De argumenten tegen het ding zijn mij onduidelijk. Ik ken de lui van Vrijbit overigens wel. Het zijn types met 1) het hart op de goede plaats, 2) heel erg de eigen onveranderlijke mening klaar en 3) weinig overtuigingskracht als je al niet overtuigd bent om mee te beginnen.
Het is het tijdperk van het pragmatisme, consumentisme en het comfort… beroep op een privacy-ideologie beroert niet (meer).
@JSK De Sargief link ook gelezen? Dat is mijn blik op de zaak van krap een jaar geleden toen het in de Tweede Kamer werd behandeld.
Anders had ik die link ook niet zomaar geplaatst.
#3
JSK
Oh ik had het over de brief in de eerste link… als manier om mensen over te halen faalt het denk ik.
Jouw link: ik vind het niet overtuigend. Sterker nog, wellicht kan je niet eens spreken over privacy: als ik het goed begrijp houdt de meter op een gedetalieerder niveau bij wat nu al wordt bijgehouden, namelijk hoeveel electriciteit jij consumeert. Het lijkt me dat de producent – de energiemaatschappijen – het recht hebben om te weten hoeveel jij van hen afneemt. In andere woorden: als je privacy ziet als een ‘informatie eigendomsrecht’ dan zie ik niet waarom jij de (exclusieve) eigenaar zou zijn van de gebruiksgevens. De leverancier heeft daar even goed recht op.
Anyway, volledig abstraherend van het praktisch nut van deze meter (die overduidelijk is), overtuig je mij zelfs niet op principiële gronden. Ik snap wel ‘When you have a hammer, everything looks like a nail’.
#4
BingaNero
@JSK,
de vraag is of je als consument enige recht hebt om te bepalen wat er voor je energie rekening nog meer aan informatie overgedragen moet worden. Je kan bij albert heijn alles betalen zonder elk product met de klantenkaart van albert heijn af te rekenen. De slimme meter idem. En het praktisch nut zal voor Albert heijn OVERduidelijk zijn, maar wat schiet de klant ermee op?? Heeft die enige keus of hij zijn detail informatie wel wil delen? Lijkt me een legitieme discussie.
#5
Niels
@JSK: Als je niets te verbergen hebt… Dat is namelijk de strekking van je antwoord en dat kan nooit een argument zijn om de privacy van het individu op te schorten.
Natuurlijk mogen zij inzicht hebben in de gegevens, daarom moeten we ook allemaal elk jaar de meterstanden doorgeven. Tegenwoordig netjes op internet, kost hen helemaal niets.
Waarom dan nu ineens die drang naar ‘live-data’? Nog even los van het feit dat de slimme meter, niet erg slim met energie omspringt. (ben link kwijt, ga ik nog zoeken) maar de slimme meter, kost ruim 3 keer zoveel energie om te lopen draaiende te houden. Drie maal raden wie dat betaalt? Juist, wij dus, niet de leverancier.
#6
Rik
Het hele manco van de slimme meter is juist dat ze er te weinig functionaliteit in stoppen. Met al de veranderingen die er de komende 10-15 jaar gaan komen in energieland… denk alleen maar aan bijvoorbeeld smart grids.
Trouwens ook een mooie, enerzijds wordt hier vaak geroepen dat er te weinig aan duurzame energie gedaan wordt. En nu wordt er boe geroepen tegen de slimme meter. Als je een beetje nadenkt zou je moeten snappen dat een goed beeld op de vraag essentieel is voor de inpassing van meer duurzame energie.
#7
nepHippie
Ik heb, dankzij de link, het prefab formulier maar wel ingezonden…
Beter iets dan niets als protest.
Te weinig IQ en tijd om alles uit te pluizen. Heb op dit moment meer op met de verhalen van vrijbit/ hullie weblog dan de verkoop babbels van onze regering/ energieleveranciers… Dank u!
#8
lmgikke
@3 Anyway, volledig abstraherend van het praktisch nut van deze meter (die overduidelijk is)
Hoezo overduidelijk? al tientallen jaren voldoet het jaarlijks opnemen van de meterstanden voor de facturering van het energieverbruik. De energiesector is in Nederland een van de rijkste sectoren. Er is totaal geen noodzaak tot de slimme meter. Sterker nog. Een meter wordt pas slim als hij op afstand uit te lezen is. En laat dat de netbeheerders en leveranciers nu nog net niet goed lukken. bij het uitlezen van 100 meters via het elekticiteitsnet krijgt men maar bij 90 meters goede data terug (de sector zal dat niet toegeven, maar het is wel zo). Hoe moet dat gaan als er 10.000.000 meters hangen????
#9
JSK
@4: de vraag is of je als consument enige recht hebt om te bepalen wat er voor je energie rekening nog meer aan informatie overgedragen moet worden.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik heb het idee dat de slimmemeter meer bijhoudt van wat er al wordt bijgehouden: de hoeveelheid energie die je afneemt. Als je het argument hanteert dat informatie over je energiegebruik privé is, dan 1) moet je tegen de huidige energiemeter zijn 2) ben je van mening dat producenten geen recht hebben op informatie over hun verkoop/leverancie.
Vooral punt 2) vind ik vreemd: het is voor mij niet overduidelijk dat in het geval dat partij A aan B goed X verkoopt dat partij A meer recht heeft op informatie betreffende de eigenschappen van X. Ik zou zeggen dat voor beiden de hoeveelheid X verkocht onder het ‘informatie eigendomsrecht’ valt.
@Niels: Als je niets te verbergen hebt… Dat is namelijk de strekking van je antwoord en dat kan nooit een argument zijn om de privacy van het individu op te schorten.
Helemaal niet.
@8: Hoezo overduidelijk?
Zie nummer #6.
#10
BingaNero
@9,
We begrijpen elkaar waarschijnlijk verkeerd ja.
Het is noodzakelijk om het totaal aan verbruikte energie te weten, dat wordt ook nergens tegengesproken (zie analoog betalen van albert heijn). Het zit hem in de detail registratie die ter overweging aan de klant als een keuze wordt voorgelegd. Punt 2 vervalt meteeen daarmee, omdat niet het recht maar de mate ter discussie staat. Een niet vreemde discussie.
#11
zmc
@JSK, #9: Belangrijk verschil tussen de oude en de nieuwe meter lijkt me dat de nieuwe meter effectief je dagritme kan doorgeven terwijl de oude meter dat niet kon. Je argument …moet je tegen de huidige energiemeter zijn… gaat daarom niet helemaal op. Maar verder kan ik er ook niet heel erg om wakker liggen; de huidige meteropnemer lijkt me een grotere inbreuk op mijn privacy dan de nieuwe slimme meter.
@JSK de vergelijking met de AH gaat niet op. Ik heb de keuze een winkel te zoeken die niet alles centraal opslaat. Met de slimme meter heb ik die keuze straks niet.
Verder snap ik niet dat je niet inziet dat er nogal een verschil zit tussen (noodzakelijk) meten hoeveel afname er is en de mogelijkheid tot op detailniveau (minuten als het moet) het verbruik te volgen en tot in lengte van jaren op te slaan in een database. De werk- en slaappatronen van iemand, wanneer de wasmachine draait, wanneer de TV aangaat, het zijn allemaal zaken die te herleiden zijn. Ook of iemand uberhaupt thuis was op een bepaalde dag. Dat is privacy. Dat gaat de energiemaatschappij helemaal geen reet aan.
#13
Opa
@12 En daar heeft Steeph toevallig helemaal gelijk in. Dat de energieleveranciers graag willen weten wat we gebruiken: natuurlijk, anders kunnen ze ook geen rekening sturen.
Maar het gaat ze geen ene zak aan hoe laat ik wat doe en wanneer ik wel of niet “extra” energie nodig heb.
En dan onder het mom van “dan zijn we beter in staat de consument in detail voorstellen te doen voor energiebesparing” is ronduit bespottellijk.
Als ik advies wil ga ik het wel vragen.
Om de vergelijking met de lokale supermarkt er maar even bij te halen: het gaat ze niks aan hoe laat en hoeveel boter ik op m’n brood smeer!
En dan hebben we het nog niet eens over de kwetsbaarheid van de oplossing. Een beetje hacker (als hij/zij er zin in heeft tenminste) kan dezelfde informatie ook ophalen.
#15
gbh
als je niks te verbergen hebt kunnen ze ook wel een camera ophangen in je slaapkamer, woonkamer en wc
#16
JSK
@10: Ah okee.
@12: de vergelijking met de AH gaat niet op. Ik heb de keuze een winkel te zoeken die niet alles centraal opslaat. Met de slimme meter heb ik die keuze straks niet.
Vergelijk het met abonnementen voor mobiele telefonie. De lengte van een je gesprekken en op de welke tijdstippen wordt ook opgeslagen (voor hoelang weet ik niet).
Verder snap ik niet dat je niet inziet dat er nogal een verschil zit tussen (noodzakelijk) meten hoeveel afname er is en de mogelijkheid tot op detailniveau (minuten als het moet) het verbruik te volgen en tot in lengte van jaren op te slaan in een database. De werk- en slaappatronen van iemand, wanneer de wasmachine draait, wanneer de TV aangaat, het zijn allemaal zaken die te herleiden zijn.
Of dat direct te herleiden valt is een beetje een long shot: een piek om half 3 kan indicatief zijn voor duizend verschillende dingen reikend van ‘nachtelijk je was doen’ tot ‘een spontaan sexfeest’. Maar ik zie je punt wel – als de slimme meter *niet* zo leiden tot nauwekeuriger gegevens over het gedragspersoon van gebruikers zouden energiebedrijven er (per definitie haast) niks aan hebben.
Dus het is een discussie over privacykosten en andere baten. Persoonlijk denk ik dat de privacykosten wel meevallen: omdat stroom niet gelabeld lijkt het me erg sterk dat iemand op basis van kwartierlijk electriciteitgebruik je leefstijl kan herleiden. De baten daarentegen lijken mij niet onaanzienlijk.
@13: Maar het gaat ze geen ene zak aan hoe laat ik wat doe en wanneer ik wel of niet “extra” energie nodig heb.
En dan onder het mom van “dan zijn we beter in staat de consument in detail voorstellen te doen voor energiebesparing” is ronduit bespottellijk.
Ja, de Nederlander met de grote bek is in het huis. Laten we nu niet doen alsof de Nederlandse consument (of welke consument dan ook) het toonbeeld van intelligentie is..
#17
mescaline
1. slimme meters helpen niets bij het monitoren van de komende vraag naar stroom
2. slimme meters helpen de stroomboer wel om stroomlekken op te sporen
3. slimme meters kunnen geweldig goed worden gebruikt om de mate van bewoondheid van ieder pand in de gaten te houden. Een lijntje naar de buren helpt ook niet meer want die worden evengoed gemonitord :P
Reden 2. heeft natuurlijk wel nut. Maar of het probleem urgent is/kan worden weet ik niet.
Het is een opzetje van stroomboer en regering samen: in de gaten houden die burger.
Privacy is niets meer.
#18
JSK
@mesc: Nummer één… natuurlijk kan je uberhaupt niet vandaag de toekomstige vraag naar stroom monitoren cq waarnemen, en niemand beweert dat. Maar ik wil wel zeggen dat meer data over verbruik men in staat stelt beter te voorspellen. En beter voorspellen heeft overduidelijk maatschappelijk nut.
#19
mescaline
@18 Principe juist, invulling niet. NUON+AH likkebaarden al over de cijfertjes.
#20
Steeph
@JSK Daarom protesteer ik ook tegen de dataretentie wet (ivm die mobiele telefoons).
Verder zijn de baten ook te halen zonder dat de energiemaatschappij alle gegevens vast houdt. De consument zelf krijgt die informatie en kan zijn gedrag aanpassen. De energiemaatschappij kan het 1 dag vasthouden ivm met vraagvoorspelling. De rest kan geagregeerd. Dus eens met mescaline.
#21
JSK
@19: Okee, maar is het dan niet zaak om te pleiten voor ‘open source’-wetgeving ipv de techniek bij voorbaat uit te sluiten?
@20: Verder zijn de baten ook te halen zonder dat de energiemaatschappij alle gegevens vast houdt. De consument zelf krijgt die informatie en kan zijn gedrag aanpassen. De energiemaatschappij kan het 1 dag vasthouden ivm met vraagvoorspelling.
Nou ja, consumenten hebben over het algemeen weinig tijd en dito hersens en met ééndagsinformatie kan je geen model maken waarmee je meer dan één dag vooruit kan voorspellen. Waarom doen we niet de informatie geanonimiseerd? Dus dat je wel correlaties tussen verbruik en datum, locatie, etc. kan ontdekken maar dat je deze niet kan verbinden aan meneer Jansen te Heerhugowaard?
#22
Lars
Er is maar één slimme meter die ik echt graag in huis wil, de Ecobee:
Laat ik het gezien het tijdstip even kort houden, ik ben TEGEN de “slimme meter”!
#27
Ria Mentink
Wat mijzelf betreft protesteer ik tegen de slimme energie meter. Ik ben heel tevreden met de mogelijkheid om per telefoon of via internet mijn meterstanden door te geven.
Dus waarom mij blootstellen aan een slimme meter die meer mogelijkheden heeft dan een eenvoudige registratie van wat al eenvoudig te registreren is?
De consumenten bond waarschuwt niet voor niets voor het gevaar van de aantasting van de privacy.
Wie vertrouwt op de dag van vandaag nog mensen op hun mooie blauwe ogen?
Hebben beleidsmakers ons kunnen beschermen tegen de graai cultuur van mensen aan de top en hun aandeelhouders, die ons de recessie ingesluisd hebben?
Wat deden wij, gewone burgers hiertegen? Hebben we ooit serieus onze protesten laten horen middels petities en brieven naar Den Haag?
Nu het reccesie is horen we er helemaal bij:
Van ONS geld worden banken gekocht of met enorme bedragen gesteund. Banken die nog steeds hoge bonussen uitkeren zoals de ING.
Ooit gedacht dat WE zo rijk was dat WE een bank op konden kopen en WE miljarden aan leningen konden verstrekken?
Als WE ons zo gemakkelijk laten bedotten dan verdienen WE het resultaat, zo ook met slimme meters.
Bovendien geeft de slimme meter dezelfde ongewenste schadelijke straling af als een Dect telefoon,daar zit ik niet op te wachten.
Ja, ik weet dat je ergens aan dood gaat maar liever op de meest aangename manier als het effe kan.
Houdt maar eens een bonafiede stralingsmeter bij een Decttelefoon of ander apparaten die draadloos zijn, dat is schrikken.
En dan hebben we het niet eens over de overvloed aanstraling die ons van alle kanten de hele dag al doorboort.
Waarom nog meer straling toevoegen = meer risico, en vooral”: wie heeft er voordeel en belang bij de slimme meter? Jij die er aan mee betalen kan? Idg, slaap kindje , slaap!
Wie is hier het schaap?
Reacties (27)
De argumenten tegen het ding zijn mij onduidelijk. Ik ken de lui van Vrijbit overigens wel. Het zijn types met 1) het hart op de goede plaats, 2) heel erg de eigen onveranderlijke mening klaar en 3) weinig overtuigingskracht als je al niet overtuigd bent om mee te beginnen.
Het is het tijdperk van het pragmatisme, consumentisme en het comfort… beroep op een privacy-ideologie beroert niet (meer).
@JSK De Sargief link ook gelezen? Dat is mijn blik op de zaak van krap een jaar geleden toen het in de Tweede Kamer werd behandeld.
Anders had ik die link ook niet zomaar geplaatst.
Oh ik had het over de brief in de eerste link… als manier om mensen over te halen faalt het denk ik.
Jouw link: ik vind het niet overtuigend. Sterker nog, wellicht kan je niet eens spreken over privacy: als ik het goed begrijp houdt de meter op een gedetalieerder niveau bij wat nu al wordt bijgehouden, namelijk hoeveel electriciteit jij consumeert. Het lijkt me dat de producent – de energiemaatschappijen – het recht hebben om te weten hoeveel jij van hen afneemt. In andere woorden: als je privacy ziet als een ‘informatie eigendomsrecht’ dan zie ik niet waarom jij de (exclusieve) eigenaar zou zijn van de gebruiksgevens. De leverancier heeft daar even goed recht op.
Anyway, volledig abstraherend van het praktisch nut van deze meter (die overduidelijk is), overtuig je mij zelfs niet op principiële gronden. Ik snap wel ‘When you have a hammer, everything looks like a nail’.
@JSK,
de vraag is of je als consument enige recht hebt om te bepalen wat er voor je energie rekening nog meer aan informatie overgedragen moet worden. Je kan bij albert heijn alles betalen zonder elk product met de klantenkaart van albert heijn af te rekenen. De slimme meter idem. En het praktisch nut zal voor Albert heijn OVERduidelijk zijn, maar wat schiet de klant ermee op?? Heeft die enige keus of hij zijn detail informatie wel wil delen? Lijkt me een legitieme discussie.
@JSK: Als je niets te verbergen hebt… Dat is namelijk de strekking van je antwoord en dat kan nooit een argument zijn om de privacy van het individu op te schorten.
Natuurlijk mogen zij inzicht hebben in de gegevens, daarom moeten we ook allemaal elk jaar de meterstanden doorgeven. Tegenwoordig netjes op internet, kost hen helemaal niets.
Waarom dan nu ineens die drang naar ‘live-data’? Nog even los van het feit dat de slimme meter, niet erg slim met energie omspringt. (ben link kwijt, ga ik nog zoeken) maar de slimme meter, kost ruim 3 keer zoveel energie om te lopen draaiende te houden. Drie maal raden wie dat betaalt? Juist, wij dus, niet de leverancier.
Het hele manco van de slimme meter is juist dat ze er te weinig functionaliteit in stoppen. Met al de veranderingen die er de komende 10-15 jaar gaan komen in energieland… denk alleen maar aan bijvoorbeeld smart grids.
Trouwens ook een mooie, enerzijds wordt hier vaak geroepen dat er te weinig aan duurzame energie gedaan wordt. En nu wordt er boe geroepen tegen de slimme meter. Als je een beetje nadenkt zou je moeten snappen dat een goed beeld op de vraag essentieel is voor de inpassing van meer duurzame energie.
Ik heb, dankzij de link, het prefab formulier maar wel ingezonden…
Beter iets dan niets als protest.
Te weinig IQ en tijd om alles uit te pluizen. Heb op dit moment meer op met de verhalen van vrijbit/ hullie weblog dan de verkoop babbels van onze regering/ energieleveranciers… Dank u!
@3 Anyway, volledig abstraherend van het praktisch nut van deze meter (die overduidelijk is)
Hoezo overduidelijk? al tientallen jaren voldoet het jaarlijks opnemen van de meterstanden voor de facturering van het energieverbruik. De energiesector is in Nederland een van de rijkste sectoren. Er is totaal geen noodzaak tot de slimme meter. Sterker nog. Een meter wordt pas slim als hij op afstand uit te lezen is. En laat dat de netbeheerders en leveranciers nu nog net niet goed lukken. bij het uitlezen van 100 meters via het elekticiteitsnet krijgt men maar bij 90 meters goede data terug (de sector zal dat niet toegeven, maar het is wel zo). Hoe moet dat gaan als er 10.000.000 meters hangen????
@4:
de vraag is of je als consument enige recht hebt om te bepalen wat er voor je energie rekening nog meer aan informatie overgedragen moet worden.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik heb het idee dat de slimmemeter meer bijhoudt van wat er al wordt bijgehouden: de hoeveelheid energie die je afneemt. Als je het argument hanteert dat informatie over je energiegebruik privé is, dan 1) moet je tegen de huidige energiemeter zijn 2) ben je van mening dat producenten geen recht hebben op informatie over hun verkoop/leverancie.
Vooral punt 2) vind ik vreemd: het is voor mij niet overduidelijk dat in het geval dat partij A aan B goed X verkoopt dat partij A meer recht heeft op informatie betreffende de eigenschappen van X. Ik zou zeggen dat voor beiden de hoeveelheid X verkocht onder het ‘informatie eigendomsrecht’ valt.
@Niels:
Als je niets te verbergen hebt… Dat is namelijk de strekking van je antwoord en dat kan nooit een argument zijn om de privacy van het individu op te schorten.
Helemaal niet.
@8: Hoezo overduidelijk?
Zie nummer #6.
@9,
We begrijpen elkaar waarschijnlijk verkeerd ja.
Het is noodzakelijk om het totaal aan verbruikte energie te weten, dat wordt ook nergens tegengesproken (zie analoog betalen van albert heijn). Het zit hem in de detail registratie die ter overweging aan de klant als een keuze wordt voorgelegd. Punt 2 vervalt meteeen daarmee, omdat niet het recht maar de mate ter discussie staat. Een niet vreemde discussie.
@JSK, #9: Belangrijk verschil tussen de oude en de nieuwe meter lijkt me dat de nieuwe meter effectief je dagritme kan doorgeven terwijl de oude meter dat niet kon. Je argument …moet je tegen de huidige energiemeter zijn… gaat daarom niet helemaal op. Maar verder kan ik er ook niet heel erg om wakker liggen; de huidige meteropnemer lijkt me een grotere inbreuk op mijn privacy dan de nieuwe slimme meter.
@JSK de vergelijking met de AH gaat niet op. Ik heb de keuze een winkel te zoeken die niet alles centraal opslaat. Met de slimme meter heb ik die keuze straks niet.
Verder snap ik niet dat je niet inziet dat er nogal een verschil zit tussen (noodzakelijk) meten hoeveel afname er is en de mogelijkheid tot op detailniveau (minuten als het moet) het verbruik te volgen en tot in lengte van jaren op te slaan in een database. De werk- en slaappatronen van iemand, wanneer de wasmachine draait, wanneer de TV aangaat, het zijn allemaal zaken die te herleiden zijn. Ook of iemand uberhaupt thuis was op een bepaalde dag. Dat is privacy. Dat gaat de energiemaatschappij helemaal geen reet aan.
@12 En daar heeft Steeph toevallig helemaal gelijk in. Dat de energieleveranciers graag willen weten wat we gebruiken: natuurlijk, anders kunnen ze ook geen rekening sturen.
Maar het gaat ze geen ene zak aan hoe laat ik wat doe en wanneer ik wel of niet “extra” energie nodig heb.
En dan onder het mom van “dan zijn we beter in staat de consument in detail voorstellen te doen voor energiebesparing” is ronduit bespottellijk.
Als ik advies wil ga ik het wel vragen.
Om de vergelijking met de lokale supermarkt er maar even bij te halen: het gaat ze niks aan hoe laat en hoeveel boter ik op m’n brood smeer!
En dan hebben we het nog niet eens over de kwetsbaarheid van de oplossing. Een beetje hacker (als hij/zij er zin in heeft tenminste) kan dezelfde informatie ook ophalen.
als je niks te verbergen hebt kunnen ze ook wel een camera ophangen in je slaapkamer, woonkamer en wc
@10: Ah okee.
@12: de vergelijking met de AH gaat niet op. Ik heb de keuze een winkel te zoeken die niet alles centraal opslaat. Met de slimme meter heb ik die keuze straks niet.
Vergelijk het met abonnementen voor mobiele telefonie. De lengte van een je gesprekken en op de welke tijdstippen wordt ook opgeslagen (voor hoelang weet ik niet).
Verder snap ik niet dat je niet inziet dat er nogal een verschil zit tussen (noodzakelijk) meten hoeveel afname er is en de mogelijkheid tot op detailniveau (minuten als het moet) het verbruik te volgen en tot in lengte van jaren op te slaan in een database. De werk- en slaappatronen van iemand, wanneer de wasmachine draait, wanneer de TV aangaat, het zijn allemaal zaken die te herleiden zijn.
Of dat direct te herleiden valt is een beetje een long shot: een piek om half 3 kan indicatief zijn voor duizend verschillende dingen reikend van ‘nachtelijk je was doen’ tot ‘een spontaan sexfeest’. Maar ik zie je punt wel – als de slimme meter *niet* zo leiden tot nauwekeuriger gegevens over het gedragspersoon van gebruikers zouden energiebedrijven er (per definitie haast) niks aan hebben.
Dus het is een discussie over privacykosten en andere baten. Persoonlijk denk ik dat de privacykosten wel meevallen: omdat stroom niet gelabeld lijkt het me erg sterk dat iemand op basis van kwartierlijk electriciteitgebruik je leefstijl kan herleiden. De baten daarentegen lijken mij niet onaanzienlijk.
@13:
Maar het gaat ze geen ene zak aan hoe laat ik wat doe en wanneer ik wel of niet “extra” energie nodig heb.
En dan onder het mom van “dan zijn we beter in staat de consument in detail voorstellen te doen voor energiebesparing” is ronduit bespottellijk.
Ja, de Nederlander met de grote bek is in het huis. Laten we nu niet doen alsof de Nederlandse consument (of welke consument dan ook) het toonbeeld van intelligentie is..
1. slimme meters helpen niets bij het monitoren van de komende vraag naar stroom
2. slimme meters helpen de stroomboer wel om stroomlekken op te sporen
3. slimme meters kunnen geweldig goed worden gebruikt om de mate van bewoondheid van ieder pand in de gaten te houden. Een lijntje naar de buren helpt ook niet meer want die worden evengoed gemonitord :P
Reden 2. heeft natuurlijk wel nut. Maar of het probleem urgent is/kan worden weet ik niet.
Het is een opzetje van stroomboer en regering samen: in de gaten houden die burger.
Privacy is niets meer.
@mesc: Nummer één… natuurlijk kan je uberhaupt niet vandaag de toekomstige vraag naar stroom monitoren cq waarnemen, en niemand beweert dat. Maar ik wil wel zeggen dat meer data over verbruik men in staat stelt beter te voorspellen. En beter voorspellen heeft overduidelijk maatschappelijk nut.
@18 Principe juist, invulling niet. NUON+AH likkebaarden al over de cijfertjes.
@JSK Daarom protesteer ik ook tegen de dataretentie wet (ivm die mobiele telefoons).
Verder zijn de baten ook te halen zonder dat de energiemaatschappij alle gegevens vast houdt. De consument zelf krijgt die informatie en kan zijn gedrag aanpassen. De energiemaatschappij kan het 1 dag vasthouden ivm met vraagvoorspelling. De rest kan geagregeerd. Dus eens met mescaline.
@19: Okee, maar is het dan niet zaak om te pleiten voor ‘open source’-wetgeving ipv de techniek bij voorbaat uit te sluiten?
@20: Verder zijn de baten ook te halen zonder dat de energiemaatschappij alle gegevens vast houdt. De consument zelf krijgt die informatie en kan zijn gedrag aanpassen. De energiemaatschappij kan het 1 dag vasthouden ivm met vraagvoorspelling.
Nou ja, consumenten hebben over het algemeen weinig tijd en dito hersens en met ééndagsinformatie kan je geen model maken waarmee je meer dan één dag vooruit kan voorspellen. Waarom doen we niet de informatie geanonimiseerd? Dus dat je wel correlaties tussen verbruik en datum, locatie, etc. kan ontdekken maar dat je deze niet kan verbinden aan meneer Jansen te Heerhugowaard?
Er is maar één slimme meter die ik echt graag in huis wil, de Ecobee:
http://ecobee.com/
Helaas geen plannen om naar Europa te komen. Een alternatief aan heb ik nog niet gevonden.
En dan kwam ik zojuist nog dit tegen:
http://www.google.org/powermeter/faqs.html
Google wil ook je gegevens heel graag inzien, voor een grafiekje op iGoogle:
http://www.google.org/powermeter/faqs.html
Behandeling uitgesteld tot 10 maart:
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/31374_verbetering_werking
Laat ik het gezien het tijdstip even kort houden, ik ben TEGEN de “slimme meter”!
Wat mijzelf betreft protesteer ik tegen de slimme energie meter. Ik ben heel tevreden met de mogelijkheid om per telefoon of via internet mijn meterstanden door te geven.
Dus waarom mij blootstellen aan een slimme meter die meer mogelijkheden heeft dan een eenvoudige registratie van wat al eenvoudig te registreren is?
De consumenten bond waarschuwt niet voor niets voor het gevaar van de aantasting van de privacy.
Wie vertrouwt op de dag van vandaag nog mensen op hun mooie blauwe ogen?
Hebben beleidsmakers ons kunnen beschermen tegen de graai cultuur van mensen aan de top en hun aandeelhouders, die ons de recessie ingesluisd hebben?
Wat deden wij, gewone burgers hiertegen? Hebben we ooit serieus onze protesten laten horen middels petities en brieven naar Den Haag?
Nu het reccesie is horen we er helemaal bij:
Van ONS geld worden banken gekocht of met enorme bedragen gesteund. Banken die nog steeds hoge bonussen uitkeren zoals de ING.
Ooit gedacht dat WE zo rijk was dat WE een bank op konden kopen en WE miljarden aan leningen konden verstrekken?
Als WE ons zo gemakkelijk laten bedotten dan verdienen WE het resultaat, zo ook met slimme meters.
Bovendien geeft de slimme meter dezelfde ongewenste schadelijke straling af als een Dect telefoon,daar zit ik niet op te wachten.
Ja, ik weet dat je ergens aan dood gaat maar liever op de meest aangename manier als het effe kan.
Houdt maar eens een bonafiede stralingsmeter bij een Decttelefoon of ander apparaten die draadloos zijn, dat is schrikken.
En dan hebben we het niet eens over de overvloed aanstraling die ons van alle kanten de hele dag al doorboort.
Waarom nog meer straling toevoegen = meer risico, en vooral”: wie heeft er voordeel en belang bij de slimme meter? Jij die er aan mee betalen kan? Idg, slaap kindje , slaap!
Wie is hier het schaap?