1. 1

    Prachtige linktip. Maar wel wat lang. Heb het ook niet helemaal gezien maar ben al overtuigd. Niet in het minst omdat er een kort pdfje (andere locatie) bestaat waar hetzelfde eigenlijk in wordt gezegd. Als je geen tijd hebt het helemaal te zien, lees het: het is goed voor je.

    Wat ook boeiend is, is dat hij Coca Cola en anderen beschuldigt van een samenzwering: ze weten dat het slecht is maar ze gaan door met de marketing. Op een soortgelijke manier als de sigarettenfabrikanten. Ik zie binnen tien jaar de eerste processen al komen.

  2. 4

    Al eerder gezien deze lezing, goed om eraan herinnerd te worden. Dus check ik het rolletje Volkoren Biscuits van de Appie: 23 gram suiker per 100 gram. Cashews met zeezout: 8.5 gram per 100. Coffee Creamer: 12 gram per 100.

    Wordt moeilijk, dat suiker elimineren.

  3. 10

    Tamelijk boude bewering op 1:13:30. Slaven op suikerplantages in de 19e eeuw zouden langer geleefd hebben dan hun meesters die de suiker consumeerden. Moeten we dat geloven?

  4. 11

    @9 Er was een enkele studie (in Italië dacht ik) die uit zou wijzen dat het mogelijk kankerverwekkend is bij zeer hoge dosissen maar volgens mij is zelfs die conclusie ontmanteld.

  5. 14

    ondanks de tofdoenerij van mijn voorgangers in de comments, moet ik bekennen dat ik veel nieuws heb geleerd. Bijna ademloos een hoorcollege van anderhalf uur gekeken, dat is lang geleden…
    De stellling dat ‘calorische waarde gegeten voedsel – calorische waarde verbranding = overgewicht’ niet opgaat is voor mij echt nieuw.

  6. 15

    Het is een mooi verhaal, goed verteld. Van mij had het driemaal zo kort mogen duren, soit. Wel zij opgemerkt dat de spreker zich van dezelfde technieken bedient als zijn zelfbenoemde opponenten, d.w.z. je moet hem maar willen geloven (ik geloof hem).

    Inhoudelijk:
    De hoofdstelling is dus: “fructose is de grote boosdoener, want je lichaam reageert er niet op, waardoor er geen verzadigingsgevoel optreedt”.

    Wat ik niet wist is dat sucrose (zeg kristalsuiker) nagenoeg hetzelfde is als high fructose corn syrup (HFCS). De laatste wordt in Noord-Amerika veel gebruikt vanwege de overvloed aan mais, terwijl in Europa de eerste prevaleert.

    Interessant is dat in veel “processed foods” in Europa vaak glucosestroop en/of dextrose (verwant aan glucose) zit. Volgens dit verhaal zou dat dus veel minder schadelijk moeten zijn, ondanks dezelfde calorische waarde. Daar mag nog wel op worden ingegaan.

  7. 16

    @6: blijkbaar niet dus. Als je dieet vooral uit fructose ipv glucose bestaat. Dat kleine beetje calorieën dat je verbrandt met sporten weegt niet op tegen de effecten bij de verwerking van bepaalde voedingsstoffen in je lichaam.