Quote du Jour | Peter Pan of pop

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Quote du JourPeter Pan lives on and will never be forgotten just the same as Elvis, Bob Marley and Frank Sinatra“.

Je zult die titel maar meekrijgen bij je overlijden: de Peter Pan van de pop. Niet echt een waardering om de komende eeuwen als de Beethoven van de moderne popmuziek de historie in te gaan. Bovenstaande quote van een evidente bewonderaar geeft tegelijk ook de zwakte aan van Michael Jackson als fenomeen in het popgebeuren. In één adem genoemd met drie andere bovenmatig goede artiesten, kan de moonwalker er nog best mee door. Peter Pan of popMaar om hem nu als de King of Pop te voetstukken? De kindartiest die vooral dankzij producer Quincy Jones twee gave albums aan elkaar zong, die in enkele meesterlijk vormgegeven videoclips optrad en die vooral dankzij het visuele aspect zijn roem vergaarde….zo iemand overlijdt in de schaduw van nog levende artiesten als Bob Dylan of Bruce Springsteen.
Veroorzaakte deze intragische figuur een tsunami in de branding van de rockhistorie met zijn Thriller? Welnee, dat was vooral Quincy die op het juiste moment een restyling toepaste in het tot dan toe brave werk en die voor het eerst de kracht van het beeld gebruikte om een nieuwe dimensie te geven aan de onderliggende muziek. Maar meer dan een rimpeling in de vijver van de popgeschiedenis zal het uiteindelijk niet zijn…
Des te verwonderlijker is het dat een poll (mirror) op de Volkskrant-website (Was hij volgens u de grootste popartiest aller tijden?) meer dan 50 procent jaknikkers oplevert. Ik bedoel, als Madonna verklaart dat ze tranen met tuiten heeft gelaten vanwege het verlies van deze grootse figuur, dan moeten de wenkbrauwen bij muziekminnaars toch even gaan fronsen. Over een paar weken ligt zijn hele CD/DVD-oeuvre in de aanbieding en daarna wordt hij net als Elvis, Bob en Frank een collectors item. Een legende, een droevig sprookje, een vette voetnoot in de pophistorie.

Reacties (15)

#1 Olav

U vond Jackson dus eigenlijk oninteressant. Ik ook en daarom schrijf ik er geen stukjes over.

Kan Sargasso niet tot MJ-vrije zone worden verklaard? Dank u.

  • Volgende discussie
#2 habay

Wat een zeikstukje zeg! En Bruce Springsteen heeft een schaduw? Over voetnoten gesproken ^^

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Gezellig

“zo iemand overlijdt in de schaduw staan nog levende artiesten als Bob Dylan of Bruce Springsteen”

mooie zin! (waar blijft die eindredacteur/trice toch?)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 simone

Er is veel discussie over de invloed van Quincy Jones en de rol van MJ.

Hier een leuke blog dat QJ inbreng downsized: http://bit.ly/2HC6fo

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Oudeman

“dan moeten de wenkbrauwen bij muziekminnaars toch even gaan fronsen”.

Dat impliceert dat Jackson-fans dus geen muziekminnaars zijn, wat een arrogantie.

Verder kan het mij niet schelen dat u MJ onbelangrijk vindt.

Typisch zure blanke hoog opgeleide mannenpraat, gaat u in godesnaam een historische bespiegeling over de nieuwe Dylan schrijven, waarin u uw kennis kunt etaleren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 zmc

Wat een gezeur over producers. Popmuziek wordt nou juist door producers gemaakt. Dat is nou net het onderscheid tussen Elvis, Bob Marley en Frank Sinatra enerzijds en Michael Jackson en zijn team anderzijds. Dat je moet grijpen naar die 3 artiesten zegt voor mij ook al wel genoeg; ze spelen in een hele andere competetie, blijkbaar is in de tak van sport – popmuziek – waar Michael Jackson en zijn team in speelden geen enkel vergelijkingsmateriaal te vinden.

Alsof je Ayrton Senna een paar dagen na zijn dood gaat afzeiken omdat het zo’n mietje zou zijn omdat hij een heel team meebracht om zijn auto te onderhouden terwijl er in bijvoorbeeld het rallyrijden zoveel stoere mannen zijn die hun eigen banden verwisselen. Tsjah.

Als je niet weet waar het over gaat, hou dan je mond.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Karsa Orlong

In de geschiedenis van popmuziek als culuurfenomeen/iconografie is MJ geen voetnoot, maar een hoofdstuk en i.d.d. te vergelijken met een Elvis. Tenzij je echt een zeer crappy boek schijft.
(NB hoe oud is Bianconero. Mijn gok < 32).

En qua muziek, ik ken een stel hardcore muziek nerds die een moelijke maar desondanks goedbezochte popquiz organiseren en ook bij hen staat MJ muzikaal zeer hoog aangeschreven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Eric

Karsa: fout gegokt. Maar hoewel ik niet zo bar veel met z’n muziek opheb en de noodzaak niet zie om zijn overlijden er zelfs bij Studio Sport en het gesprek met de minister-president bij te slepen, kun je er volgens mij niet omheen dat hij een grote invloed heeft gehad op de popmuziek. Niet alleen Quincy Jones, ook Jackson zelf.

Alleen is zijn productie de laatste 15 jaar niets bijzonders geweest en doet een naampje als King of Pop daarom wat overdreven aan. Niettemin is hij ook muzikaal invloedrijk geweest.
Die invloed hoeft overigens niet te betekenen dat iemand er de eerste mee was. Over Elvis kun je ook twisten of hij nu muzikaal vernieuwend was of dat hij zwarte invloeden voor blanken aanvaardbaar maakte.

zmc: dat popmuziek door producers wordt gemaakt is net zo eenzijdig. Ja, confectiepop, de meeste hiphop, Henk Jan Smits-bagger, alles waarbij de AutoTune belangrijker is dan de werkelijke zangkwaliteiten, daar is de producer belangrijker. Er is gelukkig nog veel popmuziek die door echte, gepassioneerde muzikanten wordt gemaakt. Dat je die popmuziek bijna niet in de hitparades tegenkomt heeft alleen maar te maken met het beperkte publiek voor hitparades. Ga eens bij een leuk festival kijken…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 zmc

@Eric: Er is gelukkig nog veel popmuziek die door echte, gepassioneerde muzikanten wordt gemaakt.

Maar is dat popmuziek? Ik zie rock, singer songwriters et al. eigenlijk niet als popmuziek; popmuziek is (voor mij) muziek die gemaakt is om populair te worden. Dat is bij gepassioneerde muzikanten per definitie niet het geval; die maken muziek voor hun eigen lol en voor hun eigen publiek, ongeacht de grootte van het publiek. Veelal worden blijft er ook weinig over van de gepassioneerde muzikant als het resultaat eenmaal in de cd-winkel ligt. Ik denk bijvoorbeeld aan Lady Gaga of Amy Mcdonald. Bijzonder gepassioneerde en kundige muzikanten, maar in het eindresultaat – wat ik dan weer typisch popmuziek vind – zit meer van de producer dan van de artiest; het is “gereduceerd” tot popmuziek. Het is het product van een team dat er zijn werk van heeft gemaakt in plaats van het product van gepassioneerd muzikant.

En dat is gewoon een compleet andere tak van sport dan waar gepassioneerde muziekanten mee bezig zijn. Ik zie niet in waarom je zo nodig die vergelijking aan moet. Michael Jackson – inderdaad grotendeels het product van zijn producer – was onmiskenbaar de beste in zijn tak van sport. Maar hij probeerde ook helemaal niet mee te spelen in de tak van sport waar jij hem zonodig mee moet vergelijken.

En die hele tak van sport staat jou waarschijnlijk niet aan, prima, maar waarom moet je dat zonodig duidelijk maken “over de rug” van iemand die nog niet eens is begraven?!

Los daarvan snap ik niet zo goed waarom je zo’n aversie hebt (of begrijp ik dat verkeerd) jegens commercieel geproduceerde muziek. Nouja, ik snap het wel, want ik had vroeger ook last van die afwijking, maar ook die muziek is het resultaat van kunstenaars. Het simpele feit dat het gebracht wordt als de kunst van een enkel iemand, die misschien maar een minimaal aandeel in het eindresultaat heeft gehad, doet daar niet aan af. Waarschijnlijk heb je gelijk dat Michael Jackson niemand was zonder zijn producer. Maar zijn producer heeft zijn uiterste best gedaan om hem te maken tot wat hij is. Daar kan ik bijzonder veel respect voor opbrengen; het is commercieel teamwork, maar de bewondering voor het resultaat, het product Michael Jackson, hoeft daar toch niet minder om te zijn?

Sterker nog, ik heb in heel wat bandjes gespeeld en ben door de jaren heen de rol van producers en andere technici aanmerkelijk meer gaan waarderen dan de rol van de artiest. Gepassioneerde muziek maken is makkelijk, je schudt het de nummers zo uit je mouw en het is nog leuk ook. Daar een goed klinkend product van maken is de echte kunst.

Over festivals gesproken; als je nog een Lowlands-kaartje “over” hebt.. :P

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Eric

zmc: je verwart met de schrijver van het artikel, geloof ik. Ja, ik heb een hekel aan prefabmuziek en dj’s die zich muzikant wanen, maar ook pop kan met passie gemaakt en gebracht worden. Wat de genoemde Henk Jan Smitsen brengen heeft alleen met geld te maken, niet met passie voor muziek, laat staan met kunst. Echt produceren is naast een ambacht soms wel een kunst, maar AutoTune hoort daar typisch niet in thuis wat mij betreft.

Gerelateerd – verbaasd dat het zo lang duurde – : Jackson is vermoord door de CIA.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Eric

Ow, nog iets: dat gepassioneerde muzikanten niet geinteresseerd zijn in populariteit lijkt me onzin. Na een paar jaar hebben de meesten van hen een gezin en een hypotheek. Kleine, stinkende toerbusjes zijn een stuk minder leuk op je veertigste…

Er is niets mis met populariteit of popmuziek, wel met prefab muziek en prefab sterretjes-voor-een-jaar.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 zmc

mmm inderdaad persoonsverwarring:-) koffie doet zijn werk niet. ik stap over op red bull:P

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Eric

Over passie gesproken trouwens: zanger zware koorts, drummer gebroken pols en toch doorspelen: Y&T

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Martijn

Ja, ik heb een hekel aan prefabmuziek en dj’s die zich muzikant wanen

Rockist!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Karl Kraut

Michael Jackson RIP. Maar dit is erger:
http://www.nu.nl/muzieknieuws/2030709/zanger-sky-saxon-van-the-seeds-overleden.html

http://www.youtube.com/watch?v=cmHTyLBIZ1g
http://www.youtube.com/watch?v=pKc4-NU9oP8
http://www.youtube.com/watch?v=iq9HxmPB5vo

Frank Zappa: “Had the guts to say in Rolling Stone that Monkees records were better than anything coming out of San Francisco. In ’68, when asked opinion of Bob Dylan and the Band, he replied, “Sky Saxon and the Seeds. Only Sky Saxon dances better.”

‘Pushin’ too Hard’
Ja: Sky Saxon danste beter.

  • Vorige discussie