In België staat deze uitspraak symbool voor hèt symbool bij uitstek: de verhitte discussie rond het mobiliteitsplan van Antwerpen. Gisterenavond is de definitieve beslissing gevallen: er komt géén ‘Lange Wapper’-brug, maar een reeks tunnels, die een de nauwe 2/3de ring rond de stad Antwerpen sluiten. Niemand is deze oplossing genegen, dus dat zit goed. Wie wel eens Antwerpen stapvoets dient te passeren begrijpt dat er iets moest gebeuren: dat stukje ringweg is het drukste van Europa. Nergens hogere concentraties fijnstof als daar, nergens zo zeker van file. Er heerst vooral opluchting in de kranten en commentaren, van het soort: nu kunnen we eindelijk ècht gaan zeuren over iets wat beslist is.
Wat opvalt is dat in een tijd waar het ‘njet’ verheven is tot turbostopwoordje bij èlke discussie, er nu toch een akkoord uit de bus is gekomen. Er komt géén project ter prestige. Het fijnstof wordt controleerbaar in tunnels opgevangen. Een burgemeester heeft een jaar geleden zijn mening herzien, na naar argumenten geluisterd te hebben. Er is rekening gehouden met een volksreferendum. Er komt geen verbreding van de bestaande ring naar monsterlijke proporties. Er worden geen natuurgebieden 15 km buiten de stad vernield. En op het plannetje ziet het er gewoon logisch uit.
Drive & don’t look back, dus. Tenzij de mistevreden burger ineens zèlf verantwoordelijkheid neemt, en zijn auto thuis laat. Maar die gedachte, daar riskeer je wellicht openbare terechtstelling voor.
Reacties (5)
Een prachtige gedachte!
NB. Tegen meerprijs van 250 miljoen euro heb ik me laten vertellen. Als die ambtenaren en de aannemers dan net zo goed kunnen rekenen als bij hun noorderburen, kost dit geintje dus ruim een half miljard meer.
Ik ben er trouwens niet per se op tegen hoor, maar wanneer moet die ring nu eigenlijk een keer klaar zijn?
@0: Dat akkoord bestaat dan wel voornamelijk uit njet (geen lelijke brug in de skyline, geen fijnstof, geen natuurpark plat, geen ringverbreding en wat er wel komt zie je niet, want zit onder de grond).
hm, daar heb je een punt Bismarck. En beter: het is eigenlijk een njet tegen een njet. Niet?
2021 zegt men, Daniël. Antwerpen heeft natuurlijk geografisch pech, dat het op het kruispunt Nl/D/Fr ligt, met een haven erbovenop.
Dat verscheurt de beslissing en trekt kampen tussen: Niet in onze leefstad versus Internationaal verkeer laat je niet tientallen kilometers omrijden.
Anderzijds … zie http://www.ademloos.be, bv. het Noordkasteel verdwijnt nog steeds … Enig haalbare politiek compromis, toegegeven, maar uiteindelijk wel een dat eigenlijk al achterhaald was want men koos niet voor het Meccano-plan, ook al werd dat uitgewerkt in dialoog met bv. ondernemers. Het ware beter en goedkoper was geweest … maar zou een ongetwijfeld een juridisch probleem hebben gecreëerd tgo. Noriant. Al bij al mag de kater op het conto worden geschreven van een onbekwame en verstarde Bam die eigenlijk op geen enkel ogenblik echt grondig werk heeft geleverd dat zorg droeg om Antwerpen en z’n inwoners. Hopelijk gaat VL er na dit hele verhaal eindelijk op vooruit wat betreft participatie & planning … en openbaarheid van bestuur.