Azivo is een grote ziektekostenverzekeraar in Haaglanden. Veel mensen zijn verzekerd bij deze maatschappij, niet alleen omdat er voor een schappelijke premie veel wordt vergoed maar ook door het ‘sociale gezicht’ van Azivo.
Nu verscheen afgelopen weekend in de Haagsche Courant een paginagrote advertentie van Azivo, waar een foto van Balkenende in zijn hemd werd getoond met op borsthoogte de tekst ‘wie de gezondheidszorg uitkleedt, staat zelf in zijn hemd’. Daaronder legt Azivo haar beweegredenen uit, hier een verkorte versie:
Het kabinet kleedt het ziekenfondspakket steeds verder uit en zet daarmee de zorg voor miljoenen mensen op de tocht. … En onder het motto ‘de zwaktste schouders, de zwaarste lasten’ worden ouderen, chronisch zieken en mensen met een verhoogd risico voor aanvullende zekerheid doorverwezen naar verzekeraars om vervolgens geconfronteerd te worden met weigering, uitsluiting of hogere premies. Azivo volhardt in complete zorg voor iedereen. Wij blijven het solidariteitsprincipe hanteren … Onze aanvullende verzekering is voor iedereen beschikbaar. De op-één-na beste oplossing, wat ons betreft. Want bepaalde voorzieningen horen natuurlijk standaard thuis in het ziekenfondspakket. Wij vinden dat betaalbare zorg voor iedereen bereikbaar moet blijven. En we kunnen ons niet voorstellen dat dit kabinet een zorg zal zijn.
Daarnaast heeft Azivo al haar cliënten een geruststellende brief verzonden. Op de website van Azivo staat een uitgebreidere uiteenzetting van wat zij verstaat onder ‘solidariteitsprincipe’.
Balkenende heeft ook de krant gelezen en de advertentie gezien. ‘Smakeloos’ noemt hij de foto en hij overweegt juridische stappen te ondernemen. Het gaat hem niet om de inhoud, zo meldt zijn woordvoerder, maar om de geplaatste afbeelding.
Ach, het kon ‘smakelozer’. Hij moet blij zijn dat de tekst niet luidde ‘Wie de gezondheidszorg in zijn hemd laat staat, zal zelf worden uitgekleed’.
Reacties (10)
Ik mis de weldoeners van de vorige kabinetten die goed getooid de Sinterklaas uithangen. Zo’n Wallenwim met bontjas.
Verder is het niet smakeloos, maar wel goedkoop inspelend op de burgerlijke tendens ‘Balkenende, de boeman’.
@bicat iemand die in elk interview moet melden dat de goede tijden voorbij zijn kan toch weinig anders dan boeman worden genoemd. Jij zult hem natuurlijk als de nieuwe verlosser en de brenger van jouw gristelijke geluk zien. Daar kan azivo ook niets voor doen….
Balkenende afbeelden is vragen om aandacht, dat gaat dus goed helemaal goedkomen.
Balkenende geilt zo op zijn eigen rol als verlosser dat hij natuurlijk liever had gezien dat hij aan een kruis had gehangen in die advertentie. Ik ook.
Alhoewel de blik in roboteske (ditmaal killer-)mode staat, maakt de illusie van het bezit van een (goed afgetraind) lichaam de premier menselijker dan ooit. De reactie is uiteraard weer genadeloos verkeerd. Terwijl het zo makkelijk is om hiermee te scoren. Hij hoeft maar een medewerker een grapje te laten uitlekken dat hij erboven staat en de (toch) talloze Balkenende stemmers zullen het naarstig aangrijpen om te verkondigen dat hij heus niet zo humorloos is.
Suggestie: “Azivo begrijpt niet dat de eigen verantwoordelijkheid en de op maat gesneden zorg die daarmee gepaard gaat mogelijkheden biedt voor juist een organisatie als die van hen. Dat zij mij hierbij in de kou laten staan valt me een beetje tegen, en ik kan me ook niet herinneren een vergoeding voor mijn portretrecht te hebben ontvangen, wat vangt een topmodel heden ten dage eigenlijk?”
@mark: wat verdient een adviseur van Balkenende eigenlijk? ;-)
En verder: ik ben geen financieel genie, maar ik vraag mij af of het volgende ook onder een ‘burgelijke tendens Balkenende een boeman te noemen’ valt: een paar economen die roepen dat het onzin is dat het slecht gaat met Nederland en de hard piepende partijleden (van CDA en VVD) die vinden dat de te nemen maatregelen buiten proportie zijn?
Gadverdamme! In zijn hemd nog wel! Je reinste BalkenPorno noem ik dat!
Reclamecampagne geslaagd, gezien de media-aandacht voor deze suffe reclame.
Volgens mij is het juist verstandig om tegen de kers’ te roepen dat het weer beter gaat met de economie. Iedereen geeft dan meer geld uit aan cadeaus onder de boom, krijgt er weer vertrouwen in, neemt eens een zonnebankje, voelt zich weer beter, en hoppa: Het land is er weer bovenop.
Want laten we wel wezen: Economie is ook maar een vorm van massahysterie.
Dit land kent geen humor meer; alles wordt veel te serieus genomen. Balkie had gewoon gezellig moeten lachen om die foto…En Appie had niet zo moeten zeiken over die C1000 reclame