Quote du jour | Elektroauto ist hype

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

,,We moeten gebruikers niet de indruk geven dat er in 2010 een betaalbare elektrische auto is. We zullen dan nog lang niet op alleen elektriciteit rijden.”
Al dat gehype en die euforie over de snelle introductie van elektrische auto’s is zwaar overdreven en brengt alleen maar schade toe aan de markt. Auto’s met verbrandingsmotor gaan nog zeker twintig jaar het straatbeeld domineren. Directeur Bernd Bohr van het Duitse conglomeraat Bosch moet van alle nieuwlichterij niet veel hebben, zo meldt hij in het Duitse tijdschrift ‘Auto, motor und sport’.
Bohr, die de voertuigdivisie van Bosch leidt, voorziet dat het aandeel van auto’s met een elektrische of een hybride aandrijving in 2015 niet groter zal zijn dan 5 procent. De rest van de auto’s blijft een verbrandingsmotor houden, die wel binnen enkele jaren tot bijna 18 procent minder brandstof gaat verbruiken…..

Dachten we toch dat de auto-industrie de huidige malaise – met de noodzaak van eventuele geconditioneerde overheidssteun – zou aanwenden om het roer drastisch om te gooien naar energiezuinige, milieuvriendelijke en niet-olieafhankelijke vervoermiddelen. Blijkt dat de grote spelers gewoon op de oude weg willen voortgaan.
Niets geleerd dan, Herr Bohr? Nee, hij heeft het liever over ‘Der Trend zum Billig-Auto’: kleiner en zuiniger benzineblik, dat de verkoopcijfers weer moet aanzwengelen. Elders lezen we trouwens dat Daimler ondanks de recessie gewoon zoals gepland tot 2010 ongeveer 14 miljard euro gaat investeren. De introductie van hybride auto staat wel voor 2009 op het lijstje, maar geen woord over de eerste elektro-auto. Waarschijnlijk is het weer wachten op Toyota, om deze markt als eerste open te breken.

Reacties (16)

#1 Sytz

Der is al het een en ander te vinden hoor.

Tesla en
Zap bijvoorbeeld.

Persoonlijk verwacht ik wel binnen 5 jaar een electro karretje te hebben, naast mijn auto die dan alleen nog voor lange ritten of zware klussen gebruikt zal worden.

  • Volgende discussie
#2 Savage

Het probleem is dat de meeste mensen niet zitten te wachten op een auto waarmee je 300km kan rijden om hem vervolgens 20 uur aan de stroom te moeten hangen. De doorbraak komt pas met een auto die hetzelfde gebruiksgemak biedt als de huidige auto’s.

Misschien dat waterstof een uitkomst biedt maar op dit moment is het erg moeilijk om een winnende technologie aan te wijzen. Dat remt ook de ontwikkeling want niemand investeert in een technologie die zichzelf niet bewezen heeft. Wat moet ik met een waterstofauto als ik nergens kan tanken? Daarom duurt het inderdaad nog wel een poosje voordat we allemaal elektrisch rijden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 linkschrechtsch

@Savage
Het probleem is dat de meeste mensen niet zitten te wachten op een auto waarmee je 300km kan rijden om hem vervolgens 20 uur aan de stroom te moeten hangen.

Als het een economisch karretje is kan ik ‘m wel gebruiken hoor. De meeste ritjes hier gaan om 20 km heen en weer. Punt is de economie. Als het uit kan heb ik plaats voor zo’n machientje.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 linkschrechtsch

Als ik post krijg ik dit:

Warning: unlink(/home/sargasso.nl/public_html/wp-content/cache/wp-cache-77baac2b57c8906a5d7e8c1b6411e63b.html) [function.unlink]: No such file or directory in /home/sargasso.nl/public_html/wp-content/plugins/wp-cache/wp-cache-phase2.php on line 297

Warning: Cannot modify header information – headers already sent by (output started at /home/sargasso.nl/public_html/wp-content/plugins/wp-cache/wp-cache-phase2.php:297) in /home/sargasso.nl/public_html/wp-content/plugins/wp-ajax-edit-comments/wp-ajax-edit-comments.php on line 485

Warning: Cannot modify header information – headers already sent by (output started at /home/sargasso.nl/public_html/wp-content/plugins/wp-cache/wp-cache-phase2.php:297) in /home/sargasso.nl/public_html/wp-comments-post.php on line 75

Warning: Cannot modify header information – headers already sent by (output started at /home/sargasso.nl/public_html/wp-content/plugins/wp-cache/wp-cache-phase2.php:297) in /home/sargasso.nl/public_html/wp-comments-post.php on line 76

Warning: Cannot modify header information – headers already sent by (output started at /home/sargasso.nl/public_html/wp-content/plugins/wp-cache/wp-cache-phase2.php:297) in /home/sargasso.nl/public_html/wp-comments-post.php on line 77

Warning: Cannot modify header information – headers already sent by (output started at /home/sargasso.nl/public_html/wp-content/plugins/wp-cache/wp-cache-phase2.php:297) in /home/sargasso.nl/public_html/wp-includes/pluggable.php on line 770

post is wel OK

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 HansR

linkschrechtsch je bent een eikel

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Martijn

@1: Maar die zijn dus inderdaad heel duur; de Tesla kost 3x zoveel als de Lotus waarop hij gebaseerd is. En de Prius is leuk voor Toyota, maar de massa wordt gemaakt met ‘Billigauto’ Aygo (en de nog kleinere iQ die er aan komt.)
Bohr krijgt voor mijn gevoel gelijk, tenzij de EU elektrische auto’s politiek afdwingt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 gronk

@TS: ik weet niet hoe de bosch-meneer het brengt, maar in een opzicht heeft-ie wel een punt: zelfs als zouden er vanaf 1/1/2009 alleen nog maar electrische auto’s verkocht worden, dan is het nog steeds zo dat de bulk op olie rijdt. Het duurt nog wel een jaar of tien, twintig voor je op die manier alle olie-auto’s kwijt bent.

Plus dat ik electrische auto’s nog niet zie doorbreken voor vrachtwagens: 3000 km onderweg zijn met twintig ton lukt nog niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 cornelis

Met snelladers kun je elektrische auto’s binnen tien minuten helemaal volladen, bereik honderden kilometers. Er moet alleen een netwerk voor komen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 jb

Lekker ten onder laten gaan dus, die ouderwetse, volkomen achter haalde blikken trommel fabrieken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Henk Daalder Dutch EV

Natuurlijk gaat de EV een hit worden.
Maar niet-traditionele fabrikanten hebben nu ook een kans. De bestaande fabrikanten zitten vaak vast in de bliktechniek en de manier waarop ze dat voor massa fabricage organiseren.

Er zitten echter zo veel voordelen aan een EV, dat ook de traditionele fabrikanten niet zullen achterblijven.
Denk aan de eerste PC’s die werden aanvankelijk ook alleen gebruikt om te typen.
Het zal net gaan zoals met bakelieten telefoons, en paardentractie. Ze bestaan beide nog, maar mainstream communicatie en transport is het niet meer.

Tesla heeft bewust de strategie gekozen om eerst bij de rijke klanten te beginnen. Maar zegt ook goedkopere modellen te gaan maken.
Een mooi voorbeeld is de Aptera

Wat straks echt anders zal zijn, is hoe je geld gaat verdienen met de accu in je EV, sorry, auto.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Heidekonijn

Natuurlijk zijn e-auto’s niet goedkoop en practisch momenteel. Dat waren plasma schermen ook niet toen ze pas uitkwamen, er is nu eenmaal die typische curve van een electro-apparaat die gevolgd moet worden. Maar probeer maar eens een product tegen te houden van een succes te worden als het een duidelijk voordeel biedt aan de consument. De killer-app van een e-auto is dat het er op lijkt dat we steeds efficienter onze eigen stroom kunnen opwekken, en daar dan mee kunnen rijden.
Wat dat betreft zijn de recente vpro tegenlicht reportages over e-auto’s en zonne-energie (alhoewel gekleurd) behoorlijke eye-openers. Er worden soms zaken niet verteld, maar héél interessant is de reactie van de Opel/GM powertrain manager. Naar het schijnt raken leugenaars tijdens het liegen de neus met de hand. Die gast wrijft zijn hele gezicht zowat in als hij zegt dat auto’s niet zuiniger kunnen. Ik vermoed van de Bosch ingenieur in het AMS artikel hetzelfde. Status quo is nu eenmaal goedkoper voor de gevestigde waarden. Al lijkt het er niet op dat de chinese en indische industrie het daarbij zal laten..

Overigens is Brabus (niet meteen groene jongens) al op de Tesla gesprongen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Martijn

@11: Dat is niet in tegenspraak met wat de man van Bosch zegt. Die zegt alleen dat in 2015 elektrische auto nog niet kunnen concurreren met goedkope benzineauto’s. Eerst komen de hybrides nog en dan langzaam steeds meer elektrische auto’s. De meeste televisies op de wereld zijn ook nog steeds van het kathodebuismodel.
Volgens mij geldt voor Bosch dat hoe elektrischer auto’s zijn, hoe meer ze kunnen verdienen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 marc bolier

In 6 jaar tijd gaat er wel wat veranderen in de autowereld. Van hybride met beetje elektrische aandrijving schuiven we langzaam door naar hybride met alleen beetje verbrandingsmotor op weg naar geheel elektrisch rijden. Opladen is geen probleem (6 a 8 uur staan de meeste auto’s wel stil), bereik evenmin (wanneer reed jij voor het laatst meer dan 300 km?). Voorlopig blijven de ruim 100 jaar oude motoren nog dominant. Op dit moment is er nog geen massaproductie mogelijk, zowel financieel als technisch is er geen fundament in de industrie (of erbuiten, zo je wilt).
Bohr heeft waarschijnlijk gelijk als je kijkt tot 2015 (anderhalve modelgeneratie is te kort voor zulke grote stappen) – maar wie de blik verlegt naar 2020 ziet een andere horizon, met een groot segment hybride en groeiend aandeel elektrisch. Read more: http://www.zerauto.nl

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Heidekonijn

@12 Volg je wat betreft je eerste punt. Maar niet dat Bosch meer kan verdienen met electrische auto’s. Je kan er vanuit gaan dat men -net als in de electrical appliences / hardware- nog een heleboel ontwikkelingen van de interne verbrandings motor in de lade heeft liggen, die men druppelsgewijs op de markt plande brengen. Getuige hiervan de onmiddelijke daling in uitstoot, verbruik én stijging van prestaties, van Toyota tot Porsche -en dat waar een typische ontwikkelingscyclus van een auto 5 jaar is. Men heeft maw nog een hele reserve aan ontwikkelingen, die allemaal overboord dreigen te gaan door het opschudden van de status-quo en het indraaien van het electrische straatje. De teller gaat op nul en dit is niet in het voordeel van Bosch, GM en co, maar van de nieuwelingen in China en India.

Overigens
@11
Verwachten de meeste analysten uit de vakpers dat men niet wéér eens alles zal inzetten op één oplossing, maar dat men zal proberen een waaier van propulsiemethoden aan te bieden, mogelijk geografisch beperkt (vb Ijsland en Italie hebben uitstekende kansen tot opwekken van waterstof via geothermische installaties) per markt. De electrische auto als enige oplossing stuurt ons mogelijk opnieuw een éénrichtingsweg in.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 E. la Roy

Ach is toch harstikke gevaarlijk zo’n elektrieke auto. Je hoort ze niet en toch boem, oeps.
Wanneer er een dode valt – waarschijnlijk mede door illegaal paddogebruik maar dat blijft onvermeld – door een geruisloos elektrisch mobiel staat er ongetwijfeld een minister op, krijgt een kamermeerderheid en weg is de vooruitgang.
Misschien komen stalen wielen dan weer in de mode, die hoor je wel, bovendien minder rolweerstand (=grip) dus kan er ook nog eens minder hard worden gereden.
Laat de toekomst maar komen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 marc bolier

@14
Het motoren/brandstofaanbod is al een soort waaier met daarin benzine, diesel, plantaardige olie, ethanol, aardgas, LPG en hybride. Elektrische auto’s en oplaadbare hybriden komen erbij en elektrische auto’s met een range extender (generator) zijn weer een andere benadering. Wellicht komt er ooit waterstof bij. Analisten uit de industrie en overheid stellen dat geen enkele ‘nieuwe’ aandrijfvorm in z’n eentje de verbrandingsmotor kan vervangen. Techniek, beschikbaarheid, productie, infrastructuur, prijzen: zulke zaken veranderen geleidelijk, waarbij de politiek bepalend is (belastingen, launching customer, energiebeleid, propaganda, relaties met bedrijfsleven). Probleem van de waaier-aanpak is dat de aandrijflijn complex en kostbaar is: voor een model meerdere afwijkende aandrijftechnieken ontwikkelen, is per saldo duurder en verlaagt het terugverdienvolume (verkopen per variant) wat financieel zeer risicovol is.

  • Vorige discussie