Shell | Kandidaat Gouden Hockeystick 2020

Logo shellOnze ‘nationale trots’ werd vorig jaar al genomineerd vanwege greenwashing en gaat daar dit jaar onverminderd mee door. Gelukkig werd Shell vorig jaar ook op de vingers getikt voor hun marketing gericht op kinderen, maar Shell adverteert nog voortdurend over hun eigen ‘leidende’ rol in duurzaamheid. Terwijl het bedrijf zichzelf met hun campagne #MakeTheFuture ophemelt, lukt het de oliegigant niet eens zich aan de eigen voornemens te houden om jaarlijks een fractie van hun budget aan verduurzaming uit te geven.


Shell zet ook graag dode en levende bomen (zie genomineerde NRC en deze campagne met Staatsbosbeheer) in om hun groene boodschap te verspreiden. En ze dachten bij Shell: vraag niet wat wij kunnen doen voor u, maar wat u kunt doen voor ons! Zo vraagt Shell ons om één cent bij te leggen op elke liter benzine om regenwouden te beschermen en vroeg het bedrijf ons op Twitter ‘Wat wil jij veranderen om te helpen emissies te verlagen?’ Leuk uitstapje: die poging om de klimaatcrisis op ons af te schuiven kwam ze duur te staan toen de tweet viral ging omdat klimaatactivist Greta Thunberg antwoordde dat ze Shell graag verantwoordelijk wilde houden voor hun “endless greenwash”. Ook het jaarrapport over 2019 (gepubliceerd in 2020) is een en al greenwashing, aldus DeSmog. Gelukkig doorzien steeds meer organisaties Shells misleiding. Maar blijf alert, want Shell aast ook op overheidssubsidies – geld van de burger – om zich een groen imago aan te meten. 



Mocht het stemformulier hierboven niet verschijnen, probeer het dan via deze pagina.

AVG: We slaan van elke stemmer het IP-adres op. Dit IP-adres wordt na de stemperiode gewist.