Jawatte! Een vol uur te laat – hopelijk hielden de vingers om de trekkers het koel, waren de schermschutters niet al te zeer distracted – maar bij deze: schermschot 62 wordt voor juliie afgevuurd als was het een kleiduif op een veer, zo gespannen dat het vlotjes de Benelux overschiet en terug – tot dat ding uit elkaar spat in een roffelwolk. Schiet om te raken, raak om te schieten en trek 10 krijtstrepen op uw persoonlijke scorebord! Soeskes!
Schuld
******************************************************
DE SCHERMSCHOTQUIZ: Rond pakweg Schermschot #100 ontvangt de beste Sargassale Schermschutter een prijs na een shootout tussen drie (of vier) finalisten. De 1e finalist is Lothar Matthäus.De tweede en derde finalist zijn bekend na resp. #66 en #99.
Reacties (6)
Alain Resnais – Providence
Henrik mag met een rode lantaarn naar de rest van het pak gaan – hem netjes overhandigen – vreugdedansje maken, en zeggen SAYONARA, want ….
RRRROFFELDERD ROFFELDDREDROEMS OLOOOOOOOOOOOOO!!
Machtig Henrik, mooi, en prachtig.
U kent hem?
@2:
dank u dank u, ik keek eigenlijk zelden naar het Schermschot, maar deze was te simpel ;-)
ja, ik ken eigenlijk alles van Resnais sinds zijn meesterlijke Hiroshima Mon Amour, onderbelichte regisseur, mijns inziens, geweldige film.
da’s nu eens mooi, deze film staat al jaren in mijn top 5.
Providence. Over een schrijver die aan zijn laatste levensfase bezig is, en in de lange nachten vergaat van schuldgevoel en plezier in zijn omringenden te gebruiken als willekeurige slachtoffers van zijn wanen.
Gaandeweg krijgen we middels een zeer liefdevolle mix van visueel verwarrende scènes een optelsom van zijn verleden.
John Guilgud – dè stem aller tijden, noemde deze film de enige die het waard maakte om iets naast de theaterplanken te maken.
De heerlijke Dirk Bogarde en idemdito Ellen Burstyn spelen in (voor mij toch) heerlijke settings in Brussel en Antwerpen, met een straathoek waar ik op een haar na m’n eigen bureau ging hebben.
Als er een film is die dicht bij de schilderkunst staat, is het deze wel – en dan op impessionistische wijze bedoeld, niet de hyperdope van bv Greenway.
Hier een nogal overtuigend stukje wat ik net opgoogelde:
With its stunning visual composition and skilfully ambiguous narrative, Providence is unquestionably one of Alain Resnais’ most significant works, and one of those rare films which you can watch again and again with enjoyment and without a moment of boredom. Not only does it provide one of cinema’s most powerful and unsettling portrayals of the way in which the artist uses his mind to create a fantasy world, but it is also a film which repeatedly challenges our own notion of reality. The inference is that everything we see and experience is an illusion, the product of the distorting lens of our own warped minds – or – more disturbingly – the product of someone else’s mind…
De kans is zeer klein dat hij te zien is in de zaal, en een region2 dvd is er bij mijn weten schandelijk genoeg nog niet – maar allegedly zijn er moderne methoden op het web waar hij zeer eenvoudig te verwerven is…
Een film die je nimmer vergeet, en je zelfs zal bijstaan naar de Hades.
Zo is dat ! Resnais, zwaar onderschat cineast van het geheugen, met z’n verteltechnieken sterk van invloed op Lynch, Gondry & co …
Immer superspannende “veel is nog mogelijk” tussenstand na #62 :
01 – Bzkrt (80)
02 – Cole (60)
03 – Dinges (55)
04 – Hayek, MT en Su (elk 30)
07 – YP (22)
08 – Brutus (20)
09 – Guri (15)
10 – Bas, Henrik, Kangal, Christian, Popeye, Inverted PM, Pepijn en Bever (elk 10)
18 – Carlos en Guri (elk 5 punten).
(Jury, spreek me tegen.)