Open brief voor een open democratie

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

BRIEF - Geachte voorzitter van de Tweede Kamer, geachte mevrouw van Miltenburg

OpenDemocratieHet is deze maand alweer tien jaar geleden dat de actie Open Democratie 1.0 werd gestart. Die actie had tot doel de toegankelijkheid van alle documenten van de Tweede Kamer online te vergroten.

Misschien weet u het niet meer, maar het was toen best nog een uitdaging om als eenvoudige burger ook maar iets te weten te komen over wat de Tweede Kamer deed of hoe ze stemde. Tenzij het in de media kwam of net gebeurd was.

Die actie leverde een lijst van wensen op. Die lijst hebben we eind 2005 naar uw voorganger mevrouw Verbeet gestuurd. We weten dat de brief is aangekomen en dat de brief gebruikt is voor diverse ontwikkelingen. Maar op een gegeven moment werd het stil.

Het is nu 2015 en in essentie is er niets veranderd. Ja, de stemmingen staan op uw site. En ja, bij individuele kamerleden is te zien welke moties of kamervragen van hun hand zijn.
Maar zoeken in stemmingsuitslagen, stemmingen per partij bekijken, volledige dossiers bij een stemming opvragen of via een API alles ophalen, is nog steeds niet mogelijk.

In 2012 presenteerde de Tweede Kamer met veel bombarie het Parlis systeem. We waren erbij en stonden te juichen. Het schijnt dat u het intern al gebruikt. Maar wij burgers zitten er nog steeds op te wachten, evenals al die betrokken app-ontwikkelaars die graag leuke en levendige toepassingen maken die het democratische proces voor veel andere burgers misschien weer aantrekkelijker maken.

In uw speech van 2014 roemde u de transparantie van de Tweede Kamer. Maar u verwees daarin alleen naar de journalisten.
Zou het niet mooi zijn als voor de eerstvolgende verkiezingen alle burgers van Nederland zonder drempels en zonder uitgebreide opleiding in staat zouden zijn alles wat u doet eenvoudig en begrijpelijk te kunnen naslaan? Zodat al die burgers zelf kunnen bepalen of hun volksvertegenwoordigers doen waarvoor ze gekozen zijn. In plaats van afhankelijk te zijn van wat anderen selectief voorkauwen?

Bij deze het nadrukkelijke verzoek om in ieder geval het Parlis systeem en de API zo snel mogelijk open te stellen. Dan kan ook het Nederlandse parlement in 2016 zeggen dat ze volwaardig meegaan in het digitale tijdperk.
De overige wensen worden dan vast later ook nog ingewilligd.

Bij voorbaat dank voor uw aandacht.

Met vriendelijke groet
Stephan Okhuijsen
Betrokken burger en datajournalist in deze.

PS: Een open brief waardig heb ik hem gepubliceerd op Sargasso.nl en gestuurd naar de redacties van NRC en de Volkskrant

Reacties (9)

#1 Inkwith Barubador

Mooi initiatief. Maar over API’s beginnen tegen iemand die kortgeleden (okt 2014) niet wist waar de letters “ICT” voor staan, lijkt me niet zo handig.

#2 Steeph

@1: Er is vast wel iemand die haar dat even haarfijn uitlegt.

#3 Olav

Hebben NRC en Volkskrant al gereageerd?

#4 Steeph

@3: Zo snel gaat dat niet. De mail werd verstuurd op het moment dat dit artikel gepubliceerd werd.

#5 Joost

@4: Maar het woord “API” schrikt ze ook daar vast wel af. En waarschijnlijk is er daar niemand die ze dat even uitlegt. :)

#6 Inkwith Barubador
#7 Jos van Dijk

Voordat al die voor de hand liggende ICT-oplossingen worden ingevoerd zal de Kamer ook verlost moeten worden van de geest van Drees

#8 Olav

@7: Lijkt me ook. Het is in de kern geen technisch probleem (daar is bijna altijd wel een oplossing voor, of een mouw aan te passen) maar een mentaliteitsprobleem.

Openheid is gewoon een beetje eng voor de HH (en dames) politici. Dat hebben ze liever niet.

#9 Winston Smith

Och heden, als ze in elk geval maar geen ICT-bedrijf hoeven in te schakelen dat dit voor een schappelijk prijsje wel even wil implementeren…