Rechtse internetters houden van Microsoft

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Vorig jaar rond deze tijd heb ik op mijn eigen weblog een klein onderzoek naar de browservoorkeur van blogbezoekers gepubliceerd.
Het ging hierbij om het onderscheid tussen de bezoekers van Amerikaanse weblogs ter linkerzijde (liberals) en ter rechterzijde (Conservatives).
Deze week kwam FireFox 1.5 uit. Een goed moment om dit onderzoek nog een keertje te doen.

Alle sites hebben een Sitemeter teller. Er is drie keer gemeten met iedere keer een uur ertussen. De getallen zijn het percentage Internet Explorer gebruik. De rest is voor overige browsers (FireFox, Netscape, Safari, Opera, etc..). Er is gemeten in het weekend om te voorkomen dat er een te groot aandeel mensen vanuit hun bedrijf surfen met de aldaar verplichte browsers. Het gaat om persoonlijke voorkeur).

Check 1 Check 2 Check 3 Gemiddelde
Weblogs ter rechterzijde
AndrewSullivan.com 53 58 59 57
HughHewitt.com 68 66 65 66
Powerline 63 60 68 64
Captain’s Quarters 63 69 66 66
Little Green Footballs 58 68 58 61
Gemiddelde 61 64 63 63
Weblogs ter linkerzijde
Eschaton 43 39 47 43
Political Animal 42 49 40 44
Wonkette 47 55 47 50
Taegan Goddard’s Political Wire 61 59 55 58
Gemiddelde 48 51 47 49

Het moge duidelijk zijn dat bezoekers van linkse weblogs meer andere browsers uitproberen en daarmee meer doen aan marktvernieuwing.
Helaas kan ik geen vergelijkbare Nederlandse sites of weblogs vinden met gelijke statistieken. Suggesties welkom.
Overigens hangt Sargasso rond de 54% IE gebruik. Beetje er tussen in dus. Zoals we dat graag zien.

Reacties (18)

#1 Maurice

Leuk en simpel onderzoekje.

  • Volgende discussie
#2 Steeph

simpel? In de zin van te makkelijk of in de zin van eenvoudig/inzichtelijk?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Larie

@Steeph: Kan ‘m niet helemaal vatten. Larie-Safari en ik bezoek, tegenwoordig neemt het af, links rechts en niet bestempeld. Hoe het met Mac begruikers naar je weet?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 BINGO

volgens mij meet je niet wat je wilt meten. contracten tussen instellingen en bedrijven bepalen meestal welke browsers er gebruikt worden. veel surfers van die categorie kun je dus eigenlijk niet de uitspraak doen die je wil doen, tenzij je kunt weten welk percentage hieronder valt met welke browser..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Steeph

@Larie: Het gaat om de grote getallen. Tuurlijk zijn er mensen (zoals jij en ik) die zowel ter rechter als ter linkerzijde kijken/lezen. Maar ik durf rustig te stellen dat 90% van de surfers alleen gaat naar sites die in hun straatje liggen (oftewel, hun politieke kleur hebben).
De Mac-safari gebruikers vallen buiten het IE kamp (lijkt me duidelijk). Ik zou moeten onderzoeken of er rechts of links meer Mac/Safari gebruikers zitten. Geen idee. De focus lag op Microsoft.

@Bingo: Contracten gelden voor iedereen. Dat zou dus zowel links als rechts invloed hebben.
Verder heb ik er heel bewust voor gekozen om in het weekend te peilen. Dan zit meer dan 90% vanaf huis te surfen. Dat geeft dus beter de persoonlijke voorkeur weer. En ja, ik weet ook dat bv AOL netscape meegeeft. Maar ook dat geldt weer voor zowel links als rechts. Dan blijft het dus opvallend als een van de kampen consequent meer dan 10% minder IE gebruikt.

Overigens zijn de genoemde weblogs allemaal behoorlijk expliciet in welk kamp ze kiezen (republikeins of democratisch), behalve wonkette. Maar als je haar goed leest dan zie je dat ze ook merendeels links zit.

En dit zijn allemaal sites die meer dan 25.000 bezoekers per dag trekken. Een behoorlijk representatief beeld krijg je dan, toch?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Maurice

@steeph
Simpel in de goeie zin van het woord. In de vorm van iedereen kan het doen en zet je ertoe aan om ook eens van die vergelijkingen te maken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 BINGO

Je hebt overigens hier 9 blogs genomen, maar hoeveel % van alle amerikaanse blogs met een linkse of rechtse voorkeur en boven de 25.000 bezoekers heb je genomen? Zou je niet misschien een gemiddelde van 20 linkse en 20 rechtse blogs moeten hebben om statistische uitspraken te kunnen doen (als je dat wil natuurlijk) ? Het is dan wel erg veel moeite en lijk me pittig om met zekerheid te kunnen doen.. toch als ik een suggestie mag doen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 mescaline

Nou, nee BINGO, false call. Niet alleen het gemiddelde telt, ook de individuele scores. En al die scores van links zitten zonder uitzondering beneden die van rechts.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 BINGO

maar is 5 genoeg is mijn vraag, je kunt natuurlijk altijd met slechts 5 blogs een leuke selectie maken namelijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Steeph

@BINGO: Statistisch gezien heb je gelijk. Paar punten voor mijn verdediging:
– Er zijn uberhaupt te weinig sites met dezelfde open teller die vergelijking mogelijk maakt.
– De gekozen sites behoren allen in de top100 blogs in amerika.
– Door meerdere metingen te doen die iedere keer hetzelfde beeld geven, wordt de sample ook sterker.

Overigens pretendeer ik niet dat dit een goed onderzoek is. Ik signaleer alleen iets dat opvalt.
Het zou een mooi afstudeeropdracht voor iemand zijn, niet?

@Maurice: Dank. Veel meer onderzoeken is overigens erg lastig vanwege beperkte open en vergelijkbare tellers. Als je bijvoorbeeld naar Nedstat kijkt, zie je dat die telt vanaf het begin (ook voor de browsers). Als zo’n teller al 5 jaar mee gaat, geeft dat een heel ander beeld dan die van een nieuwe site.
Die van Sitemeter telt iedere keer de laatste honderd bezoekers. Dat helpt.
Ik heb in een andere post:
http://blogger.xs4all.nl/steeph/archive/2004/12/15/17566.aspx
ook nog geprobeerd te onderzoeken of er bijvoorbeeld onderscheid is tussen expliciet christelijke en moslim sites. Nauwelijks te doen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 BINGO

@Steeph, zeker goed onderzoek, het zou mij ook niet verbazen als ze bij de Browser Bedrijven Morzilla, IE etc. zo’n onderzoek zeer zouden waarderen, staat er nog een beurs open.. iemand ? :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Steeph

Kunnen we dan straks zeggen: “zeg me welke browser je gebruikt en ik vertel je jouw geaardheid”?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 BINGO

LOL, dat noem ik nog een datamining.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 BINGO

een -> eens

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Mark

hiero een straatinterview door een bevallige dame over deze existentiele vraag. Volgens mij zijn het niet enkelt nerds die Firefox prefereren, de nerds weten wel het beste hun keuze te beargumenteren. Praktisch het enige argument voor IE is dat dat het enige is dat die personen kennen.
http://www.hippopotame.nl/index.asp?id=715

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 NoName

In hoeverre hebben de settings in de browser invloed op de uitkomst van dit onderzoekje?

In surf voornamenlijk met Mozilla en kan met ‘user agent swicher’ de instelling veranderen zodat hij zich profileerd als IE (sommige site’s zijn erg kieskeurig), hoe word hij nu gezien, als IE of Mozilla?

Misschien kan je in de logfile van sargasso eens kijken bij de gegevens van dit reaguursel om uitsluitsel te geven, of is dat een heidense taak?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Steeph

@NoName: Welk percentage van de surfers zou zoiets doen denk je? 0.1% of zo, schat ik optimistisch.
Weinig invloed op de uitkomsten. En bovendien van toepassing op beide zijden.

Ik kan overigens niet bij de logfiles (daar hebben we de webmeesteres voor).
Ik kan wel bij de teller van cqcounter zien wat die aangeeft:
http://www.cqcounter.com/?sts,l20all,,,,Sargasso

Maar die loopt altijd een paar minuten achter. Kijk naar jouw eigen ip-adres (als je een vaste hebt) en vertel me wat hij zegt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 NoName

Ik heb net zelf even getest via GRC.com en hij blijft mozilla aangeven als ik hem op IE zet.

Alleen als ik hem op opera zet geeft hij opera aan in de browser header, maar je hebt gelijk, hoeveel mensen doen dit.

Leuk onderzoekje.

  • Vorige discussie