Ondanks de crisis lijkt de hedendaagse Griekse kunst uit zijn voegen te barsten van energie. Dat beweerde The Wall Street Journal in mei 2011. U leest het goed: de beurs heeft ook verstand van kunst.
Het beursblaadje wijst er op dat Griekse kunstenaars het vooral wisten te maken als ze buiten Grienland actief waren, maar schrijft dat de laatste jaren de lokale Atheense kunstwereld bloeit als nooit tevoren. Om vervolgens een paar prestigieuze projecten op te sommen die de over heel de wereld verspreide Griekse kunst, weer in het moederland wisten te verzamelen.
Het is waar, gerenommeerde Griekse kunstenaars vind je vooral door heel Europa en in Amerika. Maar weinig kunstenaars uit andere landen, zoeken Griekenland op. De van oorspong Nederlandse Shanna Ingram is een uitzondering. Maar dat komt omdat ze met de huidige Griekse premier (een voormalig bankier) is getrouwd.
Voor Griekenland gedwongen wordt afscheid te nemen van de rest van Europa, staan we vandaag even stil bij Griekse kunstenaars. Van buiten en binnen Griekenland.
Van Kostas Bassanos hier ‘Das Kapital’ en ‘Colours are made from tears’ (uit het project Monuments of Catastrophes – 2007).
Is ‘No Signal’ van Panos Sklavenitis een teken aan de wand dat Griekenland het contact met de rest van Europa zal verliezen?
En zo ziet Stamatis Laskos zijn Griekse landgenoten. Meer van hem op Onlycreative.com.
Alexandros Vasmoulakis is echt zo’n zwervende Griek. Woonde en werkte in Parijs, Los Angeles en nu in Berlijn. Hier het monumentale muurwerk ‘Superman’ en daaronder zijn straatinstallatie ‘Brothers in Arms’.
Vasmoulakis worstelt natuurlijk ook met de ongelofelijke Griekse tragedie. Zie zijn ‘Study for a riot, waarvan we één deel laten zien.
The Wall Street Journal had het over de al 40 jaar in Londen wonende Kalliopi Lemos. Of haar installatie ‘Navigating in the Dark’ slaat op de eurocrisis?
Deel 2 kun je hier bekijken.
De performanceartieste Georgia Sagri, woont in New York. De performance, Drop Out (2006) kan ze nu we herhalen voor de deuren de beurs op Wall Street.
Is het toeval dat de titels van de werken iets met de crisis te maken hebben? Of ontspruiten ze aan een Grieks gevoelvoor drama? U mag het zeggen.
Bekijk andere Griekse kunstenaars op deze portal.
Reacties (1)
Ha, leuk thema. Ik geef kunstenaars altijd het voordeel van de twijfel en enig inzicht en zeg dus : ja, ze zagen het aankomen. Die titels en onderwerpen zijn geen toeval.
Helaas is het Cassandra project al geclaimd door de EU :) En dan is het nog geen kunst ook maar logistiek :( Logisch dat we ten onder gaan.