Moet je kies getrokken worden? Trek eerst je portemonnee

DATA - Minister Schippers wil het experiment met vrije tandartstarieven doorzetten, maar de Tweede Kamer trok daar vorige week een streep door. Dat is maar goed ook. De cijfers zijn veel slechter dan in de media gerapporteerd.

Tandartsen mogen sinds begin dit jaar zelf bepalen wat zij voor hun diensten vragen. Al snel kwamen er berichten dat de prijzen stegen in plaats van daalden, zoals minister Schippers had gehoopt. Marktwerking zou toch tot meer concurrentie en service leiden?

Onlangs bleek uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) dat de prijzen toch waren gestegen: gemiddeld met zo’n 6 procent, inflatie niet meegerekend, anders zou het rond de tien procent liggen. Maar deze prijs is een gemiddelde. Wie de cijfers er eens bijhaalt (diep in het rapport weggestopt), ziet dat de verschillen tussen veel behandelingen groter zijn. En laten nou net de populaire behandelingen duurder zijn geworden. Flink duurder soms.

De meest populaire behandeling, de periodieke controle, steeg in het eerste kwartaal met 3,1 procent. Het maken van een röntgenfoto met 4,1. Tot zover valt het mee. Je kunt zelfs zeggen dat deze prijzen ongeveer gelijk bleven als je de inflatie meerekent.

Een gebitsreiniging is sinds 2011 echter 13,21 procent meer gaan kosten. Een vulling 15,4 procent. En voor een probleemgericht consult betaal je bijna een vijfde meer.

De echte stijger is het trekken van een tand of kies. Dat kost nu bijna 70 procent meer dan vorig jaar. Een wortelkanaalbehandeling is al niet fijn, maar zeker niet als je meer dan vijftig procent extra mag aftikken naderhand.

Sterker nog, er zijn nauwelijks behandelingen die goedkoper zijn geworden. Het is goedkoper om een kaakoverzichtsfoto te laten maken, alsmede een tandvleesabces te behandelen of een volledig kunstgebit voor de onderkaak te krijgen.

Het NZa-rapport bevat overigens ook nog goed nieuws. In de meeste regio’s is het makkelijker geworden om een tandheelkundige te vinden. En er worden al jaren weer meer patiënten aangenomen. Toch betere service? Oeps, dat was al voor de marktwerking. Nu maar hopen dat de tarieven ook weer gaan dalen. Iets zegt me dat dat niet gaat gebeuren,

Zie de hele lijst hieronder, klik op de grafiek voor een grotere versie.

 

Download hier de data en hier het rapport.

Foto flickr cc finizio

  1. 1

    Je gaat naar de tandarts voor een klacht over je kies, je komt terug met 4-5 behandelingen. Duizend euro lichter na vergoeding ziekenfonds.

    Het grootste probleem is de hoogdrempelige kennis die een tandarts bezit. Ik heb geen idee welk gedeelte van een behandeling bittere noodzaak is en welk gedeelte meer een kwestie van up-selling is.

    Terwijl je met je bek open onder die lamp ligt worden er altijd nog even wat extraatjes doorgedrukt.

  2. 2

    Het probleem is dat tandartsen zich georganiseerd hebben als een gilde: het is niet als met bakkers of groenteboeren, dat ze zich overal vestigen en dan tegen elkaar concurreren.

    Er zijn strikte afspraken over wie zich waar mag vestigen, zodat de vraag naar tandartszorg altijd groter blijft dan het aanbod. Zo is de tandarts verzekerd van inkomsten.

    Door het gebrek aan (noodzaak tot) concurrentie, stijgen de prijzen exorbitant. Dat had een vwo leerling vanuit zijn economieboekjes je nog wel kunnen vertellen, maar de minister zag het niet aankomen. Marktwerking is toch immers altijd goed?

    En de vraag is maar of de kwaliteit van de tandartszorg zou verbeteren door onderlinge concurrentie. Als er geconcurreerd moet gaan worden op prijs, dan krijg je – net als met de aannemer en de loodgieter – ook aanbieders die de kantjes er vanaf lopen om op kosten te besparen. De druk wordt dan groter om meer behandelingen te doen in minder tijd.

  3. 4

    “Nee meneer, verstandskiezen trekken we tegenwoordig voordat ze problemen geven.”

    Moet ik hier in meegaan – ik ben inderdaad niet op de hoogte van de laatste dentale ontwikkelingen…?

    Gelukkig kon hij geen gaatje vinden (in zijn agenda).

  4. 5

    Precies.
    Tenzij je mensen wilt aansporen een tandarts in andere wijk of stad te nemen (e/o dichtbij werk) is keus uit het aanbod simpelweg te beperkt (voor 1940 inwoners 1 tandarts (gem in Nederland voor 2011; hfdst 3.2.1.). Voor een vergelijkingssite is het aantal aanbieders in Nederland weer te groot (plm. 10.000 tandartsen met eigen prijslijst).

    Misschien als er naast de huidige Dental instituten (voor gebitten/ bleken) ook Budget Centra voor eenvoudige behandelingen in het gat waren gedoken. Zodat er onderscheid tussen tandartsen komt net zoals tussen slager van supermarkt en keurslager. Met stempelacties/ knallers/ 2 halen 1 betalen enz.. In de chirurgie zijn die er al voor operaties aan b.v. meniscus. Logistiek lopende bandwerk zoals in het slachthuis: zenuwachtig gehaast gedoe met 10 man urenlang in de wachtkamer wachtend op het shot in de rug. De apparatuur en schermen werkelijk te vies om beet te pakken…

    3 dagen zware koppijn terwijl ik aan m’n knie was geopereerd..

  5. 9

    Hm, heb jij dan wél meegenomen dat de tarieven van vorig jaar niet te vergelijken zijn met die van dit jaar? De behandelingen zijn nu all-inclusive. Verdovingen, coffer-dam en weet ik het wat wat tandartsen allemaal gebruiken staan niet meer apart op je rekening. Dat was voorheen wel.

    En hoe kan het dat een bedrijf als Fa-Med (dat het gros van de tandartsrekening verwerkt en dus wel de juiste data heeft) nauwelijks een stijging in uitgaven ziet, terwijl er nog evenveel behandelingen worden gedaan?

    Ik word erg moe van de lobby van de verzekeraars en de consument die er maar intrapt want ‘de tandarts moet toch haast wel een zakkenvuller zijn’.

    En ja, ik ben ook partijdig, want woon samen met een tandarts. Die zijn prijzen niet heeft verhoogd, gedoe heeft met verzekeraars omdat ze nóg minder vergoeden dan voorheen en vooral merkt dat mensen gewoonweg de rekening niet betalen.