1. 1

    Waarom niet, doen ze nu toch ook al met duikboten? Bovendien is het een mooi extra pressiemiddel voor Somalische piraten, aangezien ongeacht het veiligheidsrisico, de publieke opinie wel de schrik krijgt als zo’n kernvrachtschip gekaapt wordt.

  2. 3

    Is al eerder gedaan (jaren 60), kernenergie daarvoor gebruiken. Het dilemma is klassiek: of kernafval of CO2 (etcetera).

    Ik weet niet waar we het meeste last van krijgen, maar zolang we nog geen grootschalige schone energieproductie kunnen realiseren blijft het millieu-technisch behelpen.

  3. 6

    gebrek aan betrouwbaarheid ivm de onzekerheid of en hoeveel wind…

    misschien issues ten aanzien van bouwgrootte, manouvreerbaarheid…

    Ik roep maar wat, ben zelf geen scheepsbouwer…

  4. 7

    als die domme groningers nou niet die boot van Ockels hadden gemold hadden we misschien meer geweten….
    Schijnt wel dat een gemiddeld vrachtschip aardig wat CO2 uitstoot, wat voor iemand die aan het A’dam Rijnkanaal woont zoals ik niet echt leuk is…

  5. 9

    @7: mja, daar heb je gelijk in, bedoel eigenlijk het fijnstof van die dingen, loopt even wat door elkaar in mijn hoofd :-)
    Overigens varen er geen zeeschepen door het Amsterdam Rijnkanaal, maar het zou best wel wat efficienter zijn dan een vrachtwagen inderdaad.
    Roetfilters zouden echter wel fijn zijn

  6. 10

    @Maarten, #7, #9 Laat het nou net dat fijnstof van grote zeeschepen zijn dat het broeikaseffect flink afremt:P Om die reden zal het vervangen van dieseloliemotoren door kernreactoren in de scheepvaart bijdragen aan het broeikaseffect zonder (direct) meer CO2 uit te stoten:P