1. 1

    Klimaatkunst! Te zien, lezen we, in het Haagse Mauritshuis. Da’s mooi, want dat is voor mij maar een klein stukje baggeren door de sneeuw, maar toch ook weer een heel eind weg (terug in de tijd – 2002).

    Geen nood: Een collega van Van Goyen hangt tot februari in het Rijksmuseum: ijspret van Hendrick Averkamp.

    Raar eigenlijk, je hebt het buiten volop om je heen, ga je het binnen in een museum bekijken……

    Ik vermoed dat Steeph het heeft geplaatst i.v.m. de Kopenhagen-top. Het KNMI schrijft dat “het langjarig gemiddelde van de wintertemperatuur in de tweede helft van de zeventiende eeuw ongeveer 1,6 of 1,7 graden moet zijn geweest. In de achttiende en negentiende eeuw was dat 1,9 graden en in de 20e eeuw 2,6 graden, een graad warmer dus dan in de 17e eeuw”.
    Het Maurtishuis beschreef dat als De Kleine IJstijd.

    Winterkunst. Is er eigenlijk een schilder die zo’n sneeuwbui als vandaag fraai heeft weten vast te leggen?

  2. 2

    @Peter: Ik vrees dat er nog maar heel weinig schilders zijn die de techniek beheersen om als Averkamp of Van Goyen te kunnen schilderen. Grappig overigens dat Van Goyen beschouwd wordt als landschap- en stadsgezichtschilder, terwijl op bijna al zijn schilderijen de lucht driekwart van de ruimte op het schilderij inneemt. Ik beschouw hem als één van de beste ‘luchtenschilders’.

  3. 5

    Opvallend is dat bij veel van deze ijsgezichten altijd de nationale driekleur wappert terwijl de mensen in die dagen niets met de natiestaat hadden. In de 17e eeuw was men primair inwoner van een stad en bijgevolg van een provincie. Het nationale besef was er niet. Dit is pas in de 19e eeuw ontstaan.

  4. 6

    Euh, Thijs.
    Interessante observatie.
    Ben je zeker dat het een (nationale) driekleur is? En wat met een kolkende strijd tussen de gelovigen van de paus en de anderen? ik neem aan dat die onder welbepaalde vlaggen voeren?
    Feit is dat die vaan opvallend is – maar stijlgewijs zie ik onversneden 17de eeuw. Al was het maar vanwege het zo karakteristieke ontbreken van zwart in het 19de eeuwse pigmentgebuik…

  5. 9

    @Crachat: Ja hoor, zeker.

    @Mescaline: Haagse school, eind 19e eeuw. Schilderij van Van Goyen is eerste helft 17e eeuw, wat bedoel je.

    De schoolplaten van Isings zijn verbeeldingen van de nationale geschiedenis zoals deze bij de geboorte van de natiestaat aan het begin van de 19e eeuw is ontstaan. Wapperen met de driekleur past op een Isingsplaat maar is opmerkelijk voor een landschap uit de eerste helft van de 17e eeuw

  6. 11

    Het was van een aantal schilders de absolute gewoonte om lekker veel symboliek in hun schilderwerken te steken.
    Bij deze is dat niet eens nodig. Ik ben ervan overtuigd dat de club rond de tent daar niet staat vanwege een dagje ijspret. Wat het is: daar brauchen wir een grotere reproductie of het origineel van.

  7. 13

    Aansluitende op #12 meldt de wikipedia ook een veel vroegere datum, waar het oranje-wit-blauw veranderde in rood-wit-blauw.

    Kan nog zijn dat we het oranje in de vlag op schiderijen uit Van Goyen’s tijd, gewend als we inmiddels zijn aan de huidige kleurstelling, interpreteren als rood en dus de 17e eeuwse kleurstoffen misvatten.