Heb ik het al eens gehad over Ilonka, mijn lievelingsgier? (…)
Vaak breng ik, eenzaam met mijn lievelingsgier, hele avonden door. Zij zet zich naast mij op de rug van een stoel en ik aai haar magere schouders. Ik kijk verrukt toe hou zij haar grote gecompliceerde vleugels opvouwt. Nooit lukt dit ogenblikkelijk, zoals bij gewone vogels. (…)Ik leg mijn hoofd tegen Ilonka’s borst en luister naar het slaan van haar hart. Weldra gloeien mijn wangen, zo hoog is haar lichaamstemperatuur. Toch huivert zij altijd en ik huiver ook.
’s Nachts slaapt zij, haar klauwen geklemd om de dwarsstang aan het hoofdeinde van mijn bed. Over haar voetjes hangen kransen van dunne lange veertjes. Het lijkt net of zij een broekje aan heeft, waarvan de pijpen te lang zijn. Bij het ontwaken buigt zij zich liefderijk over mij en neemt met haar snavel, die op een bijl uit het Stenen Tijdperk lijkt, een klein stukje uit mijn hersenen. Daarmee voedt zij zich. Zij moet toch wat eten, nietwaar, en het is het enige dat haar smaakt.
Aanvankelijk beangstigde mij dat wel, maar het is verbazingwekkend met hoe weinig hersens een mens toe kan.
Op een nacht heeft zij mij een oog uitgepikt. Ik heb geschreeuwd, gegild, gejammerd, over de grond gekronkeld over een zo veeleisende wreedheid. Zij beloofde beterschap, een belofte die zij, zoals jullie wel zullen begrijpen, gauw weer vergat. Ook mijn andere oog heeft zij verorberd. Maar al heeft zij me blind gemaakt, ik heb haar nog altijd even innig lief. Ik ben tevreden met mijn lot. Ja, ik durf zelfs wel te zeggen: had zij mij het licht niet ontnomen, dan zou ik Ilonka, mijn lievelingsgier, misschien wel minder liefhebben dan nu.
Reacties (30)
wie schreef dit en in welk boek?
Ik denk Theodor Holman, maar de titel zou ik niet weten, want ik heb nog nooit een boek van hem gelezen.
Weet totaal niet van wie het is, maar ik vind het wel een fraai Poe-achtig verhaaltje.
Wat ontzettend geil zeg. Is daar meer van?
VJ in zijn nieuwe boek? Ik heb gehoord dat hij heel goed kan schrijven. Ik heb ook gehoord dat hij een hoofddoek draagt tegenwoordig.
Zo hoor je nog eens wat …
Het horen gaat niet al te best met een hoofddoek om je hoofd, heb ik gehoord.
Jezus Christus!! Godgloeiendegodver! Kap daar is mee, man! Er staat hier een staaltje Hoogstaande Literatuur en jij durft daaronder de naam van die krabbelaar uit Amsterdam Slotervaart te noemen? Hondsvot dat je er bent!
Ik eis dat die reactie van Dreknek wordt verwijderd!! Dergelijke vuilspuiterij mag dit reactieforum niet vervuilen en dient derhalve niet geaccepteerd en onverbiddelijk verwijderd te worden!!
Ik vind dat er speciale Sargasso Voorwaarden moeten komen om dergelijke onbeschofte reacties AUS ZU RADIEREN!
Misschien moeten we daar maar eens over vergaderen…
Bosboom verschijnt al drie maanden niet op de redactievergaderingen, dus dat wordt lastig.
Als het hier uit de hand loopt, zetten we altijd Seedorf in:
RESPECT !!!
In deze voorbeeldige discussie (tip: ook de inhoud is niet mis) zag ik de volgende afsluiting van een comment en dacht eraan deze verplicht door iedereen te laten intypen aan het einde van hun reactie, bij gebreke waarvan een ingenieus checksysteem de comment automagisch zou weigeren. Aldus zou deze kunnen komen te luiden:
we are all influenced by the company we keep and their (and our own) political biases. it is easier and more pleasant to spend time with people who agree with us, but this does not challenge our minds, it does not advance the debate, it tends to reinforce our insular views.
this forum is a rare space where different views can be expressed and challenged and tested. we mice are grateful for the opportunity to spend time with intelligent, well-read people who posthere and with whom we often find ourselves in disagreement.
and we beg the supreme loggers of Sargasso’s forbearance for these critical, but hopefully not unfair, comments.
Okee, terug naar onze prijsvraag. Om het iets makkelijker te maken: De schrijver van het stukje over Ilonka schreef in hetzelfde boek (hoe is het mogelijk!) al een stukje over een van de bovenstaande reageurders (niet over Clarence… alhoewel):
‘Het trof me nu veel sterker dan vroeger, hoe ontzettend lelijk hij feitelijk is. Zijn voorhoofd is niet gewelfd, maar van binnen naar buiten uitgedrukt. Zijn ogen lijken een paar toevallige spleten, als kon zijn huid daar niet dichtgroeien. Zijn dikke lippen doen vermoeden dat hij inwendig alleen uit een blauw-rode, vormloze vleesmassa bestaat.’
deze discussie dat is.
Er stond trouwens een aardig stuk over de hoofddoek als erotisch kledingstuk in de NRC (door een allochtone, dus allemaal verantwoord).
Ik vind de vergelijking met Prometheus op zo’n alledaagse toon wel aardig geslaagd inderdaad.
Ik geef het op. Maar het is wel een godvergeten mooie metafoor met die blinde die gek is op zijn hersenetende gier.
Dit is de Gouden Tip: de auteur ligt waarschijnlijk in de vitrine uit Siks verhaal in de post na deze.
Krijgen we het antwoord voor het slapen gaan nog te horen?
Is het Mispunt?
Hermans?
Bravo Mark! Wim Hermans in het boek(je) In de mist van het schimmenrijk, het boekenweekgeschenk van 1993. Misschien heb je het zelf dus wel in je boekenkast staan. Ik ben het boekje aan het herlezen, om tot de ontdekking te komen dat ik me er na elf jaar niets meer van kon herinneren. En ten onrechte, want ik vind het een prachtboek. Hermans was toch wel een van de aller, allergrootsten. Vaagjes herinner ik me dat het boek destijds een beetje werd afgekraakt in de pers. Maar dat kwam omdat W.F. zijn tijd zo ver vooruit was.
Hieperdepiephoera~!
Wat heb ik nu gewonnen? [was lachen joh vroeger zeiden we (ze) altijd “Je gaat door voor de wasmachine!”]
Ik ben te laat om mee te discussieren merk ik…
kus
Wat je hebt gewonnen is een gratis bezok aan de veelgeprezen website http://www.wfhermans.net/
Tip: blader eens wat door de vele vraaggesprekken die daar te lezen zijn. Een goudmijn van citaten.
Iemand van Vrij Nederland belde me op voor een rubriekje en die vroeg wat het voor een boek werd. Ik zei: nou, het wordt een revolutionair boek, er komt geen onvertogen woord in voor. Niks over neuken, niks over pik en kut. “Oh, oh”, zei de verslaggever beteuterd. Oh, oh.’
De discussies (of zijn het dialogen) op Sargasso worden steeds postmoderner. Bekijken we hier wellicht de oervorm van nieuwe literatuur?
Oervormen spreken mij persoonlijk erg aan.
Ah. Hermans. Net bezig ‘au pair’ te lezen. Verdomd weinig hoofddoekjes in dat boek. En het speelt zich af in Frankrijk ook nog, nota bene.
Ach ja, je schrijft een stukje over uit een boek. Iedereen die het niet kent denkt: zoveel talent hadden wij toch niet achter bosboom gezocht. Iedereen die het wel kent denkt: waar ken ik dit van? Maakt niet uit, de eerste slag is binnen: toch even gepronkt met andermans gierenveren.
Pas in de eerste reactie is het ineens een kwisje.
Maar vooruit, alles is beter dan bosboom zelf.
Volgende kwisvraag: Van wie is de uitspraak: “Vuilnisman! Kan deze zák óók meeeee???”
Niet zo zeuren Merkelbach. Het is een mooi stuk en of het nu van Bosboom is of van Hermans doet er niet toe. Het idee van een prijsvraag in de eerste reactie vond ik wel aardig bedacht door Bosboom.
dvd xxx