Er is een klein schandaaltje ontstaan rond een tweetal afleveringen van Eénvandaag over Europa. Naar nu is gebleken werden de programma`s, die Eénvandaag aankocht van het bedrijf World Report Media, voor het wel heel lage bedrag van 10.000 euro, gesubsidieerd door de overheid via het zogenaamde Europafonds. Voor de programma`s van Eénvandaag hoestte het fonds een kleine twee ton op, hetgeen overigens netjes werd gedocumenteerd (.doc).
Eénvandaag blijkt hiermee nu de mediawet te hebben overtreden. Het programma stelt van niets te hebben geweten, maar dat lijkt een beetje ongeloofwaardig. Op z`n minst had de lage prijs ze wantrouwig moeten maken, bovendien stellen de overheid en World Report Media dat Eénvandaag wel degelijk wist hoe de vork in de steel zat. In dat geval hadden ze voor het hooghouden van journalistieke integriteit toch ten minste de sponsoring moeten noemen.
Maar de grootste fout zit natuurlijk bij de overheid. Niet alleen zijn de richtlijnen voor ministeries gebroken, ook is feitelijk het doel van het Europafonds voorbijgestreefd. Dat heeft namelijk als doelstelling “maatschappelijke organisaties te stimuleren om verschillende Nederlandse doelgroepen op maat te informeren en te betrekken bij de discussie over de Europese Unie“. Maar een commercieel productiebedrijf is geen maatschappelijke organisaties en een publieke omroep is dat ook niet. Zo maakt de overheid het de SP wel heel gemakkelijk om te roepen dat het fonds misbruikt wordt voor propaganda. Er zijn overigens wel meer commerciële instellingen die subsidiebedragen uit het fonds hebben ontvangen.
Rest nog een laatste vraag: Zou het Ministerie van Buitenlandse Zaken deze opdracht destijds wel netjes Europees hebben aanbesteed?
De gewraakte uitzendingen zijn hier en hier te bekijken. Ik vond geen van beide overigens erg specifiek pro-EU.
Reacties (1)
Ik denk dat een commerciële organisatie ook best een discussie over een bepaald onderwerp kan aanzwengelen.
Maar dat moet er dan wel bijvermeldt worden, lijkt me.