RECENSIE – Waarin de auteur, toch een liefhebber van voortkabbelende dingen, moet bekennen dat je ook kunt overdrijven in het voortkabbelen van dingen.
Ik houd nooit zo van interviewers die het conflict opzoeken. Die een interview pas geslaagd vinden als ze de geïnterviewde een ontboezeming hebben ontlokt die hij of zij liever niet had gedaan. Jan Leyers, die gisteren zijn eerste Zomergasten presenteerde, bediende mij op mijn wenken. Hij was beleefd, liet zijn gesprekspartner uitspreken en vroeg niet door als zijn gast Henny Vrienten aangaf ergens niet over te willen praten.
Henny Vrienten – zo bleek – is van het harmoniemodel. Als hij ruzie krijgt, loopt hij liever een blokje om. Hij doet niet aan jaloezie en raakt niet graag uit zijn evenwicht. Gevolg van deze botsing der harmonieuze titanen: een avond die voortkabbelde, op het gezapige af. Normaal vind ik dat niet zo erg (want ik houd meestal wel van dingen die voortkabbelen, beekjes en zo, maar ook films of een avondje in het café), maar dit keer ging het me wat te ver.
“De tijd vliegt voorbij,” verzuchtte Jan Leyers aan het eind van de uitzending toen ze aan het laatste fragment (Jan Hanlo’s De Mus, op muziek gezet door Tom America) gingen beginnen. Naar mijn idee leek de tijd meer op een bejaarde die schuifelend achter een rollator op weg is naar de bakker en halverwege niet meer weet waar ze naartoe gaat, maar die toch doorloopt in de hoop dat ze er wel weer achter komt als ze eenmaal daar is waar ze moet zijn. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik zo nu en dan opgehouden werd en dat ik de uitzending met steeds meer vertraging heb moeten bekijken (wat tegenwoordig kan dankzij mijn harddisc recorder van Philips). Ik was al een kwartier te laat omdat ik, aangezien het sinds 1948 niet meer zulk mooi weer was geweest in Nederland, had gebarbecued bij vrienden. Vervolgens was ik net tien minuten aan het kijken toen boven ons een helikopter klonk en beneden ons een aantal brandweerwagens. Bleek dat er een flinke brand was op twee hoog schuin tegenover. Boven een donkerbruine rookpluim stond een vrouw op haar balkon. Mijn zoontje en ik moesten toch echt even zien of het allemaal goed afliep.
Het liep goed af, maar ik was wel weer een half uurtje verder. En een klein uur voor het einde van de uitzending vond mevrouw Molovich het nodig om nog even de dag door te nemen, met als gevolg dat mijn Zomergasten met Henny Vrienten pas om 23.59 uur klaar was. Ik zou, wil ik maar zeggen, wellicht iets milder moeten zijn in mijn beoordeling. Zeker als je bedenkt dat Vrienten mij tijdens de uitzending nog op het hart had gedrukt dat je niet te snel moet oordelen en dat je pas echt de waarde van iets kunt zien als je genoeg afstand kunt nemen, maar om eerlijk te zijn heb ik geen zin om twintig jaar te wachten om deze recensie te schrijven.
Bovendien denk ik dat de gezapigheid van deze aflevering voor een groot deel te wijten was aan de eentonige fragmenten die Henny Vrienten had uitgekozen om zijn ideale televisieavond rond te bouwen. Pas tegen het einde van de uitzending zei Jan Leyers zich te realiseren dat alle fragmenten die Vrienten had uitgekozen óf kunst waren óf over kunst gingen. Mij was dat al wat eerder opgevallen. Een tijd lang dreigde de uitzending zelfs helemaal te gaan over geluid in het algemeen en muziek in het bijzonder. Nu vind ik het best interessant om Henny Vrienten over muziek te horen spreken (zijn korte college over de werkwijze van Ennio Morricone naar aanleiding van de openingsscène van Once Upon a Time in the West had wat mij betreft zelfs wat langer mogen duren), maar drie uur lang gaat wat ver.
Ik vind het nooit zo erg als Zomergasten een beetje voortkabbelt, maar ik heb wel altijd graag het idee dat ik de gast na al dat gekabbel beter heb leren kennen. Dat gevoel miste ik. Ik weet dat Henny Vrienten gitaar is gaan spelen dankzij de zingende cowboy Roy Rogers. Dat hij vroeger om de paters te behagen (zodat hij de beste potloden zou krijgen) zei dat hij missionaris wilde worden. En dat zijn ouders drie boeken in de kast hadden staan (een boek van Faulkner, een boek over duiven en een eendelige encyclopedie met daarin een klein plaatje van een naakte vrouw met een waterkruik waarmee de opgroeiende Vrienten aan zijn puberale trekken kwam). Zijn verzuchting dat heel veel zangers hun noten niet meer durven te kiezen (zoals Chet Baker dat wel durfde) was mij uit het hart gegrepen. Maar het beklijfde niet echt. Het gekabbel bleef ergens steken. We drongen al kabbelend niet door tot de kern van Henny Vrienten.
Maar wie weet gebeurde dat wel, zonder dat ik het door had. Wie weet blijkt er onder het rustige oppervlak een peilloze diepte te schuilen die zich pas later aan mij zal openbaren. Wie weet schuilt het geheim van deze aflevering in het ‘uitgestelde besef’ waar Henny Vrienten het over had toen hij zijn liefde voor poëzie trachtte uit te leggen. “Is dit alles,” vroeg Jan Leyers helemaal tot slot. Ja, dit was alles, en Henny was daar blij om. Het is ‘m van harte gegund. Maar ik had graag gehad dat hij een ietsje pietsje meer van dat alles had laten zien.
O ja, ik weet nu ook dat Henny Vrienten er mét bril uitziet als Jacques D’Ancona en zonder bril als Henny Huisman. Doch dat geheel en al terzijde.
Reacties (26)
Kleine correctie: de jodelende cowboy was Roy Rogers, niet Kenny.
Hij liet Vrienten helemaal niet uitspreken. Keer op keer zelfs. Ook wanneer Vrienten opende, liet Leyers zijn kans om diepte aan te brengen lopen om zijn eigen visietje op zaken te geven.
Hij was inderdaad wel heel rustig, heel plezierig en beschaafd. Dat zie ik ook graag.
En inderdaad, als Leyers zich tegen het einde een rode draad in de fragmenten realiseert…. Hoe heeft hij zich voorbereid? Hij moet een avondje TV in goede banen leiden en ziet pas lange lijnen tegen het einde van de aflevering. geen wonder dat hij zoveel kansen liet lopen om het interview wat diepte te geven.
Tom van America werd tidjens zomergasten met een c (AmeriCa) geschreven.
Volgens mij bedoel je Jacques d’Ancona (viel mij trouwens ook op).
Ik heb ook wel eens geboeider gekeken naar Zomergasten. Maar dit leek me sowieso al niet de meest interessante gast van dit seizoen. Gewoon een (blijkbaar iets te) veilige BNer om er in te komen. Volgende week beter.
Iemand trouwens de moeite genomen om naar de film te kijken? Was het wat? Zowel het fragment als de bespreking ervan konden mij niet overtuigen dat opblijven zinvol zou kunnen zijn. Van mij hadden ze Once upon a time in the West mogen uitzenden. Dat vond Jan Leyers trouwens ook.
Een fijne kneukfilm die je pakt, hier integraal verkrijgbaar:
https://sargasso.nl/archief/2012/07/23/la-guerre-du-feu-gratis/
We drongen al kabbelend niet door tot de kern van Henny Vrienten.
Maar wie weet gebeurde dat wel, zonder dat ik het door had.
Zoals je vervolg hiervan eigenlijk al aangeeft : je begrijpt de kern van Henny helemaal. Kabbelend, oppervlakkig. Misschien Hollands? Dit is waar (literair) intellectueel Nederland op zit te wachten : rustig kabbelend gekeuvel op een late zomeravond waarna iedereen al bijna slapend rustig naar bed gaat en zich afvraagt : waar gaat het nou eigenlijk allemaal over?. Dat had van Oekel kunnen vragen. En die vroeg het ook. Dat was tegen het zere been want niet gekeuveld. En daarom is de VPRO nu terug bij het keuvelende gekneuter. Niet voor niets ligt Nederland aan de zelfkant van Europa, van de wereld.
Gekeuvel over niets.
Fiddling while Rome burns.
En dan een fantasiefilm over vuur.
De wereld brandt ja. Dus keuvel je over de ontdekking van het vuur.
Ik heb het niet gezien – de film kende ik trouwens al – maar mijn god wat begrijp ik deze recensie goed. Ik woon elders maar mijn god wat begrijp ik mijn vertrek goed.
Briljante recensie waarvan ik het mooiste citaat hierboven weergeef.
Ik hou ook van voortkabbelen, maar wel graag met herkenning van de grote golven. Het moet wel ergens over gaan. En wel nu. Niet over een eeuw.
Tom America heette hij inderdaad. Ik was vanochtend vergeten dat ik nog een paar dingen moest checken:
Hoe heette Rogers van voren? En hoe heet Tom precies van achteren? Hoe Hedy er in plaats van Jacques was ingeslopen is mij een raadsel. Het zal de moeheid wel zijn geweest.
Ietsiepietsie langer nadenken en checken, Max, en dan pas als je weer wat wakkerder bent. Ik vond vooral het gedeelte over poëzie erg interessant. Maar ook hoe hij zelf werkt als kunstenaar.
Erg, hè?
Het was een avond volgens de oorspronkelijke formule: de gast laat ons fragmenten zien en vertelt ons hoe we er naar kunnen kijken en wat hij er zelf bij denkt en voelt. Leyers moet nog even wennen, maar ik denk dat het wel goed zal komen.
Een missionaris is niet hetzelfde als een misdienaar, Max. Misschien kun je dat ook nog even checken. Liefst niet bij Jelle Brandt Corstius.
Ik dacht dus echt dat ik missionaris had geschreven. Hm.
Het was toch missionaris? Iemand?
Ja. Klopt.
Prima uitzending. Een verademing vergeleken bij de andere presentators. En hoezo diepgang, het gaat voornamelijk om de gast die ons zijn fragmenten (ideale tv avond) wil laten meemaken. En Leyers liet Vrienten goed uitpraten en liet hem als middelpunt fungeren. Heel anders dan die Hollandse presentators die zichzelf heel belangrijk vinden. Ga zo door Jan Leyers! Prima! Ik zou zeggen een 8.5
Ook ik vond het een heerlijke uitzending. Niet steeds op het puntje van mijn stoel maar wel verwonderd door de schoonheid die Vrienten’s fragmenten hadden. Jan Leyers mag blijven! De man is nooit irritant, zoekt niet steeds confrontaties en luistert. Geen ego ook die hem in de weg staat, wat overigens ook geldt voor Vrienten, waardoor misschien de hoffelijkheid en het subtiele sommige mensen deed gapen. Er is een tekort aan dit soort avonden op televisie!
Vrienten was wellicht te weinig rock & roll.
Die hele avond lag besloten in de langdradige op het oog nietszeggende openingsscène van Once Upon a Time in the West of dat voortkabbelende kloosterleven. Wanneer begint de film nou. Manmanman, die hele avond was één uitgestelde ejaculatie (en dat heeft ook wel “iets”). Geen vuur? Kets je kloten tegen de muur…Play Harmonica PLAY. De sublimale boodschap van Het Ongeduld. Een groot duivels vooropgezet complot tussen beide katholieken dat was het…
Opdat Gods Toorn Zevenmaal Zeventigmaal Over de Ongeduldigen Moge Nederdalen en dergelijke.
LOL
Mooie fragmenten en een interessante persoon die Hennie Vrienten. Hij heeft zich prima leren kennen en laten zien.
In Nederland passen intellectuelen en kunstenaars moeilijk- dat blijkt maar weer. Nederlanders willen vermaak. Dat was het gelukkig niet.
Dat gezeur over kijkcijfers is nogal irritant. De verklaring is dat het eindelijk prachtig weer was na meer dan een maand bewolking en de helft van Nederland nu met vakantie is.
Heel irritant om de hele tijd naar dat vreselijke blauwe overhemd te moeten kijken. Een interviewer moet als een grijze mus in de achtergrond verdwijnen, ook qua kleding. Peter van Ingen is en blijft de ideale Zomergasten presentator.
De beste stuurlui staan weer aan wal.
@Snaporaz
Laat mij dat schip dan maar eens besturen!
Jij bent dood Frank, kanker, 1993, weetjewel.
It’s a miracle, isn’t it?
You are what you is, you ain’t what you’re not, and that’s all it is.
Why this fragment?
‘cause @Snaporaz doubted my existence.