We hadden u achtergelaten aan het pissijn, de pisbak, het urinoir van Duchamp.
De vraag die we nu stellen: wat was er dan wat afgebroken werd door het installeren van een readymate?
De Belle-Epoque? Dat lijkt een te politieke stellingname, tenslotte draaide de Belle-Epoque rond klassenstrijd en esthetiek. Duchamp was vrij a-politiek, en men kan het op een piedestal plaatsen van een gebruiksvoorwerp ook zien als een pure esthetisering en dus ontkenning van elke andere inhoud – zoals de Belle-Epoque deed.
Was het de zieltogende Impressionistische stroming? Waar de waterlelies van Monnet wel helemaal in stilstaand water waren terecht gekomen? De Futuristen met hun semi stadsdrift, coke en vulgariteit, opgewonden standjes op een locomotief? Het koortsige strijdje tussen hart en verstand van de Fauvisten en de Kubisten? Of had ie het reeds tegen geniale dief Picasso die toen nog aan het bedelen was, onderwijl rondloeren wie hij moest bestelen na Braque?
Wellicht niet. Los van de vaststelling dat het een voorbode was van de cynische kijk die de hedendaagse mens typeert, is er één iets wat hij heeft afgebroken, te kijk gezet, voorgoed een killing mirror heeft vorgehouden, namelijk: de ernst.
De Marcel en zijn surdada’s hebben met brille een LHOOQ in de kunst gebracht, en wonderlijk genoeg is via die bevrijdende lach de ernst pas toegeslagen. Want, wat je wel verloren hebt in het proces, is een zekere onbevangenheid, een onschuld. De hedendaaagse mens kan tamelijk ongestraft lachen of aan het lachen brengen, maar er loert steeds het gevaar om de hoek dat jij, niet op de hoogte van de innuendo’s, met de verkeerde dingen lacht of nog erger: de humor niet inziet wanneer de kunstenaar er om smeekt.
De onbevangenheid die kinderen van volwassenen onderscheidt, of grauwelijke wansmaak, of het verschil tussen kitsch en kunst, of de goedbedoelde pogingen van elke kunstzinnige tante die de familie terrorisert met haar “expressies van het binnenste in zichzelf“.
Enfin, hopende u hiermee van dienst te zijn geweest, rest me nog een barre zoektocht naar het meest humorloze schilderij ooit. Een onmogelijke opdracht. Niet in het minst omdat 99,9% van olieverf humorloos op een canvas eindigt. Ik kon u dus niets anders schenken dan mijn wandeling op het keienstrand en de vangst tonen -maar laat u bij deze niet weerhouden zelf te tonen wat met een koude natte steen elk gevoel uit een toeschouwer wegslaat. Bij teveel aan bugs die u op Sargasso niet toestaan plaatjes te posten, dien ik bij deze graag als ‘omzetter der url’s die u in de praatbox plempt’.
example 1: alwaar een kunstenaar zichzelf benat vanwege emoties omtrent antieke stukken marmer
example 2: waarin de fractie Trots Op Whatever zichzelf tamelijk ernstig neemt
Reacties (15)
Elle a chaud au cul … wou ik toch even kwijt.
weggevertje hé?
Easy meat ;-/
Ah Crachàt, daar stel je een onmogelijke te beantwoorden vraag.
Zelfs Sargasso is te klein om alle stillevens en portretten hier te dumpen. Dat zijn wel de meest humorloze schilderijen.
En om nou een keuze te maken uit alle schilderijen die expliciet humorloos bedoeld zijn, dat verstoort de zondagsrust iets te radicaal.
Hoe kom je trouwens op het idee de bezigheidstherapeut uit te hangen? Wat voor beeld heb je eigenlijk van je lezers?
Erg fijne KoZ weer.
Humorloos te letterlijk (en dus te makkelijk) opgevat, is dat het niet humoristisch bedoeld is en zou vele stillevens en portretten omvatten. Maar in deze context, na Duchamp, is het uiteraard het veel te serieus nemen van zichzelve en daarmee het bestaan van de humor ontkennende.
Ik heb, in alle bescheidenheid, denk ik de absolute nummmer een gevonden:
Wel (zwart) humoristisch vind ik bvb An African Mickey Mouse van Marlene Dumas.
Marlene Dumas
An African Mickey Mouse, 1991.
11 3/8″ x 8″
Chinese ink wash on paper. Private Collection, Amsterdam
Ooit gevonden via Cioran en nu weer gedeeplinkt daarvia (zolang het mag…).
Zou je zeggen inderdaad: Te realistisch overgeschilderd: stillevens, portretten waar je niks mee kan en verder niks aan te beleven valt…
Of neem b.v. alle kunst die door de nazi’s als niet entartet werd beschouwd: koud en humorloos alles bedoeld om mensen maar niet op rare ideeën te brengen…
Kijk je echter nu naar de getolereerde schilder/beeldhouwkunst en architectuur van destijds en b.v. mooi gefilmd door Riefenstahl met een riedeltje van Wagner eronder…manmanman, je ligt dubbel van dergelijk bombasme of de infantiele schilderkunst van Hitler…
Het ligt niet aan het kúnstobject, het leg toch vnl. aan je eige…
Een peer op een vierkant bordje en verder niks kan al genoeg zijn…
*Voor mij dan*
Oja, bronvermelding #5:
Mother Mary with the Holy Child Jesus Christ
Oil and canvas by Adolf Hitler, 1913
Het meest humorloze kunstwerk moet haast wel van de meest humorloze kunstenaar zijn; Mondriaan dus, die brak met zijn vriend Van Doesburg omdat die in weerwil van De Stijl-dogma’s diagonalen gebruikte.
Wie is die Monnet trouwens Crachat?
Euh: die heeft iets met de Europese Unie te maken Bullie. Aangepast.
En ik zet toch ook in op je Mondriaan.
Rubens, Rubens altaad wort ier gotverdoemme de Rubens vergeete !
Die Menstruatie-Art, had u daar niet iets explicieter voor kunnen waarschuwen?
“Kunstzinnige Tante”?
Me dunkt dat dit wel moet afschrikken als een luchtalarm anno ’44 in het Roergebied.
Mona with the big Boobies.