Onzinnige onderzoeken: Socialer internet

Grafiek bezoek social network sites per landIn de categorie onzinnige onderzoeken nu eentje uitgevoerd door Het Internet Adresboek. Het door ons ontvangen persbericht begint goed met:
Nederland loopt niet warm voor socialer internet

Ay, denk je dan, den Nederlander is asociaal bezig. Slecht voor onze reputatie (die toch al niet zo best was).
Maar na lezing blijkt het begrip “sociaal” toch vooral te slaan op het deelnemen aan zogenaamde “Social network sites” als Hyves en Flickr.
Goed, dan nog, we liggen ver achter met onze 2,3 accounts als je kijkt naar de Amerikanen met gemiddeld 6.9 accounts (net zoveel als creditcards). Toch?
Mmmm, het onderzoek is gedaan naar 1500 mensen verdeeld over 69 landen. Gemiddeld iets meer dan 20 personen per land. Nauwelijks representatief dus. Er zou een wettelijk bescherming moeten komen voor het begrip “onderzoek”.

Beste mensen van Het Internet Adresboek, dit onderzoek diskwalificeert niet alleen zichzelf, maar ook jullie organisatie. Als je echt Het internetadresboek bent, kan je toch wel wat meer mensen optrommelen? Zo niet, spaar ons deze onzin.

  1. 2

    Ja maar de enige keren dat ik mij intellectueel superieur voel, zijn de keren dat ik met steekhoudende argumenten een onderzoek als onzin kan afdoen.

    Dat wilt u mij toch niet afnemen, Meester?!

  2. 5

    Hey, een onderzoek door Maurice de Hond kost maar een paar honderd euro, lullige vraag verzinnen, onderzoekje doen, persberichtje opstellen met voorspelbare uitkomst, media aandacht.

    Echt, je zou er een site van draaiend kunnen houden.

  3. 7

    “Het Internet Adresboek” zegt genoeg toch? Vaak genoeg papieruitgevers, die een vermelding van een site in een offline boekwerk probeerden te verkopen, van de telefoonlijn af moeten duwen. Om te gillen, dat soort initiatieven ;-)

  4. 8

    Nou, het initiatief begon tamelijk lachwekkend, het kreeg 1 a 2 jaar veel aandacht (zelfs op tv, en bij radio online van Van Jole) met het onzinnige idee om een adresgids voor internetadressen te beginnen, idee van een binnengelopen handelaar in tuinmeubilair (echt). Kun je contactgegevens en urls van bedrijven enzo opzoeken. Maar het is een prima zoekmachine voor social networking sites (doorzoekt namen op hyves, myspace, flickr, etc etc), en je kunt er ook een kekke widget mee aanmaken voor in je sidebar van je blog met links naar al je profiles. Prima design ook.
    Wat het onderzoek betreft: omdat het een Nederlands bedrijf is zouden zomaar 150 van de 1500 Nederlanders kunnen zijn. Dan nog is het weinig representatief, maar als Nederlanders die zich bij het internetadresboek registreren structureel minder accounts opgeven dan Amerikanen, zegt het wel iets over de ontwikkeling van sociale sites in Nederland. Ook niet zo gek, Amerika loopt ook een stuk voor.