eindelijk eens een keertje)

    Communicatie en begrijpen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Elke waarneming, mits niet uitgefilterd, wordt verwerkt tot een indruk. Zelfs het filter, reticularis, heeft al een begripsnivo van een salamander. Alleen een geconditioneerde reflex volgt deze weg niet, die is nog dommer maar begrijpt wel dat je snel moet reageren op een gevaarlijke situatie.
    Hier niet overheen gaan walsen, het is zaterdag en de schoenen… Ken je de film “quest for fire” vrij oude film maar de moeite waard om te zien, speelt zich af met “grom” grom” als communicatie. De scene met vallende steen is me bijgebleven.

    @stoetshaspel. Wat scherp zo vroeg, ben het met je eens.

  15. 51

    @Arduenn

    Te hoog gegrepen klaarblijkelijk, probeer de boeketreeks eens, vast (ahum) veel beter door heen te komen. Wedden dat je het niet hebt gelezen?

  16. 53

    Er is een groot verschil tussen “niet aardig vinden” en benzine erover. Van “benzine erover” krijg ik een nare smaak in mijn mond. Een hoop maak je niet van

  17. 56

    Ik ga de Da Vinci Code niet lezen. Ik ben meer een Slinger van Foucault-mens. Dat boek maakt korte metten met geheime genoodschapjes van verveelde rijkaards. Als ik al naar Parijs zou gaan voor een boekenpelgrimstocht, ga ik niet naar de Saint Sulpice-kerk met die flut-meridiaan (Umberto Eco heeft trouwens een appartementje op dat plein) maar naar het Mus

  18. 57

    Ik ga de Da Vinci Code niet lezen. Ik ben meer een Slinger van Foucault-mens. Dat boek maakt korte metten met geheime genoodschapjes van verveelde rijkaards. Als ik al naar Parijs zou gaan voor een boekenpelgrimstocht, ga ik niet naar de Saint Sulpice-kerk met die flut-meridiaan (Umberto Eco heeft trouwens een appartementje op dat plein) maar naar het Mus

  19. 60

    … Als ik al naar Parijs zou gaan voor een boekenpelgrimstocht, ga ik niet naar de Saint Sulpice-kerk (Umberto Eco heeft trouwens een appartementje op dat plein) maar naar het Mus

  20. 65

    @bicat

    Heb jij mij kunnen betrappen op een uitspraak over een boek die ik niet gelezen heb. Nee. Ik begrijp niet hoe Arduenn je bijbelerbijgesleep kan terukkoppelen naar het oorspronkelijke argument, wel of niet gelezen door Arduenn.

    Niet gelezen en de boer kent het dus niet en vreet het niet, dus waarom een utspraak over het boek door de boer dan?

    Mijn bezwaar blijft, ondanks de rondtrekkende bewegingen hier.

  21. 66

    Okeeokeeokee, ik zal geen stapel maken, geen fik d’rin. Ik lees dat rotboek wel. Ik heb een genetisch bepaalde afkeer voor alles wat gehyped is. Daar moet ik maar eens vanaf. Over die Bijbel, daar ben ik ooit in begonnen, maar in vers 1 in Genesis ging het al mis…

  22. 70

    Larie, wat lul je veel en wat zeg je weinig!

    Eerst lezen en dan reageren, dat zou je volgorde moeten zijn en als je het niet begrepen hebt, zwijg dan.

  23. 71

    Neenee beste Larie, het ging me niet om u.

    Maar het precedent: Men mag niet over een boek oordelen als men het niet gelezen heeft, vond ik wel aardig. Logisch zelfs. Ik trok die lijn door. Consequent als ik ben.

    U zal de kost moeten geven aan hen die (op sargasso.nl) furieus zouden reageren als het over de kwaliteit van de bijbel ging. Voor zover een boek in kwaliteit is te meten.

  24. 73

    @Jacobine

    Je slaat de plak mis, maar dan volledig. Lees nu eens het geheel hier en de kleine veldslaagjes die hier gewoed hebben. Dan ga je je vast even een beetje schamen. Je vinger moet naar jezelf wijzen en niet naar mij. Je “eerst lezen dan reageren” was nu precies MIJN benadering naar Arduenn en daar ging zowat 52 van de bovenstaande berichten over. Mijn laatste reactie naar hem was bedoeld als virtuele handdruk, ik vond zijn/haar reacties namelijk sterk en met humor. Dus Jacobine eerst lezen van de posts en dan reageren .

  25. 74

    Excusez-moi? Reactie #28 betekent dat ik het eens ben met meneer Sikbock (‘om te janken idd’) en u begint daarop te zeiken over ‘taal’.

    (U hoeft mij niet uit te leggen hoe te reageren.)

    (Misschien moet u uw fonetisch Oud-Hollands eens wat opfrissen?)