Kort | Fuck Nutricia

COLUMN - Mijn dochter werd gisteren één jaar oud. Naast de kaartjes van opa’s, oma’s, tantes en ooms kregen we ook een blauw kaartje van Nutricia. ‘Gefeliciteerd met je verjaardag Nadia’, stond erop. En iets van [email protected] Dat was de code waarmee we drie euro korting konden krijgen op een pak melkpoeder.

Beste Nutricia, ik weet het dat jullie zoals zoveel bedrijven proberen om een emotie over te brengen, proberen ‘een vriend’ van ons te worden, of misschien zelfs ‘familie’. Althans dat gevoel probeer je op te dringen.

Maar we krijgen geen warm, fuzzy gevoel bij een pak poedermelk. Je bent gewoon een bedrijf dat winst wil maken en de naam van onze dochter ergens van een datamakelaar heeft gekocht om zo lang mogelijk producten aan ons te slijten. En dat zal je vast lukken: ik verwacht dat onze kinderen nog genoeg uren blootgesteld worden aan de verzinsels van jullie marketingmiepjes. Maar laat die verjaardagskaartjes a.u.b. achterwege. Die zijn voorbehouden aan echte vrienden.

  1. 3

    Stuur gewoon een bedankje terug aan de chief kaartjes sturen bij Danone. Kun je d’r meteen vragen hoe het afgelopen weekend in Londen was en de groetjes doen van zmmmmmoc, Internetdetective. Ze heeft helaas geen kinderen om het kaartje aan te sturen.

    Sargasso vindt het vast niet leuk als ik hier persoonsgegevens vermeld dus je moet even zelf zoeken, maar d’r adres kun je eenvoudig achterhalen via de telefoongids; even zoeken naar haar guitige man en dan de Google streetviewfotos van de gevonden adressen matchen met de facebookfotos van kinderen die voor hun deur een sneeuwpop bouwen.

  2. 8

    Ik zeg JA tegen reclamedrukwerk, ik zeg JA tegen huis-aan-huisbladen, ik zeg JA tegen nutricia en de postcodeloterij.
    Want het betekent werk voor de postbezorger, recyclelaar, papierhandelaar en drukker.
    Het kost ons geen cent, enkel een extra doos oud papier per maand. Alles wordt betaald door de naïeve afzenders.

  3. 9

    Ik heb jaren gekend dat de enige verjaardagsmail die ik kreeg gepersonaliseerde marketingmailtjes waren. “Hoi Dyn, Je vrienden van T-mobile wensen je een fantastische dag vandaag.!!!”
    pijnlijk.

  4. 12

    Extra pijnlijk wordt het als een kind komt te overlijden. Die databases worden namelijk niet bijgewerkt. Een docent vertelde me ooit dat hij jaren na de dood van zijn dochtertje (verkeersongeluk) nog post voor/over haar kreeg.

    “Gefeliciteerd. Janneke is nu vier jaar en mag binnenkort voor het eerst naar school. Misschien gaat ze wel op de fiets. U wilt natuurlijk niet dat haar iets overkomt in het verkeer. Koop daarom deze veiligheidshelm. Met korting, omdat u onze vriend bent.”

  5. 14

    Op mijn verjaardag krijg ik altijd een kaartje van het uitbuitbureau. Vind ik leuk, dat ik op deze manier toch nog wat van mijn zuurverdiende centjes terug zie.