Bij de grootscheepse rellen die nu al twee weken in Parijse voorsteden woeden zijn duizenden auto’s in de brand gestoken en de schade loopt in de miljoenen. Aanleiding voor de rellen was de dood van twee jongens in een van de verpauperde buitenwijken. Zij waren samen met een derde vriend op de vlucht voor de politie, omdat ze vermoedden dat deze ze zou willen oppakken omdat ze in de buurt van een inbraak aanwezig waren. Ze vluchtten een transformatorhuisje in, waarbij de 17-jarige Ziad en de 15-jarige Banou werden ge-electrocuteerd.
Dat was het startsein voor grootschalige rellen, eerst alleen in Clichy-sur-Bois, later ook in andere Parijse Banlieues.
De situatie doet denken aan de rellen in Los Angeles van 1992. Een aantal agenten (waarvan drie van de vier blank) waren met een videocamera opgenomen terwijl ze met veel geweld de dronken Rodney King arresteerden. Ze gebruikten onnodig veel geweld maar werden door de rechtbank grotendeels vrijgesproken. Dit was het startsein voor zes dagen van rellen, waarbij een deel van de stad in vlammen opging, er openlijk gestolen werd en de relschoppers terugschoten op de politie. Uiteindelijk werd een avondklok ingesteld en het leger ingeroepen om de rust te herstellen, wat na de vierde dag grotendeels was gelukt.
De oorzaken waren deels vergelijkbaar met de Franse situatie: spanningen tussen Amerikanen van Afrikaanse en Mexicaanse afkomst en de intocht van Koreanen die veel van de winkels overnamen die eerst door Afrikanen werden gedreven. Bovendien een economische recessie die het toch al arme Zuid-LA hard trof, en een hekel aan de politie die als onrechtvaardig wordt gezien.
De situatie in Frankrijk is misschien nog wel schrijnender. Volgens diverse bronnen ligt de werkloosheid in de arme wijken tussen de 30-50% (getallen varieren per bron en ook naar leeftijdsgroep). Men kan geen baan krijgen en vindt dat dat grotendeels met hun afkomst te maken heeft. En dat terwijl ze zich wel Frans voelen en de taal vloeiend spreken. In deze aflevering van Buitenhof bespreken AEL leider Abu Jaja en een Frans socioloog de achtergronden verder.
De relschoppers schijnen niet vanuit een bepaalde politieke groep te handelen, maar nieuws hierover is schaars. Zeker is dat die politieke beweging er wel kan komen. En dan is een nieuwe scheiding langs godsdienstige en sociaal-culturele lijnen een feit.
Nu roepen vele mensen dat het geweld met de kop moet worden ingedrukt. Zo ook de Franse Minister van Binnenlandse Zaken Sarkozy. Het zijn relschoppers zonder politiek oogmerk die gestraft moeten worden. Dat is wat mij betreft een te simplistisch beeld.
Natuurlijk is geweld iets dat we niet kunnen en mogen accepteren, maar wanneer er niets tegen de onderliggende oorzaken van dat geweld wordt gedaan zal het geweld terugkeren. Minister Sarkozy wil hard optreden en heeft zelfs gezegd dat de 180 veroordeelde relschoppers het land uit gezet moeten worden, ook degenen die een verblijfsvergunning hebben. Dit lijkt me absoluut niet de weg om te gaan. In de banlieus wordt Sarkozy gezien als een politicus die zijn kans ziet als een hardliner over te komen omdat hij kanshebber is in de presidentsverkiezingen.
Hoewel de vergelijking op verschillende punten mank loopt, moet ik toch onwillekeurig aan de beroemde Franse Revolutie in 1789 denken. Als ik mijn geschiedenislesjes goed kan herinneren begon daar de opstand ook rond ongelijkheid, honger, onrecht, wat resulteerde in veel ongericht geweld. Men probeerde dat de kop in te drukken, maar nam de oorzaken niet weg. Vele mensen verloren eerst figuurlijk en daarna letterlijk het hoofd.
Komt die discriminatie alleen in Frankrijk voor? Natuurlijk niet. In de Vrij Nederland van deze week was nog maar weer eens een vaakgehoord voorbeeld te lezen: Abdelkader spreekt accentloos Nederlands en heeft goede diploma’s. Als hij onder zijn eigen naam belt is de baan al vergeven, als hij even later als Robert de Vries belt mag hij langskomen. Kleine voorbeelden, maar genoeg om iemand tot op het bot te frustreren.
Het geweld was niet alleen in Frankrijk, maar bleek ook op sommige plaatsen elders in Europa navolging te vinden. Nu het geweld begint af te nemen moet de werkelijke vraag gesteld worden: hoe voorkom je een burgeroorlog? En niet alleen in Frankrijk maar ook (op termijn) in Nederland en de rest van Europa?
Reacties (11)
Tot voorkort dachten we een burgeroorlog te voorkomen met een in-burgeroorlog.
Ik denk dat een inburgeringscursus geen slecht idee is. Je helpt iemand ook om succesvoller te zijn binnen een samenleving. Maar wat gebeurt er als iemand zijn best doet vooruit te komen in die samenleving en dat buiten zijn schuld niet lukt?
Ã?én ding vind ik altijd raar. Ik werk in de IT en heb verscheidene collega’s die Chinees of Indonesisch zijn. Daar hoor ik dit nooit van. Toen ik nog op school zat had ik ook Marrokaanse klasgenoten, die wel moeite hadden met het vinden van stages en de Chinese klasgenoten op het eerste gezicht niet.
Waarom de Chinezen niet en de Marrokanen wel?
Is dit gewoon puur toeval of is er toch een verschil tussen deze groepen?
Het verschil is dat andere groepen zoals Molukkers, Chinezen en Surinamers al langer in Nederland zijn. En toen ze kwamen wisten ze ook dat ze gingen blijven, in tegenstelling tot de Marokkaanse gastarbeiders, die dachten dat ze terug zouden gaan en de taal daarom niet leerden. Met de Molukkers hebben we trouwens ook wel te stellen gehad, maar dat ligt in het verleden.
Wat zag je zelf voor verschillen tussen de Chineze en Marokkaanse studenten?
Tja..ik werk samen met chinezen (eerste generatie onder de 30)
Bemoeien zich met niemand, de dames werken hard, zijn allemaal stront eigenwijs). Voor de rest prima mensen, alleen erg geïndoctrineerd. Vb. Tibet�onderontwikkelde landen mag je bezetten van ze.
Wat de Marokkanen betreft.
Ik moet bekennen dat ik ook aan de discriminatie mee werk. Maar hoe moet ik anders reageren?
Ben leiding bij een scouting.
Tweemaal hebben we in een zwembad met onze jonge meiden (10-15 jaar) zeer traumatische ervaringen gehad met jonge Marokkaanse jongens. Toen we de badmeester inschakelde werden die vervolgens dusdanig geïntimideerd dat je er bang van werd, vervolgens werden onze meiden weer lastig gevallen.
Dit wil ik dus nooit meer meemaken (mogelijk doe ik zo een jongentje wat aan).
.
(Zwemmen kost ongeveer 4 euro, aangezien de contributie voor een jaar 110 euro is moeten we voor 4 a 5 euro 2 maanden sparen.)
Wat we nu dus doen.
Als we willen gaan zwemmen, rijdt er iemand vooruit en kijkt door de ramen van het zwembad of er Marokkaanse jongentjes aanwezig zijn, zoja..gaan we niet meer zwemmen.
Ik kan het risico niet nemen.
Hiermee creëer ik het volgende probleem.
Laat het zwembad Marokkanen toe komen de Nederlanders niet meer en blijft het zwembad leeg. Laat het zwembad geen Marokkanen toe zit het zwembad vol met gezellige mensen, maar dan discrimineren ze wel. Ik werk daar dus wel aan mee.
(Ik baal ervan om telkens het woord Marokkanen te gebruiken, ook niet goed)
Het grote verschil wat ik tussen mijn Marrokaanse en Chinese medestudenten zag was dat de Chinezen dingen verdienen en de Marrokanen dingen eisen.
Als werk van een Chinees afgekeurd werd ging hij hard aan het werk om het aan te passen, de Marrokanen gingen schreeuwen dat het kwam omdat ze Marrokaans waren. Bij leraren komt dit natuurlijk heel anders over, wat de verhoudingen weer op scherp zet.
De Marrokanen praten ook veel Marrokaans onderelkaar, heel vervelend als je een projectgroep hebt. Daardoor waren de Nederlandse studenten weer minder geneigd om samen te gaan werken met ze.
Kort samengevat (en heel kort door de bocht):
Chinezen zijn thuis heel Chinees (en soms verschrikkelijk traditioneel), maar in de samenleving Nederlands.
De Marrokanen zijn altijd Marrokaans, en dat botst.
En dan de grote vraag: hoe los je zoiets op? Door ze te verbieden Marokkaans te spreken? Door ze te wijzen op hun eis-gedrag? Door met ouders te praten?
Of zijn dit dingen die vanzelf verdwijnen bij de volgende generatie jongeren?
Tsja, TT als ik dat wist zou ik niet in de IT werken maar in de politiek ;)
Het is niet alsof de politiek vaak zinnige oplossingen voorstelt, dus wij kunnen toch best een beetje meedenken. Van dat soort twijfels heb jij anders nooit last ;-)
Als je nu naar Londen kijkt daar zit zowat elk ras, toch leven ze allemaal samen, wel met de nodige incidenten, maar volgens mij niet meer als wanneer de stad vol zo steken met londenaars. Ik denk dat na een paar generaties er wel een inburgering is. Maar dat we dan met de zelfde problemen veroorzaakt door overbevolking zitten.
In Antwerpen waren gisteren de Marokanen op straat, om op te ruimen wat de relschoppers hadden veroorzaakt. Vond dat een goede zet, k zag geen belg mee helpen…
Ik ben van mening dat we deze jongens weer in het juiste
gareel kunnen krijgen, door ze naar afganistan te sturen
daar mogen ze voorop lopen met een wit vlaggetje.
En worden ze neergeknalt, dan hebben ze ons land een
grote dienst bewezen.