Quote du Jour: Nog één dag Talpa

Quote du JourHij richtte zich op een publiek dat al door veel andere zenders bediend werd. Typisch De Mol: hij houdt van de massa. En niet van doelgroepen. Het was voor hem onmogelijk om het anders te doen.”

Bert van der Veer slaat de spijker op de kop, want Talpa heeft maar bar weinig toegevoegd aan het Nederlands televisielandschap. Een paar series die nog naar RTL zullen verhuizen en een format dat duidelijk maakt hoe je voetbal in ieder geval niet moet programmeren. En een impuls aan de publieke omroep gegeven om de zaken nu eindelijk eens te gaan veranderen waardoor ze klaar zijn om een eventuele nieuwe Talpa het hoofd te kunnen bieden.

Maar voor de rest is over een paar jaar is iedereen Talpa weer vergeten, en volkomen terecht ook.

  1. 2

    De Mol is een mediaman van het oude stempel. Hij leeft nog in de tijden van RTL4 en het commericeel gaan van Veronica, toen heel Nederland nog geboeid voor de buis zat om alle nieuwe programma’s te kijken.

    Het voetbal was een drama, daar is iedereen het wel over eens. Ook voor de Gouden Kooi bleef ik niet thuis. Ik kan het dus niet erg vinden dat dit avontuur mislukt is.

  2. 3

    hij houdt van de massa. En niet van doelgroepen

    Zo breed was de Tien/Talpa doelgroep anders niet. Niks voor kinderen, niks exclusiefs voor mannen of vrouwen, niks voor ouderen, niks voor zakenmensen, niks voor kunst/cultuurliefhebbers, niks voor intellectuelen of snobs, etc. Hun massa bestond alleen uit de doelgroep ‘boodschappers 20 tot 49 jaar’.

    Negen zenders is veel voor een klein land. Voor het publiek is meer keus natuurlijk altijd beter.
    Welke keus? Al die zenders doen ongeveer hetzelfde. Kraak noch smaak. En dat de publieke omroepen geen vaste zender meer hebben heeft als gevolg dat je die vieze EO-ers nu overal tegenkomt.

  3. 4

    Toch ook opletten voor de valkuilen van het “intellectuele elite” vs. “populistische zender” dualistische denken… Klikmelink voor een boek daarover, navd komst van VTM en commerciële tv in VL. Licht verouderd, maar toch.

  4. 5

    @3: Boodschappers van 20-49 is nogal de massa van de TV-kijkers. Alles wat jij opnoemt zijn typisch kleine doelgroepen. Daar richt Talpa zich dus niet op.

    Overigens merk je toch wel duidelijk wat differentiatie in de zenders: SBS6 voor de zoutloze pap die de achterbuurtenwijken wilen eten, Veronica voor jong volwassenen, een van de RTL’s richt zich op huisvrouwen en een andere op zakenmensen en buitenproportioneel rijken (die met dat jachtenprogramma, waar je ook Harry Mens geregeld ziet dacht ik), TMF op jongeren, Nick op de kinderen en Comedy-Central op mij.

  5. 6

    “op de kinderen en Comedy-Central op mij.”

    Nog een comedy central fan. Comedy central is precies waar televisie voor bedoeld. Dat hogere intellectuele gedoe dat past daar gewoon niet. Doe mij maar internet, krant en boeken. TV is voor comedies wanneer je hersenen aan pauzeren zijn.

    Het hele idee van ‘inhoud’ overbrengen on die wijze is een theoretische huls dat nog nooit in de praktijk heeft plaats gevonden. Ze proberen het. En er zijn programma’s met inhoud. Maar die zijn niet leuk. Dezelfde inhoud in een boek is wel leuk. Het medium is gewoon anders. Het kan niet anders dan plat, platter platst.

    Grootste fout van de Mol was trouwens simpel. Hij dacht alleen maar in termen van Programma X trekt kijkers. Zijn er ook anti-kijkcijfers? Programma’s die ervoor zorgen dat iemand er bewust _niet_ langzapt.

    Mijn top 5 van programma-(soorten/ideenen) die ervoor zorgen dat ik het gehele kanaal uit mn zap-volgorde haal: (of nooit inprogrammeer)

    1. Jerry Springer (met stip op 1)
    2. Gouden Kooi
    3. Hart van Nederland
    4. Big Brother
    5. Jensen
    6. Alles dat ook maar iets met R’n’B en Rap te maken heeft.
    7. Alles dat ook maar iets met Sport te maken heeft
    8. NOVA (populistische leugens. Zowieso, tv is hier niet het medium voor)
    9. Alles dat ook maar iets met de volgende mensen te maken heeft: Gordon, Patty, Georgina, etc. (Omhooggevallen niks-kunners. Kots)

    Wat ik dan overhoud? Valt mee!
    RTL5, NET5, Discovery, Comedy-Channel. National Geographic.

    VPRO kijk ik wel via internet. Minder risico op huiskamer vervuiling.

    En wat de rest van die kanalen op de kabel doen? Joost mag het weten…

  6. 7

    Annotaties:
    1. Het is dus een top 9 geworden
    2. Misschien dat RTL5 nu RTL7 is, weet niet meer.
    3. Incidentele NPS en Vara programma’s worden ook via internet bekeken. (Cabaret, Keuringsdienst van Waren, etc.) Niet hun bla-bla-shows. DWDD is na de Microsoft aflevering ook uit de gratie.

  7. 9

    Ik heb sinds een jaartje weer Nederlandse Tv en het valt mij nu pas op wat een bagger er wordt uitgezonden.

    De meeste eigen producties hebben klaarblijkelijk een triest laag budget. Alle ingekochte series zijn of van duidelijke b-kwaliteit of lopen, kennelijk om de aanschafkosten te besparen, tenminste 1 a 2 seizoenen achter op wat hier in Engeland wordt vertoond.

    er zijn duidelijk teveel zenders, waardoor het alleen nog lonend is om tv te maken als je aan alle kanten bezuinigt.

  8. 10

    @London Calling

    Dat er te veel bagger wordt uitgezonden ben ik met je eens. Maar dat we 1 a 2 seizoenen achterlopen in vergelijking met Engeland bij ingekochte series vind ik geen probleem.