1. 2

    Het lijkt mij dat dit initiatief een snelle en pijnloze dood te wachten staat. Geen enkele gamer/mens zit toch te wachten op moraal in een hip jasje (vette tipz en truukz voor de dopeste gamez).

    Doet mij erg denken aan de campagne voor ‘Het nieuwe rijden’, met een even kansloze combinatie van spruitjeslucht en grachtengordelige wij-als-professionele-reclamemakers-branie. En ik ben geen techneut, maar het lijkt me dat je dit aan de bron zou moeten aanpakken en niet bij de diffuse eindgebruiker

    Zo, dat lucht op.

  2. 4

    AANGEVEN!
    ja je kan niet vroeg genoeg beginnen met ze nsb mentaliteit bij te brengen en vroeg te leren hoe een verkliklijn te gebruiken… naai je maten, geef je familie aan… maat wat wil je in een land waar een jood 2 en halve ouwerwetse guldens deed in een meer gedisciplineerd tijdperk

  3. 6

    Verdorie! El Cid was mij voor.
    Ik wilde net vragen of ik een met de inflatie meegegroeid equivalent van fl 2,50 in euro’s kan krijgen voor het aangeven van m’n baas.
    Of m’n buurman.
    Of buurvrouw natuurlijk.

  4. 7

    Is het gezijk over muziek kopieren een beetje aan het wegsterven komen ze met het volgende.

    Als, als ze nou eens de prijs van een game een beetje betaalbaar houden, niet nieuwe games uitbrengen maar b.v. nieuwe levels (moelijker) of zo.
    Nee telkens een nieuwe game en vooral mooier, betere graphics, vloeiender (weer een zwaardere videokaart nodig).
    Straks komen we op het nivo dat een 200 GHZ Pentium 10 nog te traag is, en maar zijken dat er gekopieert wordt

    De mazzel !

  5. 9

    @Mois: het gezeik over muziek kopieren is helemaal niet aan het wegsterven. En dat is maar goed ook. Het verbaast me altijd dat bijna iedereen het verwerpelijk vindt om een cdtje te jatten bij de cd-winkel, maar het wel normaal vindt om zelf een cd-tje te downloaden en te fikken. Aangezien het fysieke cd-tje + hoesje maar een fractie van de kosten van het produceren van een album vormen, maakt het bijna niet uit of je nou een cd-tje met muziek jat, of alleen de muziek zelf.

    Zeker nu er steeds meer alternatieve kanalen komen waarbij je legaal muziek (tegen betaling) kan downloaden, is het gebruik van Kazaa als alternatief voor het kopen van cd-tjes in mijn ogen niet meer te verdedigen.

    Het wrange is dat de platenmaatschappijen voor hun best verkopende artiesten speciale bedrijfjes inhuren om ladingen vol corrupte mp3’s op Kazaa te zetten. Die albums zijn daarmee nauwelijks meer te downloaden. Alleen de albums van de wat onbekendere artiesten zijn goed te vinden, omdat het inhuren van een dergelijk bedrijfje dan niet loont. Gevolg: de cd-verkoop van juist die beginnende artiesten blijft achter.

  6. 10

    Redactie: Jonathan stuurde zijn commentaar om half een ‘snachts naar de redactie omdat de comments vannacht kapot waren door een database error.

    Die BREIN achtige praktijken kunnen me echt gestolen worden. Het is zo naief om kopieren tegen te gaan. Doe iets aan de prijzen zou ik zeggen. Sinds de Mediamakrt Nederland verovert lijken andere winkels zich iets aan te trekken van normale prijzen. Denk aan de Free Record Shop. Een game, dvd of cd koop ik niet voor 22 euro ofzo. Veertien euro voor een nieuwe cd en zeven voor een oude is een prima prijs en daar maken ze nog winst ook op.

  7. 11

    @JdB:
    Voor zover ik weet is het downloaden van muziek nog steeds legaal in Nederland. Dat is een overblijfsel uit de tijd toen iedereen nog kopieerde mbv tapes en daar op een gegeven moment een heffing op kwam. Het aanbieden van muziek op internet is wel verboden (voor niet rechthebbenden wel te verstaan).
    Daarom gaat de vergelijking tussen het jatten van een cd en het downloaden via internet niet op. Wellicht kan jullie huisjurist hier zijn licht op laten schijnen…(mark?)

    Waar ik me verder erg aan stoor in de nieuwe campagne is dat het downloaden van software wordt vergeleken met diefstal. Ik zie het meer als een schending van auteursrecht. Deze 2 zaken zijn geenszins hetzelfde (het laatste is veel minder ernstig).
    En ook wordt er met niet bewijsbare verliescijfers geschermd. Men gaat er hier vanuit (dat deed men bij de muziek ook al) dat elk illegaal gedownloade game een verkoop minder betekent. Mooie logica!

  8. 12

    @JJ: tsja dat is weer typisch Nederland. Een beetje zo’n regeling zoals bij de coffeeshops. Ze mogen wel wiet verkopen, maar niet bevoorraad worden. Maar goed, dan kan ik mijn vergelijking wel aanpassen:

    We vinden het niet normaal dat een medewerker van de cd-winkel met rancune tegen zijn baas gratis cd-tjes weggeeft. Maar we vinden het wel normaal dat niet rechthebbenden muziek gratis te downloaden aanbieden.

  9. 13

    @Jan des Bouvrie

    Ik denk dat het meer ligt aan de kunstmatig hoog gehouden prijs van een cd. Vroeger kocht je een LP voor 25 gulden, dat is ongeveer 11 euro. Toen de LP werd vervangen door de CD werd de consument wijs gemaakt dat de prijzen wel zouden zakken, want een CD, dat was toch moeilijker te maken dan een LP. Mensen zijn best bereid te betalen voor hun muziek, maar niet tegen belachelijke prijzen. Je zou denken dat een platenmaatschappij juist blij zou zijn met zo’n efficient distributiekanaal als internet, het scheelt in productiekosten/vervoerskosten. In plaats van inspelen op nieuwe technieken probeert men krampachtig het oude systeem in stand te houden. Kijk naar het succes van een I-tunes bijvoorbeeld.

  10. 14

    @JJ: Thuiskopie (van muziek of films) is inderdaad legaal. Het moet wel voor eigen gebruik zijn. Het aanbieden van muziek is niet toegestaan. De gedachte achter de thuiskopie was dacht ik dat de wetgever het handhaven van auteursrecht in de privesfeer praktisch lastig en onwenselijk vond.

    Door DRM driegt de consument de mogelijkheid van een privekopie te verliezen, want het is nl. wel strafbaar als je technische beschermingsmogelijkheden omzeilt om een kopietje te trekken. Donner heeft al uitgesproken dat er wat hem betreft geen ‘recht’ is op het maken van een thuiskopie.

    Meer verwant leesvoer: een discussie tussen Donner en Vendrik van Groen Links over de mogelijkheid om DRM aan te brengen op een product waar geen auteursrecht meer op rust.
    https://sargasso.nl/archief0104/index.php?p=3018&c=1&more=1

  11. 15

    Vwb benaming ‘diefstal’: In voornoemde pots uit het sargasso archief staat een (kaputte) link naar een uitspraak van een Amerikaanse rechter in de MGM/Grokster zaak (coming to a supreme court near you), waarin hij de advocaat van de muziekindustrie een veeg uit de pan geeft vanwege veelvuldig gebruik van ‘theft’:
    ”Let me say what I think your problem is. You can use these harsh terms, but you are dealing with something new, and the question is, does the statutory monopoly that Congress has given you reach out to that something new. And that’s a very debatable question. You don’t solve it by calling it ‘theft.’ You have to show why this court should extend a statutory monopoly to cover the new thing. That’s your problem. Address that if you would. And curtail the use of abusive language.”
    https://sargasso.nl/archief0104/index.php?p=2976&c=1&more=1

  12. 16

    @Mark
    Ik dacht dat die DRM alleen nog maar in de VS van kracht is. Dat is grootste larie ooit verzonnen. Je mag wel een kopie maken van iets wat je bezit, maar als je daarvoor een (overbodige, want altijd direct achterhaalde) beveiling omzeilt (of beter gezegd: omzeilen moet) dan is het strafbaar.

    Die Am. rechter slaat de spijker op zn kop trouwens.

  13. 17

    @Dreknek: in de jaren 80 kocht je een LP voor 25 gulden. Nu koop je bij bijv. MediaMarkt een cd voor 14.99 euro. Als je rekening houdt met zo’n 20 jaar inflatie sinds de jaren 80 is een CD daarmee nu goedkoper dan een LP toen. Dus dat argument van kunstmatig hooggehouden prijzen gaat allang niet meer op.

    Je hebt wel gelijk dat de platenmaatschappijen veel te laat hebben ingezien dat internet ook een nuttig distributiekanaal kan zijn. Maar dat is zoals ik al eerder aangaf nu veranderd met I-tunes, free recordshop on-line etc. Dus dat argument gaat ook niet meer op.

  14. 18

    Dat is natuurlijk flauwekul, jij weet ook dat de productiekosten van een CD minder dan een euro zijn. Waarom kan ik wel een cd in New York op Times Square kopen voor 10 dollar (ook al niet een van de goedkoopste plekken ter aarde), omgerekend zo’n 7 a 8 euro en waarom moet ik er in Nederland 14.99 voor betalen, die schijfjes worden op het Europese continent gedrukt notabene. Als een produkt twintig jaar hetzelfde kost weet je dat je bedonderd wordt.

  15. 19

    @Dreknek: dan betaalde je 20 jaar geleden dus ook al veel te veel voor je LP van 25 gulden. Vreemd dat je dat als argument aandraagt.

    Verder: de productiekosten van een CD zijn meer dan de kosten van het fysieke persen van het schijfje. Ja, dat is heel goedkoop ja. Het producen van een CD van het scouten van een band via het opnemen en marketen van een CD totdat hij daadwerkelijk in de winkel ligt kost veel meer. Dan levert een euro of vijftien een magere winstmarge op.

    Deze redenatie geldt natuurlijk voor zo’n beetje elk product. Als je een pakje Knorr soep koopt, betaal je ook mee aan het salaris van degene die bedacht heeft wat er allemaal in die soep moet. En als je een stripboek koopt, betaal je ook voor het bedenken en tekenen van de strip en niet alleen het drukken. Vreemd dat het bij CD’s dan opeens zo ‘onredelijk’ is.

    Die CD op Times Square voor 7 a 8 dollar? tsja, ‘Het Allerbeste van Heintje’, koop je bij het Kruidvat ook voor 2 euro. Een normale top 40 cd in de VS kost tegen de 20 dollar. En dat is omgerekend dus…zo’n 15 euro. En dan heb ik het niet over een of andere dure CD-winkel, maar gewoon een discounter zoals Wall-Mart.