Waarom niet, doen ze nu toch ook al met duikboten? Bovendien is het een mooi extra pressiemiddel voor Somalische piraten, aangezien ongeacht het veiligheidsrisico, de publieke opinie wel de schrik krijgt als zo’n kernvrachtschip gekaapt wordt.
#2
Emsuuri
@Steeph: Een koude gevoel werkt ook beter tegen de opwarming van de aarde… ;-)
#3
esgigt
Is al eerder gedaan (jaren 60), kernenergie daarvoor gebruiken. Het dilemma is klassiek: of kernafval of CO2 (etcetera).
Ik weet niet waar we het meeste last van krijgen, maar zolang we nog geen grootschalige schone energieproductie kunnen realiseren blijft het millieu-technisch behelpen.
#4
Migchiell
Het mooiste zou natuurlijk zijn als de beweging van de golven omgezet kan worden in energie voor schepen :-)
#5
Maarten
was laatst ook een oproep om meer zeilschepen te gaan bouwen. Wat is daar eigenlijk mis mee, snelheid, gebrek aan kracht, beiden?
#6
esgigt
gebrek aan betrouwbaarheid ivm de onzekerheid of en hoeveel wind…
misschien issues ten aanzien van bouwgrootte, manouvreerbaarheid…
Ik roep maar wat, ben zelf geen scheepsbouwer…
#7
Maarten
als die domme groningers nou niet die boot van Ockels hadden gemold hadden we misschien meer geweten….
Schijnt wel dat een gemiddeld vrachtschip aardig wat CO2 uitstoot, wat voor iemand die aan het A’dam Rijnkanaal woont zoals ik niet echt leuk is…
@7: mja, daar heb je gelijk in, bedoel eigenlijk het fijnstof van die dingen, loopt even wat door elkaar in mijn hoofd :-)
Overigens varen er geen zeeschepen door het Amsterdam Rijnkanaal, maar het zou best wel wat efficienter zijn dan een vrachtwagen inderdaad.
Roetfilters zouden echter wel fijn zijn
#10
zmoc
@Maarten, #7, #9 Laat het nou net dat fijnstof van grote zeeschepen zijn dat het broeikaseffect flink afremt:P Om die reden zal het vervangen van dieseloliemotoren door kernreactoren in de scheepvaart bijdragen aan het broeikaseffect zonder (direct) meer CO2 uit te stoten:P
Reacties (11)
Waarom niet, doen ze nu toch ook al met duikboten? Bovendien is het een mooi extra pressiemiddel voor Somalische piraten, aangezien ongeacht het veiligheidsrisico, de publieke opinie wel de schrik krijgt als zo’n kernvrachtschip gekaapt wordt.
@Steeph: Een koude gevoel werkt ook beter tegen de opwarming van de aarde… ;-)
Is al eerder gedaan (jaren 60), kernenergie daarvoor gebruiken. Het dilemma is klassiek: of kernafval of CO2 (etcetera).
Ik weet niet waar we het meeste last van krijgen, maar zolang we nog geen grootschalige schone energieproductie kunnen realiseren blijft het millieu-technisch behelpen.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als de beweging van de golven omgezet kan worden in energie voor schepen :-)
was laatst ook een oproep om meer zeilschepen te gaan bouwen. Wat is daar eigenlijk mis mee, snelheid, gebrek aan kracht, beiden?
gebrek aan betrouwbaarheid ivm de onzekerheid of en hoeveel wind…
misschien issues ten aanzien van bouwgrootte, manouvreerbaarheid…
Ik roep maar wat, ben zelf geen scheepsbouwer…
als die domme groningers nou niet die boot van Ockels hadden gemold hadden we misschien meer geweten….
Schijnt wel dat een gemiddeld vrachtschip aardig wat CO2 uitstoot, wat voor iemand die aan het A’dam Rijnkanaal woont zoals ik niet echt leuk is…
@7: Want de planten in je voortuin groeien te snel? Overigens stoot een vrachtschip juist bijzonder weinig CO2 uit in vergelijking met ander vrachtvervoer.
@7: mja, daar heb je gelijk in, bedoel eigenlijk het fijnstof van die dingen, loopt even wat door elkaar in mijn hoofd :-)
Overigens varen er geen zeeschepen door het Amsterdam Rijnkanaal, maar het zou best wel wat efficienter zijn dan een vrachtwagen inderdaad.
Roetfilters zouden echter wel fijn zijn
@Maarten, #7, #9 Laat het nou net dat fijnstof van grote zeeschepen zijn dat het broeikaseffect flink afremt:P Om die reden zal het vervangen van dieseloliemotoren door kernreactoren in de scheepvaart bijdragen aan het broeikaseffect zonder (direct) meer CO2 uit te stoten:P