Kandidaat Gouden Hockeystick: Shell

Logo shellOp deze shortlist mag onze nationale trots natuurlijk niet ontbreken, die niet alleen uitblinkt in CO2-uitstoot maar ook in misleidende campagnes. Shell was dit jaar de eerste van ‘de grote twaalf’ industrieën in Nederland die zich achter het klimaatakkoord schaarde, maar ondertussen voert Shell doodleuk de komende tien jaar de olieproductie op. Wel investeert Shell in oppositie tegen klimaatbeleid en het oppoetsen van hun klimaat- en kindvriendelijke imago.
Verantwoordelijk voor bijna 2 procent van de wereldwijde uitstoot sinds het begin van de industriële revolutie, en ‘still going strong’, is Royal Dutch Shell een van de grootste directe klimaatvervuilers van de wereld. Maar – jammer voor Shell – daar reiken we geen prijs voor uit. ‘Gelukkig’ doet Shell ook op ontkennend vlak meer dan haar deel. Het bedrijf weet al sinds 1986 dat het mede verantwoordelijk is voor het broeikaseffect en opwarming van de aarde – in 1991 bracht Shell zelfs de alarmerende klimaatfilm Climate of Concern uit, waarin de gevolgen van klimaatverandering werden beschreven. Niet dat Shell zelf iets deed, want hoewel #ShellKnew, ging het fossiele bedrijf toch vooral lobbyen om overheidsingrijpen te voorkomen.

Anno 2019 zet dit patroon van misleiding zich voort. Shell steekt slechts een paar procent van de totale uitgaven in duurzamere opties. Tegelijk wil Shell zich via investering in campagnes zoals #MakeTheFuture presenteren als klimaatexpert. In dat kader werden ook dit jaar weer tienduizenden Nederlandse kinderen verkeerd ingelicht via lespakketten en evenementen met de boodschap dat we ook in 2070 nog zeer afhankelijk zullen zijn van olie en gas.

Breng hier je stem uit voor de Gouden Hockeystick.