DATA - Net als concertkaartjes zijn festivaltickets de laatste vijftien jaar fors in prijs gestegen, meer dan op basis van inflatie verwacht mag worden.
Een Pinkpop-ganger betaalde de afgelopen drie jaren gemiddeld 3,82 euro per band op het festival. Dat is erg veel in vergelijking met een aantal andere Europese festivals, zo blijkt uit een data-onderzoek van het ANP. Pinkpop maakte woensdag het grootste deel van het programma van 2013 bekend.
Een kaartje voor Pinkpop is in vergelijking met andere grote festivals zoals Lowlands, het Duitse Rock am Ring, het Deense Roskilde en het Belgische Rock Werchter vrij goedkoop. In 2012 legde je 160 euro neer voor een Pinkpop-ticket, de andere vier festivals kostten 175 tot 239 euro. Maar de bezoekers van die festivals krijgen veel meer bands te zien.
Op Pinkpop stonden in 2012 namelijk 38 bands. Lowlands had, mede dankzij het forse cabaret- en theaterprogramma, 215 acts. Roskilde (184), Rock Werchter (81) en Rock am Ring (63) hadden ook een fors grotere line-up. Vandaar dat de artiesten daar per stuk minder kosten, als ze evenredig worden verdeeld over de prijs van een festivalkaartje. Nu moet daar bij opgemerkt worden dat niet elk festival evenveel dure acts programmeert en dat op sommige festivals bezoekers lang niet alle artiesten kunnen bewonderen, omdat zij bijvoorbeeld tegelijkertijd spelen.
Ongeacht naar welk festival een muziekliefhebber gaat, hij betaalt in ieder geval veel meer dan op basis van de inflatie verwacht zou mogen worden. De Nederlandse inflatie was volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek tussen 1997 en 2012 37,31 procent. De prijzen voor Pinkpop stegen met 220 procent: van 50 euro in 1997 naar 160 euro in 2012. In diezelfde tijd werden ook de kaartjes voor Lowlands (184 procent), Roskilde (140 procent), Rock Werchter (343 procent) en Rock am Ring (212 procent) onevenredig veel duurder. Sommige van die festivals, zoals het Belgische Werchter, programmeren dan ook veel meer bands dan vijftien jaar geleden. Pinkpop programmeerde slechts drie bands meer
Sargasso berichtte overigens al eerder dat de prijs van reguliere concertkaartjes de afgelopen decennia ook bijzonder hard gegroeid zijn.
(Via ANP)
Reacties (17)
Tja, downloaders zeggen dat artiesten hun geld maar moeten verdienen met concerten en festivals in plaats van CD-verkoop. Dan moet je niet gek opkijken als ze daar inderdaad meer geld voor vragen.
@1: De onuitgesproken veronderstelling daarbij is dat het extra geld uit de stijging gaat naar de artiesten….
@2: Daar heb je gelijk in. Is er reden om iets anders te veronderstellen?
@3: nee, maar “assumptions are the mother of all fuckups”.
Heb alleen nog geen manier gevonden om het te onderzoeken.
@1: Nog een aanname: downloaders zeggen dat. Volgens mij zeggen de meeste downloaders dat helemaal niet, maar dat ze hun waar op een andere manier aan de man moeten brengen. En vaak is het geklaag niet tegen de artiesten gericht, maar tegen de nutteloze tussenhandel, oftewel de platenmaatschappijen.
En dan nog maar niet te spreken over de inflatie op de bierprijs op die festivals. Als ik mij goed herinner, betaalde je in 2006 op Pinkpop 5 euro voor 3 bonnen. In 2012 kreeg je voor datzelfde bedrag een bon minder.
Verder een toevoeging op de prijs per artiest in vergelijking tot andere festivals. De vraag is hoeveel meer dan 40 artiesten je daadwerkelijk ziet op bijvoorbeeld Lowlands. Verder, Rock Werchter is een dag extra (4 dagen ipv 3 zoals Pinkpop en Lowlands).
Ik vraag me af wat de stijging is van voor de kosten van het kopen van het kaartje. Voor Lowlands is dat nu 10 euro per kaart, dat lijkt me een bijna 100% winstmarge. Zeker nu kaartjes electronisch zijn. Ik wil die van mij bij de rest aan de muur hangen. Dat kan, maar kost nog eens 1,50 extra.
@7: Zolang die kaartjes binnen een uur uitverkocht zijn blijven ze elk jaar duurder worden.
Het zou ook wel interessant kunnen zijn om de invloed van strengere regelgeving eens nader te bekijken. Daarmee bedoel ik de verplichting van ingehuurde security ipv vrijwiilligers, constructie-eisen, eisen van de velden etc etc. In de jaren ’90 ging het allemaal een stuk minder formeel aan toe dan tegenwoordig heb ik het idee.
Mijn hypothese: ons geld wordt minder waard. Dat komt het meest tot uitdrukking in goederen waarvan je de kwaliteit niet kan reduceren per hoeveelheid geconsumeerd. Er is geen variant van Pinkpop met 50% Roemeens paardenvlees bijgemengd.
Over het algemeen maken de minder grote namen onder de artiesten juist vaak verlies op concerten. Zeker de artiesten die geen grote vaste fanbasis hebben en niet gegarandeerd zijn van volle zalen. En dit zijn lang niet enkel de beginnende artiesten, maar vooral ook de artiesten die muziek voor een kleinere doelgroep maken en dus geen popliedjes of rockklassiekers spelen. Van de +/- 50 (semi-)professionele artiesten in mijn vriendenkring ken ik er maar 1 die rond kan komen van muziek alleen.
@10: Volgens de muziekredacteur van NRC is Pinkpop zelf dit jaar bijgemengd met paardenvlees: (http://www.nrc.nl/nieuws/2013/02/20/the-killers-en-jimmy-eat-world-naar-pinkpop/).
@9: Ik heb alle edities van Lowlands tot nu toe meegemaakt. Security en constructie zijn al jaren “stevig”. Ik zie daar geen ontwikkeling in.
@3/4: Het meeste geld voor optredens gaat naar de artiest. Boeker en management strijken wel een percentage op. Verder is toeren vooral heel duur: bus met chauffeur, vliegtickets, eten, hoop zware spullen om te vervoeren, dus meestal is er niet veel geld over onder de streep of moet er zelfs geld bij (zie ook @11). Pas vanaf niveau grote zaal Paradiso/Melkweg Max (“the 1%” onder de muzikanten) begint het een beetje te verdienen. Waarbij het uiteraard ook uitmaakt of je zo nodig met een grote blazerssectie en heel veel vuurwerk en lasers wilt toeren of dat je een solo-singer/songwriter bent.
Soms moet je als band overigens een plekje kopen op een festival of tour,pay to play. Je betaalt dan voor de toegang tot publiek dat voor de grote namen komt. Dit is eigenlijk totaal not done en er heerst strikte omerta over. Grote organisaties als Pinkpop en Lowlands doen er daarom niet aan mee.
@5: Platenmaatschappijen zijn niet “overbodige tussenhandel” maar investeringsmaatschappijen die gespecialiseerd zijn in het zeer risicovolle product ‘muziek’, iets waar geen gewone bank geld in wil stoppen.
De belangrijkste reden voor de alsmaar stijgende prijzen is die genoemd in #8: als Lowlands binnen een uur uitverkoopt bij de huidige prijs, dan gooi je er volgend jaar 10% bovenop. Dat is zakendoen. Als je dat als organisator niet wilt, dan dwingen de grote bands je er wel toe, want die zien dat ook. Dit leidt overigens wel tot wat je dan altijd ziet: de groten worden steeds groter, ten koste van de kleintjes. De grote bands zijn zeg maar van 40 gulden naar 70 euro gegaan, de kleintjes van 10 gulden naar 8 euro.
1) Het ene festival heeft misschien meer klappers dan de andere dat kan je niet vergelijken. 2) Vanaf 1994 verdrievoudigde het aantal bands op pinkpop. Daarvoor “kostte” een band zelfs 5+ euro per toeschouwer kijk zelf maar hier staat het:
http://www.pinkpop.org/stat.htm
Festivals worden ieder jaar populairder en artiesten richten zich hier in toenemende mate ook veel meer op dan op individuele live-shows(Behalve sommige echte A+ artiesten dan) Voor de gemiddelde semi-bekende artiest betaal je toch ook al snel 2 tot 3 tientjes voor een individueel optreden waar je niet die festival-sfeer krijgt maar gewoon een artiest in een zaaltje. Ik vind de prijzen nog best wel in verhouding en waarom zouden ze de toenemende populariteit van festivals niet een beetje uitbuiten wanneer sommigen binnen een uur na de start van de kaartverkoop al uitverkocht zijn. Geef de organisatoren geen ongelijk daarin, zolang het maar niet de spuigaten uitloopt.. Besparen kan nog op een hoop andere dingen zoals korting sites als ShopFISH etc.
@5: Ik ben een tikkeltje lui om ze op te sporen, maar in de verschillende discussies over downloadverboden ed. hier op Sargasso is dat toch echt wel meermaals opgemerkt door downloadende reageerders.