“Being Jewish, for me it’s like kosher porn. It’s something that I have fantasised about since I was a very young child. It was like I performed a sex scene when I beat that guy to death.” (acteur Eli Roth, alias Sgt. Donnie Donowitz in Quentin Tarantino’s oorlogsfilm Inglourious Basterds)
Quentin Tarantino leverde met zijn nieuwste film Inglourious Basterds volgens critici een van zijn beste films af. In de film wordt nazi-Duitsland verslagen door Amerikaans-joodse soldaten, die Hitler en consorten opblazen in een Parijse bioscoop. Tarantino zelf omschreef zijn film als een combinatie van een oorlogssprookje – beginnend met de tekst ‘Once Upon A Time…’ – en een joodse wensdroom. “By turns surprising, nutty, windy, audacious and a bit caught up in its own cleverness, the picture is a completely distinctive piece of American pop art with a strong Euro flavor that’s new for the director”, aldus een recensent in Variety.
Reacties (20)
“Each and everyone under my command owes me one hundred Nazi scalps.”
*steps forward*
“And I WANT my scalps!”
De trailer is grotelijks kut. Ook voor alle leeftijden.
Wat slecht acteren betreft in grotelijks overdreven films, kan dit niet tippen aan het betere werk van Paul Verhoeven. Alleen die houdt meer van tieten.
Alleen die strong Euro flavor is nog interessant. Wat zou dat zijn ?
Ik vind Tarantino’s films best aardig, maar hij is wel een beetje een One Trick Pony Show. Heb die laatste deathcarterrorplanet toestand ook niet gezien, ik geloof dat wel.
@mescaline:
Smaken verschillen, ik kan niet wachten tot hij uitkomt.
@Spees
Voor mij hoefde Deathproof ook niet zo nodig, tot ik hem zag.
Wat een autostunts man! die film wil je niet missen.
Ik ben gestopt de trailer te kijken wegens een overvloed aan smachten die dat oproept.
Net ge-evenaard door de Sherlock Holmes film van Guy Ritchie: http://www.youtube.com/watch?v=S4K3aM5H5KM
Het is onrealistisch en dat is misschien wat flauw om te zeggen omdat het ook niet realistisch bedoeld is maar het dunkt mij dat de tweede wereldoorlog genoeg materiaal biedt om iets te maken dat even tof en gory, met even gevatte dialogen en stylistische shots, is zonder dat het volkomen belachelijk wordt.
Meestal draagt slecht acteren bij aan het campgehalte. Helga en zo. Heel gek, hier juist niet.
@9:
Och, eens een wat verfrissende kijk op de oorlog inclusief een ander einde (Hitler wordt vermoord in de film ‘and they live happily ever after’) vindt ondergetekende wel eens amusant. Fictie heet dat. En misschien een interessant artikel dat daar nog wat licht op werpt: http://www.salon.com/books/review/2009/05/18/evocriticism/
Tarantino is zoooo 1994.. de meest overschatte filmmaker ooit.
Deathproof verhoudt zich tot The French Connection als de Scissor Sisters tot Abba.
@11 onrealistisch is niet hetzelfde als geen fictie, fictie kan best realistisch zijn.
Deathproof kreeg anders wel een ovatie achteraf van alle aanwezige dames toen in de film zag in Bulgaria. Dat zie je ook niet vaak voor een actiefilm. Ik vond de omdraaiing ook wel erg aardig bedacht eerlijk gezegd.
Planet Terror is gewoon een heerlijk slechte hommage aan het slechtefilmgenre wat de betere schiethorror gewoon is. En dan nog een schepje erbij.
Ik zag Grindhouse pas in één keer achter elkaar in het filmhuis en ik moet zeggen dat ik niet vaak zo genoten heb in een bioscoop.
En niet te vergeten de actie-featurette Machete, waar nu een film van gemaakt wordt: http://www.imdb.com/title/tt0985694/
“die Hitler en consorten opblazen in een Parijse bioscoop” — Fijn dat zonder enige aankondiging het plot van de film wordt verraden…
@16 Eens :(
Deathproof verhoudt zich tot The French Connection als de Scissor Sisters tot Abba
LOL
OK, ik heb gisteren dan maar Deathproof bij de videotheek gehaald (videotheek: zooo 1994, maar dat ben ik ook gewoon). Werd een beetje nieuwsgierig na de positieve reacties hier.
Ik vond het een verschrikkelijk saaie film. Al dat gekeuvel van die slechte actrices met lange benen moeten doorgaan voor ‘surrealistische dialogen’. Het leek eerder op een stoere meiden soap op Net5, met wat arty farty effecten erover heen.
Ik begon en un momento dado de film door te spoelen op zoek naar actie, nadat ik mijn teennagel interessanter begon te vinden dan de surrealistische dialogen. (zal ik hem nu recht afknippen of met de vorm van mijn teen mee?)
Alleen Kurt Russel, het geluid van de Mustangs, die laatste achtervolging en de gore deden het goed.
Fijn dat zonder enige aankondiging het plot van de film wordt verraden…
Had je ‘m anders willen zien dan?