Onderwijs heeft imagoprobleem

Marja van Bijsterveld heeft niet het intellectuele niveau voor een minister en is in die rol de beroerdste ook, aldus bestuurder Marten Kircz van onderwijsbond Aob. De quote geeft precies aan welk imagoprobleem de onderwijssector heeft: een stelletje zeurkousen die boos worden zodra je ze tegenspreekt. Zelfs al zou het waar zijn, dan nog is het persoonlijk beledigen van de minister niet de handigste manier om in gesprek te raken over je geschilpunten.

Zelfs de meerderheid van de docenten vindt dat in het onderwijs een klaagcultuur heerst, bleek in 2009 uit een enquete van de Volkskrant. En over het salaris is men best tevreden. Terecht, als je het internationaal vergelijkt. Wie de OESO rapporten over 2010 en 2011 naast elkaar legt, ziet bijvoorbeeld dat de aanvangssalarissen in dat jaar met 2000 dollar per jaar gestegen zijn (tabellen D3.1, excel en pdf alert). Nederland hoort bij de top als het om beloning van docenten gaat.

Ja, de werkdruk is hoog, maar dat zit niet zozeer in het aantal lesuren, als wel in de rompslomp eromheen, bleek ook uit de Volkskrant enquete. Dat bevestigt onderwijsbestuurder Gerard Olthof min of meer door te stellen wat het werkelijke probleem is: Leraren zijn minachting door politici beu. En passant houdt Olthof nog maar eens een litanie over al het onrecht dat het onderwijs wordt aangedaan, en bevestigt zo nogmaals de negatieve houding in de sector tegenover de buitenwereld.

Het zal allemaal best waar zijn, maar staken en klagen is anno 2012 niet de manier om van je zeurimago af te komen. Helemaal los van de vraag over de huidige regeringsmaatregelen deugen of niet, heeft het onderwijs hard een cultuuromslag nodig naar een wat positievere levensinstelling, die kritiek niet meteen uitlegt als minachting door hersenlozen. In plaats van in een kramp schieten, kun je je ook afvragen waar kritiek vandaan komt en of je zelf instrumenten hebt om die weg te nemen. De Volkskrant enquete laat zien dat daar onder een meerderheid van de docenten draagvlak voor zou moeten bestaan.

  1. 1

    Wat fijn dat er eindelijk gestaakt wordt. Daarmee is een traditie verbroken; “we kunnen niet staken, daarmee schaden we de leeringen”

    Over dat zeuren: Just because you’re paranoïd don’t mean they’re not after you.

    Maar wat als in een overheidsrapport een begrip als het vergroten van arbeidsproductiviteit wordt losgelaten op het onderwijs, en als dat gerelateerd wordt aan het aantal leerlingen per docent; als tegelijk de opdracht gegeven wordt om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen, en dat juist vraagt om kleinere klassen en een meer individuele benadering; als competentiegericht onderwijs als wondermiddel wordt verkocht terwijl de resultaten in veel sectoren daar juist onder lijden; als aan de terechte eis van leerlingen én docenten voor een minder rigide hantering van een ureneis pas na jaren tegemoet wordt gekomen, om vervolgens onder druk van een populistische gedoogpartij weer teruggedraaid te worden; als het speciaal onderwijs effectief voor een groot deel wordt wegbezuinigd (5000 ontslagen) en die moeilijke leerlingen weer in “gewone” klassen met 30+ leerlingen terecht komen, en je dat van de minister passend onderwijs moet noemen; als leerkrachten hun werk niet kunnen doen zonder de hete adem van inspectie en ouders over veelal volstrekt irrelevante CITO-resultaten in hun nek te voelen, en als iedereen klaagt over de opvoeding/het taal- en rekenniveau/ de algemene ontwikkeling van de jeugd van tegenwoordig en de oorzaak daarbij gezocht wordt bij, jawel, het onderwijs?

    En de duit van Sargasso in het zakje is : “een cultuuromslag is nodig”?
    Verlichtend en verleggend, hoor.

  2. 2

    Aha, de “wat positievere levensinstelling”. Daar hebben we ‘m weer, die geweldige oplossing voor alle problemen.

    Aan optimisme gaat de wereld ten onder.

    En Bijsterveld is inderdaad een beetje dommige politica, niet geschikt voor minister (ze is helaas niet de enige). Het heeft helemaal geen zin om daarmee in gesprek te willen gaan, want ze snapt het toch niet.

  3. 4

    Persoonlijk beledigen? Wat vind je dan van de opmerking van de minister dat het onverantwoord was van de leraren om te gaan staken? Dat is pas in het gezicht van het stakingsrecht spugen.

  4. 6

    Als er voldoende redenen zijn om te klagen, dan mag je klagen, neen, dan moet je klagen.
    En beledigend? Een minister die het argument van de toetsweek gebruikt om docenten op hun onverantwoordelijk gedrag te wijzen is inderdaad geen knip voor haar neus waard.
    Er is geen landelijke toetsweek!
    De muts maakt stemming zoals een Elias stemming maakt.
    En die achterlijken hebben het voor het zeggen!

    Deze mensen moet je positief tegemoet treden?

    Echt niet. Pek en veren dat verdienen ze.

  5. 7

    Marja van Bijsterveld en haar aanhangers moeten niet zo zeuren over de terechte uitlatingen van Marten Kircz. Ten eerste kan de keiharde waarheid nooit beledigend zijn (wat Kircz zei was 100% terecht) en ten tweede kan de minister wat tegengas terug verwachten als ze onderwijzers wilt gaan verneuken.