“Ik ben geen racist maar…”

leverworst.jpgWe kennen het allemaal wel: die ongemakkelijke momenten op verjaarpartijtjes als die ene oom na drie bier opeens over “de bruinen” begint. Vroeger moesten vooral de “glimmies” en “pinda’s” het ontgelden, tegenwoordig heeft deze oom het vooral op de “kutmarokkanen” en de “kankermoslims in het algemeen” gemunt. Je weet dat je je uit de voeten moet maken bij de bezwerende woorden “ik ben geen racist maar…”. Het is de spreekwoordelijke “Sesam Open U” voor een beerput van intens haatdragende uitspraken waar -als je de consequenties ervan tot je laat doordringen- de rillingen van over je rug lopen. Maarja… het blijft je oom en het is feest… Het frappante aan deze oom is dat hij zelf vaak helemaal niet te klagen heeft over zijn eigen bestaan: eensgezinswoninkje, nieuwe auto, vaste baan en iedere zomer met moeder de vrouw naar de camping. En toch zit ie vol haat en agressie richting zijn nieuwe medelanders, die zouden hem dit alles willen afpakken? Gelukkig voor u, kunt u hem sinds vandaag nu ook zelf een keer in een hokje duwen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat uw oom behoort tot die 10% van de Nederlanders die ronduit racistisch is. Deze groep voelt zich superieur aan allochtonen en wil niet dat Nederlanders zich mengen met andere nationaliteiten. De groep van 10 procent komt openlijk uit voor zijn racistische denkbeelden. Ze menen dat Nederlanders intelligenter zijn dan allochtonen (Trouw). Wellicht een nog grotere troost is dat het in andere Europese landen nog veel erger is: One survey found that 38% of French people described themselves as racist; among European Union countries only Belgium at 45% had a higher figure. (BBC, 1998)

  1. 1

    Een andere variant is de “Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar…”

    Een paar Almere Stad bewoners van het eerste uur begonnen hun antwoord op de vraag waarom ze uit Amsterdam destijds naar Almere waren verhuisd met die zin: “Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar … het waren de buitenlanders.” Ironisch genoeg wonen er in Almere Stad nu 20 jaar later meer ‘buitenlanders’ dan in de wijk in Amsterdam waar ze vandaan kwamen. Maar het geeft ook wel een beetje het probleem aan. “je mag het eigenlijk niet zeggen…”. Iets dat niet mag, trekt aan. De mensen houden zich kennelijk voortdurend in. Ja en als het borreltje er dan in zit, en de beerput eenmaal open gaat. Ja dan zeggen ze al die dingen die je eigenlijk niet mag zeggen. Al die dingen die ze eigenlijk wel al die tijd wilden zeggen, door opkroppen en wegstoppen alleen nog maar erger geworden.

  2. 3

    Het besef dat je geen racist met vooroordelen mag lijken is er dan toch bij ons bijzonder succesvol ingestampt ! Dat mag ook wel eens gezegd.

    Die oom hoort tot die 10% die zegt: het ligt allemaal aan hun, zij zijn lui, dom, bruin, steuntrekker.

    Nu zal er toch ook een goeie 70% zijn die zegt: er zitten natuurlijk ook een hoop goeie goeie bij, en ze zijn niet allemaal dom, maar je hebt er summa totalum meer last dan gemak van.

    Anders hadden ee geen feestjes meer.

  3. 4

    Ik heb ook zo’n aangetrouwde oom die begon laatst over Verdonk en het debat, toen heb ik mij snel uit de voeten gemaakt met mijn dochtertje van 21 maanden:)

  4. 5

    De oorzaak van het probleem is natuurlijk de treurige staat waarin ons onderwijs verkeert. Ik ben er van overtuigd dat zelfs de domste mensen wijzer worden van een rondleiding in Auschwitz (of binnenkort Guantanamo), laat staan een detentie…

    Want tsja, je mag het eigenlijk niet zeggen, maar misschien is het beter om jaarlijks een razzia te organiseren waarbij willekeurige rechtse nette blanke burgers ter lering ende vermaak bijeen gedreven worden, een gele ster opgespeld krijgen en in veewagons naar Auschwitz worden getransporteerd voor een gedegen rondleiding en verplicht brainwashen tot de verlichting er op volgt. Integratie van oudkomers, zeg maar.

    He, heerlijk, dat is eruit.

  5. 6

    @Scherpenscheel: Ik denk meer dat het te maken heeft met de intellectuele capaciteiten van de mensen. Daar helpt geen onderwijs meer…

    Maarrr… Racisme is iets menselijks. Een natuurlijk verschijnsel om “vreemde” elementen uit de eigen samenleving te weren. Ze verstoren de stabiliteit. Het is daarbij helemaal makkelijk als je ze kan onderscheiden door een afwijkend kleurtje.

    Geeft toe, voel jij je 100% op je gemak tussen een menigte mensen van een andere kleur?
    Loop jij met evenveel plezier langs een groepje Marokkanen als langs een groepje Nederlanders?
    Ga jij ervan uit dat een buitenlander die niet zo goed Nederlands spreekt misschien wel dezelfde intelligentie heeft als jij?

    Hoe irritant ik het ook van mezelf vind, de bovenstaande situaties moet ik met “nee” beantwoorden. Niet omdat ik het kan beredeneren, maar omdat ik het zo voel.

    En soms kost het moeite dat gevoel te onderdrukken.

  6. 8

    Ik vind 10% verrassend laag, moet ik zeggen.

    Maar om eens op één puntje in te gaan: ‘Zij vinden dat Nederlanders intelligenter zijn dan allochtonen.’ Nu weet ik dat het meten van intelligentie een sociologisch mijnenveld is, maar toch. Zou dat niet gewoon waar kunnen zijn? Niet omdat den blancken Ariër een aangeboren superioriteit zou bezitten (al vraag ik me af wat er nou waar is van de verhalen over inteelt onder immigranten). Maar meer omdat intelligentie in mijn ogen niet alleen aangeleerd is, maar vooral ook gestimuleerd. Door ouders die leuke dingen met je doen, door het feit dat je meekan op school omdat je geen taalachterstand hebt, doordat je meer kan doen in je buurt dan op pleintjes rondhangen tot de ijzel neerslaat.
    Doordat mensen aardiger tegen je zijn, en je dus meer contacten opdoet die je intelligentie kunnen prikkelen, etc.
    Kortom, alles dat een Linkse kerkganger maar als excuses zou wensen. Is het dan nog wel rascistisch om te stellen dat Nederlanders intelligenter zijn?

  7. 10

    @spuyt12

    Ik zit dagelijks in de metro naar Zuid-Oost, en nee, nergens last van, ja soms een paar ettertjes die wiet roken en op de banken trommelen, maar die heb je richting Zaandam ook, alleen zijn ze dan blank en roepen ze “Joden, joden”. Beide niet prettig inderdaad, maar er stappen in beide richtingen ook een heleboel aardige mensen (en mooie chicks!) in; blank, bruin, zwart en geel. Het is maar wat je zien wil, kortom.

    Kijk, discrimineren, betekent zoveel als ‘onderscheid maken’ (tussen jezelf en iemand anders), in zichzelf is dat niet verkeerd, het gaat erom * waarin* je onderscheid maakt. Bij de een gaat het dan om de essentie van iets of iemand; de aard van het ding, of de inhoud zo je wilt, bij de ander om de buitenkant, het kleurtje of de geur, m.a.w. de materiele manifestatie van een ding of persoon. Persoonlijk richt ik mij graag op de essentie van dingen omdat het volgens mij het verschil maakt tussen kijken of zien. Als je kijkt in plaats van ziet, is er in principe niets wat ons van een aap onderscheid, m.a.w. alles wat ons menselijk maakt is in materiele zin aan het oog ontrokken. Als je dat eenmaal begrijpt is er geen weg meer terug naar ‘discriminatie’, simpelweg omdat de materiele schil te weinig verband houdt met de essentie van dingen om er ietz zinnigs over te kunnen zeggen.

    Ugh.

  8. 11

    Lekker is dat he. Een persoon bedenken die slecht is en dan uitleggen waarom die zo slecht is. Geeft zeker een goed gevoel.
    Wat ik wel eens zou willen is een onderzoek onder buitenlanders met de omgekeerde vragen.
    Ik denk dat heel wat van de reageerders hier dan “wat uit te leggen zouden hebben” om het maar eufemistisch uit te drukken.

    “Volgens 43 procent staat de islam niet voor vrede.”
    Verontrustend. Meer dan helft gelooft dus nog in sprookjes.

  9. 14

    @Scherpenzeel: Dan zitten we regelmatig in dezelfde metro. Of misschien ook niet, want ik zit in de 50.

    Die gaat van West naar Zuid-Oost en ik heb al meegemaakt dat het verder ging dan wiet-roken en het mobieltje expres hard zetten om te kijken hoe de omgeving reageert.

    Hoe graag ik ook zal willen zijn zoals jij, me kunnen concentreren op de essentie, helaas gaat dat niet. Mijn lichamelijke vooroordelen winnen het van mijn diepere redeneermethoden. Wantrouwen kan je niet altijd wegredeneren, ook al weet je dat het hoogstwaarschijnlijk onzin is.

  10. 15

    Ja maar Spuyt12, jij lijkt me toch niet iemand die op feestjes vervolgens over die bruinen dit en die bruinen dat begint… Persoonlijk ben ik trouwens veel achterdochtiger jegens honden in het openbaar. Ik roep al jaren: honden onder de wapenwet !

  11. 17

    “Mogen wij -beschaafde burgers- nu eens eindelijk eens iets terugdoen tegen die vervelende ooms?”
    Precies webmeesteres. Daar gaat het om he. Bij de beschaafde burgers horen. Dat gaat het beste door op basis van een krantenkop over een onderzoek onbeschaafde burgers bedenken waartegenover je dan heel gunstig afsteekt.
    Je hebt gelijk. Ik ben een oom. Van 7 nichten en 2 neven. Slechte mensen zijn dat he.

  12. 19

    Daar ging ik ook naar op zoek Q.
    Maar eerst trof ik deze zin bij het Parool:

    “Naast de harde kern van racisten kent Nederland een grotere groep (zeventien procent) die toegeeft af en toe racistisch te zijn. Zij vinden allochtonen crimineel, onbeleefd, lui en onverdraagzaam. De af-en-toe-racisten onderscheiden zich van de racistische hardliners doordat zij hun afkeer voor vreemdelingen niet in daden omzetten.”

    Volgens hun interpretatie van dit onderzoek zijn er dus anderhalf miljoen mensen in Nederland die racistische daden verrichten.
    Dat geeft te denken.

  13. 20

    Ja Hallo, wakker worden! Het probleem heet God.

    Het christendom en de islaam zijn erfvijanden.
    Als we in elkaars “gebied” gaat wonen, zal de minderheid ALTIJD gediscrimineerd worden.

    En dus, wen er maar vast aan, over een jaar of 30 á 40 zullen de autochtone nederlanders (van christelijke komaf ) gediscrimineerd worden.

    De mens heeft god en goden geschapen zodat de notabelen/elite/adel het gepeupel “rechtmatig” onder de duim kan houden.

    AMEN

  14. 21

    Wel vervelend hoor Frans, dat je zo’n oom bent. Waarom moeten jullie met je egocentrische gedram toch altijd weer ieder feestje verpesten? Of ga je nu met de leverworst smijten?

  15. 22

    IK twijfel altijd of die racistische ooms nu doodgeknuffeld moeten worden, onder het gedoogbeleid moeten vallen, of gewoon hard, recht door zee, onder het mom “regels zijn regels”, uitgezet moeten worden.
    Inburgeren gaat niet meer werken, vrees ik. Dat staat hun achterlijke levensovertuiging niet toe….

  16. 23

    Pff.. Ik wordt op sommige fora ook geregeld vor racist uitgemaakt. Hoef je niks voor te doen, enkel een kanttekening plaatsen.
    Het woord racist is zo inhoudsloos geworden, dat het inmiddels voor 10% van de bevolking geldt. Nog even en het wordt een hype.
    Mijn zoon betrapte vorige week een Marokkaan op diefstal en werd, jawel hoor, meteen voor racist uitgemaakt. We gaan de 50% nog wel halen.

  17. 25

    @Scherpenscheel
    Zit wel eens op metro’s in verschillende Eurolanden, en kan me helemaal vinden in je observaties. Afgezien dan van het feit dat ik niet meteen iets vind -behalve de betere combinatie van taal en handzaamheid- tussen ons en de aap of de rest van de dierenwereld.

    Wat de ooms betreft; de algemene zuurtegraad stijgt. Ik had overigens tot voor een paar maanden een zwaar communistische oom en dat was ook niet alles rozegeur wat daaruit kwam, hetzelfde betoog maar ipv huidskleur was het een geschimp op andersdenkenden…sounds familiar?

  18. 27

    @heidekonijn: Nu we het toch over ooms hebben…Wat ik u raden mag: heel erg zuinig zijn op die zwaar communistische oom. Da’s echt een zeer zeldzaam collector’s item.

  19. 28

    Wel weer grappig: in het onderzoek wordt onderzocht in hoeverre blanke Nederlanders racistisch zijn.. alsof racisme exclusief een blanke aangelegenheid is.

    Ga maar eens onderzoeken hoeveel marokkanen zich verheven voelen boven andere Nederlanders.. ik denk dat je dan nog veel erger schrikt..

  20. 29

    @Sikbock
    Ben het eens met je eens Sikbock.
    (Noteer deze zeldzame gelegenheid maar ;)

    Hoewel je verwijzing naar de marrokanen wel weer eenzijdig is. Racisme zou vanuit het gezichtspunt van elke subgroep onderzocht moeten worden.

  21. 30

    Altijd al een gezond wantrouwen gehad tegen de zogenaamde ‘nette mensen’, die alleen maar met hun levensloopregeling, hypotheekje, auto en vakantie bezig zijn.

  22. 34

    “Ik ben geen racist maar…”

    Het lijkt me sterk dat iemand die zich geen racist noemt zich wel een racist noemt in een enquete. Ik denk dat die “ooms” meer te vinden zijn in deze groep:

    “Uit het onderzoek blijkt tevens dat de helft van de Nederlanders een afkeer heeft van moslims. Ze zijn bang voor de invloed van deze groep op de Nederlandse samenleving. Volgens 43 procent staat de islam niet voor vrede. Bijna twee derde van de ondervraagden vindt de religie onverenigbaar met het moderne leven in Europa.”

    Wat al een veel gezelliger beeld geeft!

  23. 36

    Auswitzsch, Carlos? Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn, hoor, van die fout is prima geleerd.
    Dat vond ik nou zo mooi aan de oorlog in joegoslavie: iedereen deed mee elkaar uit te roeien, geen onderscheid! Samenleven verbroederd!

  24. 37

    Ik ga niet zomaar andermans oom in hokjes lopen te duwen zeg! Rot op!,…voor je ’t weet zit ik zelf óók in een hokje. Neee,..vingertje wijzen is aan mij niet besteed! Gaat mijn geweten knagen en naar de vaantjes ook!
    Maarrr,…wél weer een typisch gevalletje van een oer-en-oliedomme oom,..zo een die vermogen tot besef ontbeert. Moet ik aan het ”Kluivertverhaal” denken en aan de analyse van de psyche van de kampbeul door György Konrád.
    Seksueel zal aan die oom ook nog wel het e.e.a. rammelen??!
    Je moet maar zo denken: gelukkig is mijn oom niét introvert!

  25. 39

    Ik zelf vind de zinnen die beginnen met ‘Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar..’ of ‘Ik ben geen racist, maar..’ juist altijd heel eerlijke en vaak herkenbare opmerkingen. Politiek incorrect, dat wel (vandaar die eerste aankondiging), maar dat zegt me niets meer.

    Sterker nog, dat mensen zeggen een hekel aan de islam te hebben is bot en ongenuanceerd, maar ik snap hoe ze er bij komen en waarom ze zoiets zeggen.

    Mensen die echt menen dat autochtonen intelligenter zijn of minder lui, snap ik daarentegen niet.

  26. 40

    @Spuyt12: Dat groepje mensen waar je het over hebt: Ik denk dat het bij mij niet zozeer van kleur afhangt alswel van wat andere dingen. Ik voel me minder bedreigd als ik langs een groepje theehuismarokkanen loop dan als ik langs een groepje blanke brommerjongeren loop.

  27. 41

    @Carlos: “Wel vervelend hoor Frans, dat je zo’n oom bent.”
    Je leest niet zo aandachtig Carlos. Ik schreef dat ik een oom was. Dat is niet hetzelfde als zo’n oom. Zo’n oom die jij bedacht hebt. Ik heb sterk het vermoeden dat je zelf niet eens zo’n oom hebt.
    Wanneer dat zo was schreef je wel wat meer over hem.

    Dan kon blijken dat ik het volstrekt met jou eens was of met de oom. Nu is daar geen enkele kans op.

    Wat jij hier brengt is een schitterend voorbeeld van wij-zij denken. Wij (Carlos en zijn geestverwanten) de goeden, zij de slechten. In plaats van islamofoob noem je de slechten voor de verandering nu eens “ooms”.
    Wel orgineel maar ook tamelijk onzinnig.
    Echt akelig wordt het wanneer voor het gemak “nooit meer Auschwitz” er maar weer eens bijgehaald wordt. Kennelijk ga je er van uit dat dan volstrekt duidelijk is wie de nieuwe slachtoffers zouden zijn.
    Volgens een bericht van een discriminatie-bureau in Amsterdam is het afgelopen jaar vooral het aantal aangiftes van gediscrimineerde homo’s toegenomen.
    Ik vermoed dat de ooms er niet achterzitten.
    (hoewel er vast wel ergens een oom of neef te vinden is die fel anti-homo en uitgesproken racist is).
    Het lukt me niet om te vergeten dat enige tijd geleden er een uitzending was waarop kleine kinderen joelden “joden moeten we doden” nadat ze al hadden uitgelegd dat blanke nederlanders varkens waren. (leerlingen van de basisschool waren het).
    Mensen die een nog sterkere afkeer hebben van de islam dan ik hoor ik nooit zeggen dat moslims uitgeroeid moeten worden. Ze hebben het bijvoorbeeld over (re)migratie premies. Mensen met een beleden afkeer van de Nederandse samenleving aanmoedigen naar landen te gaan waar ze minder afkeer van hebben.
    Niet netjes. Het doet denken aan “ga dan zelf naar Siberie” maar toch van een heel andere orde dan Auschwitz of “Hamas, hamas, joden aan het gas” of het vanzelfsprekend vinden dat afvalligen vermoord worden.
    Angst voor de islam is niet meer of minder misplaatst dan angst voor het communisme.
    Spreken over islamofobie is eigenlijk beweren dat die angst misplaatst is.

  28. 45

    Vroeger, toen ik nog jong en mooi was, zweeg men in het cafe, ging bedremmeld een kruk verder zitten en als het te gek werd zei men dat het een schande was, als een mafkees praatjes verkocht waarmee hij criminaliteit en werklust door kleurverschillen of neusvormen verklaarde.
    Tegenwoordig ontzegt men uit naam van de Verlichting mensen hun individualiteit en predikt hun afstand tot onze judeochristelijke beschaving, niet slechts in taxi’s of op de camping, maar gewoon in het parlement.

  29. 47

    Ben benieuwd of er in de onderzoeksresultaten ook onderscheid wordt gemaakt naar bevolkingsgroepen. Stel je voor dat allochtonen ook op dit punt oververtegenwoordigd blijken te zijn. Ik vrees dan voor een spectaculaire stijging van het aantal zelfmoorden en psychiatrische opnames onder de zich links noemende medelanders.

  30. 49

    In de discussie over ooms (en neefjes) die al dan niet racistisch zijn en dat al dan niet toegeven wordt het paard nogal eens achter de wagen gespannen. Alexander Grasshoffs edufilm “The Wave”, (1981, volgens critici helaas wat gedateerd) levert wat dat betreft toch aardig wat voer voor denkwerk. En anders wel minister J. Goebbels’ uitspraken in 1941 in het weekblad “Das Reich”:

    “Toen enkele weken geleden de joden, getooid met hun jodenster, in het Berlijnse stadsbeeld verschenen was eerste indruk onder de inwonders van de Reichshauptstadt er een van algemene verbijstering. Slechts een enkeling wist dat er nog zoveel joden in Berlijn woonden. Iedereen ontdekte nu in zijn eigen buurt individuen die zich onschuldig probeerden voor te doen…”

    De vraag aan oom blijft dus: wat was er eerder: het ras of de racist?

  31. 50

    Die 10%, zijn dat ook de 10% die denken dat Nederland komende zomer wereldkampioen voetbal wordt?

    Overigens is hokjesdenken / discriminatie een volkomen menselijke eigenschap. Zodra je iemand ziet, vorm je je onbewust een beeld over hoe iemand is. De clou zit ‘m er volgens mij in dat je bereid moet zijn te accepteren dat die eerste indruk moet worden aangepast.
    Ik vermoed dat die 10% dat niet zo snel doet, terwijl die 17% toch wel een aantal aardige surinamers, marokkanen en turken kent. Want dat is ook zo’n feestjes ding: Mijn buurman, collega, slager is een aardige … (en trots zijn ze dat ze er een kennen) maar de rest is natuurlijk allemaal kut.

  32. 51

    ik vind het een beetje kip en ei problematiek… als je groepen kansarmen en -lozen hebt, gezellig in sociale woningbouw wijken.. aan de andere kant degenen die alles hebben en het willen houden (vooral dat soort figuren in hun eigen wijken…)
    ik wil mijn kinderen (ook) niet op een zwarte school (want de prestaties zijn er toch onder de maat?), ik wil niet wonen tussen aso’s, alco’s en dombo’s. ik wil niet dat de hele straat oranje wordt. of de dames in burka rondlopen. of kleine etters de boel verzieken en terroriseren. welke kleur de ook hebben, wat ze stemmen, eten of drinken.

    we hebben laffe bestuders die 4 a 5 jp’s verdienen die anderen vertellen te moeten integreren. die met 4 jaars windows naar problemen kijken en het stemvee naar de mond praten.

    je zou denken, al die energie die zit in akeligheid, burocratie, betutteling en elkaar het leven zuur maken kan ook gebruikt worden om deze wereld een klein beetje leuker te maken?

    en wat die ooms betreft, robert long heeft er al een leuk liedje over dat mien heet. ik vrees eigenlijk dat het van alle tijden is en zolang deze apensoort hier nog rondscharrelt het nog wel even zal blijven ook.

  33. 52

    Jan des Bouvrie
    June 3rd, 2006 22:01 1 vraag is dan toch waarom al die mensen vertrokken? konden ze niet samenleven met die mensen? omdat cultuur verschil te groot is? te veel criminaliteit roept veel vragen op waarom mensen weggaan. En waarom ben je gelijk rascist als je liever niet tussen marokanen of turken woont?. Blijft een moeilijk onderwerp.

  34. 53

    “”Naast de harde kern van racisten kent Nederland een grotere groep (zeventien procent) die toegeeft af en toe racistisch te zijn. Zij vinden allochtonen crimineel, onbeleefd, lui en onverdraagzaam. De af-en-toe-racisten onderscheiden zich van de racistische hardliners doordat zij hun afkeer voor vreemdelingen niet in daden omzetten.”

    Drie dingen. Ten eerste is het percentage hardcore racisten (10%) in Nederland bijzonder laag: vergelijk het eens met Frankrijk (een derde van de bevolking), België (45%) maar ook het VK (25% overwoog de openlijk racistische BNP te stemmen) of Duitsland (vooral Oost Duitsland). In die zin valt het reuze mee.

    Punt twee. Er wordt gesproken van 17% “af-en-tot” racisten die allochtonen crimineel, lui en onbeleefd vinden. Nu vind ik dit – als allochtoon – een devaluatie van het begrip “racisme”. Je hoeft niet op huiskleur of etniciteit te letten om een dergelijk beeld (crimineel, lui en onbeleefd) te vormen van groepen Marokkaanse en Antiliaanse jongeren. Je hoeft niet veel meer dan in een grote stad te wonen, eigenlijk.

    Wij moeten erkennen dat grote groepen allochtonen die de laatste decennia hier zijn komen wonen de asocialen en “Tokkies” in hun thuisland waren. Zeggen dat allochtonen bovengemiddeld onbeleefd of crimineel zijn, is hetzelfde als zeggen dat Limburgse jongeren bovengemiddeld neo-nazistisch zijn of dat Groningers bovengemiddeld een slecht gebit hebben: een common sense constatering. Je kan mensen geen “racist” noemen omdat ze een patroon opmerken in het gedrag van anderen.

    Ten slotte: als gekleurde Nederlander ben ik ongeveer even vaak door Marokkanen als door blanke boeren gediscrimineerd. Wel was het zo dat er ongeveer 50.000 blanke boeren in mijn dorp woonden, en iets minder dan 3.000 Marokkanen. Racisme (in de strikte zin van het woord) is een groter probleem onder onze mediterane vrienden dan onder de autochtone bevolking, vrees ik.

  35. 54

    @ Frans Groenendijk
    quote “Zo’n oom die jij bedacht hebt. Ik heb sterk het vermoeden dat je zelf niet eens zo’n oom hebt.” En: ”Wat jij hier brengt is een schitterend voorbeeld van wij-zij denken”. ???

    Als dat zo is valt het in het niet bij wat zich op weblog hoeboei voltrekt!! Daar waar ze het wij/ zij- denken schijnen te hebben uitgevonden! Waar jij vaak reageert toch? Of is dat jouw oom?
    Daar waar Annelies van der Veer middels allerlei uit d’r duim gezogen vooringenomen verhaaltjes het wij/ zij- denken ongekend de hoogte injaagt! Dúsdanig angstig en verkrampt dat zelfs de reet van een damhert nog flexibeler lijkt!

  36. 55

    Op aanraden van Yevgeny Podorkin bij Hoeiboei
    het stuk van Annelies van der Veer gaan lezen.

    Kwam spotaan niet meer uit mijn woorden,
    en kon van schrik niet meer spellen.

    DAT IS ECHT ERG DAAR, SCARY SHIT!

    Ben eigenlijk niet zo’n Blog lezer en al helemaal
    geen reageerder; dus ik schrok nogal.

    ‘Je mag het eigenlijk niet zeggen maar’,
    kunnen die mensen niet geholpen worden?

  37. 56

    JSK53: UIt jouw woorden blijkt nogal wat racisme.

    TRS47: De zich links noemende medelander heeft al lang 1 en 1 opgeteld. Die ziet dat er in het buitenland meer racisme is dan hier en begrijpt dus dat allochtone medemensen een hoger percentage racisten bevatten. Overigens verder geen reden tot zelfmoord, hoe graag jij dat ook zou zien.

  38. 57

    Ik heb overigens moeite met dat soort ”onderzoekjes”. Nederland: 10% xenofoben, België 45% ? Is dat verschil nou écht zo groot? In essentie toch overal hetzelfde? Of komen dezen door ”omstandigheden” in België wat makkelijker uit de kast? Een onafhankelijk onderzoek biedt misschien soelaas. Iemand raadde mij Dr. Nak de Weert van het gelijknamige instituut aan.
    [img]http://i79.photobucket.com/albums/j147/YPodorkin/bieslogfotoDrNakdeWeert.jpg[/img]
    Heeft o.a. onderzoek verricht naar jongeren die zich voor een webcam uitkleden en vervolgens als gekken aan het masturberen slaan. Een sluitend onderzoek!

  39. 58

    Goh, zo’n oom heb ik ook. En buiten dat hij niets te klagen heeft over zijn eigen leven, ziet hij de marokaanse buurman elke dag op de koffie en vond hij het verschrikkelijk toen het surinaamse gezin twee deuren verder verhuisde naar een andere wijk. Hij lijkt die twee gegevens op geen enkele manier met elkaar te verbinden als je het mij vraagt. heb dan ook geen benul hoe die ideeen tot stand komen in dat hoofd.

  40. 59

    @Bismarck, June 4th, 2006 19:47, 56

    Ik zit niet op te wachten, de opmerking was ironisch bedoeld, misschien zelfs cynisch. Hebt u trouwens bewijzen voor uw stelling in #56?

  41. 60

    Dit

    [quote=”Jan Willem”]Ben eigenlijk niet zo’n Blog lezer en al helemaal geen reageerder; dus ik schrok nogal.[/quote]

    [quote=”Yevgeny Podorkin”]Daar waar Annelies van der Veer middels allerlei uit d’r duim gezogen vooringenomen verhaaltjes het wij/ zij- denken ongekend de hoogte injaagt! Dúsdanig angstig en verkrampt dat zelfs de reet van een damhert nog flexibeler lijkt! [/quote]

    Ik wil hier graag op ingaan omdat ik denk dat zowel op Hoeiboei als op Sargasso naast onzin en ongein veel zinnigs naar voren wordt gebracht.
    Maar ik wil eerst wel kwijt dat je geen enkel weblog moet beoordelen op een enkele post en zeker niet op wat een paar van de reageerders naar voren brengen. Ik ben bij Hoeiboei ook niet zo’n vaste reageerder trouwens. Naast heel interessante stukken staat er teveel onzin tussen. Zoals bijvoorbeeld van Hemelrijk en Umar. Van de stukjes die Annelies van der Veer plaatst over de mevrouw “Els” weet ik soms niet goed wat ik er van moet vinden. Van de ene kant vind ik de bedachte persoon Els (he, dat is grappig, dit staat onder een postje over een verzonnen oom) een beetje hysterisch en vind ik bijvoorbeeld het idee om geen boodschappen te willen afrekenen bij een meisje dat een hoofddoek draagt vrij absurd.
    Van de andere kant is dit duidelijk een fantasiefiguur: dit is een tamelijk oud iemand die bang is dat bijna iedereen gek geworden is om haar heen. Daardoor wel weer herkenbaar. Want er zijn ook in mijn ogen heel veel mensen knettergek geworden.

    Ik zou wat beter op de zorgen van Jan Willem in kunnen gaan als hij wat duidelijker aangaf waar hij zich precies zo’n zorgen over maakt.
    Wanneer hij dankzij Hoeiboei voor het eerst kennismaakte met de weerzin die er bestaat tegen de islam bij mensen die zich er wat in verdiept hebben ben ik blij dat hij daar eindelijk eens kennis van neemt. Ik hoop dat hij ook even wil proberen stil te staan bij wat het betekent dat sommige ex-moslims, zoals Ali Sina, niet alleen niets meer te maken willen hebben met de islam maar er heel veel tijd in gaan steken om mensen de ogen te openen. Ik hoop ook dat hij niet de fout maakt om bij beschrijvingen en kritieken op de islam als ideologie te denken dat dit niet waar kan zijn omdat hij heel aardige en vredelievende moslims kent.
    De koran kent oorlogszuchtige en vredelievende stukken. Islam hervormers die in het verleden gepoogd hebben de vredelievende hoofdstukken als het enige belangrijke deel voor te stellen zijn uit hun land verjaagd of daadwerkelijk vermoord.
    Een van de redenen dat ik denk dat veel mensen knettergek zijn geworden is dat het recente WRR rapport die mensen die vermoord zijn door de dominante stromingen in de islam opvoert als hoopvolle tekenen.
    Een van de redenen dat ik hier wat uitgebreider op reageer is dat ik me afvraag hoe je op een weblog als Sargasso, Hoeiboei of een nog op te starten site om moet gaan met irrationele reacties. Ze allemaal weren is geen goede optie: de reactiekolommen zijn oook bedoeld om je hart te kunnen luchten. Als mensen vanuit de meest uiteenlopende denkrichtingen (of dezelfde) dat zeer uitgebreid doen gaat dit echter het imago van de site als geheel overheersen.

  42. 62

    @60Frans Groenendijk
    “Een van de redenen dat ik denk dat veel mensen knettergek zijn geworden is dat het recente WRR rapport die mensen die vermoord zijn door de dominante stromingen in de islam opvoert als hoopvolle tekenen.”
    wijs even deze hoopvolle tekenen aan in dit rapport:
    http://www.wrr.nl/dsc?c=getobject&s=obj&[email protected]!2wD1FIo9vlsUlyp7M0aKBFhXOqKEXXlWdpD8XH5W&objectid=3517&!dsname=default&isapidir=/gvisapi/

  43. 63

    Ik denk inderdaad dat die mensen die alles wat er in de wereld gebeurt op 1 islam-hoop gooien en dat dan gaan staven door de koran te citeren, inderdaad knettergek zijn.

  44. 64

    @Troebel:
    [quote/Deze moet zijn gebaseerd
    op de fundamentele bronnen en dus consistent zijn met de essentiële
    morele en religieuze voorschriften. In navolging van zijn leermeester Mahmud
    Taha (in 1984 in Soedan wegens afvalligheid geëxecuteerd) maakt An-Na’im een
    onderscheid tussen de ‘eerste’ en de ‘tweede’ boodschap van de koran.[/quote]

  45. 65

    @64
    In het door u gewraakte WRR rapport staat dat An-Na’im (pupil van de vermoordde Mahmud Taha) laat ik het ‘moderniserende gedachten’ noemen aanhangt. De eventuele validiteit van de beweringen van de pupil staat toch los van de doodsoorzaak van zijn leermeester? Het rapport propageert toch niet het goedpraten van het vermoorden van wie dan ook?
    Mensen die hier knettergek van worden moeten gaan duimzuigen, dat helpt!

  46. 66

    @Bismarck:
    Oh. Ik ben de racist als ik mijn ongenoegen geef over (delen van) de multiculturele samenleving. Ik hoop echt dat jouw dochter door Kaapverdianen gegangbanged wordt, lutser.

  47. 68

    @Frans:
    “Een van de redenen dat ik hier wat uitgebreider op reageer is dat ik me afvraag hoe je op een weblog als Sargasso, Hoeiboei of een nog op te starten site om moet gaan met irrationele reacties.”

    Niet denk ik. Je kan flink gaan moderaten, maar dan komt je objectiviteit als site in gevaar.

  48. 69

    @ Frans Groenendijk 60

    Ach kom, mevrouw Annelies van der Veer schrijft een
    vervelend populistisch, fictief stukje en vervolgens verzamelt er zich een zeer zielig zooitje Xenofoben om haar heen, die eindelijk hun gal mogen spuwen.

    Mag ik vragen welke van deze reacties wél
    rationeel waren?

    Vrijwel allemaal angsthazerij toch?

    Oh, en die Jan Willem loopt daar gewoon een beetje
    te piepelen, dat had je toch wel door?

  49. 70

    @ Frans Groenendijk 60

    En dat je de reactie’s wilt censureren is wel dubieus;
    Bij Hoeiboei zijn ze toch heel erg van de vrijheid van
    menings uiting?

    Of is het juist typisch.

  50. 71

    @ Frans Groenendijk
    Dat ”wij/ zij verhaal”,… daar viel ik over. Ik heb onder een andere nickname regelmatig op ”Hoeiboei” gebivakkeerd. Heb ook met jou gediscussieerd, over een andere zaak weliswaar, en,…eerlijk-is-eerlijk,…ik hou er wel van als iemand met open vizier élke arena betreedt. En niet gelijk in een stuip schiet en wegvlucht als het vuur hem na aan de schenen gelegd wordt. Neemt niet weg dat ik de algehele tendens van hoeiboei en zijn reageerders, een dieptrieste inspiratieloze bende vind! Humorloos vooral ! Ik mis nuance en oplossingen,..niet: ”Zij moeten éérst…,zij mogen niét…,wij gaan toch zeker niet,…”. Daar kan niemand wat mee.
    Als je wilt weten hoe ”wij/ zij- denken” eruit ziet moet je op dié website en neefje: ”Sektarisch Genootschap Frontaal Naakt” gaan kijken!
    Excusez-le-mois maar,.. dan bekruipt mij een dusdanig gevoel dat ik à lá ”Mr. Creosoot” of Judy uit Little Britain keihard uit me muil tegen de muur aan moet kotsen.

  51. 73

    @60Frans Groenendijk. Ben ook geschrokken van het stukje in kwestie op Hoeiboei, en ook bij mij kwam de vraag op over wat je moet doen met zulke erupties in je reactiekolommen: een familielid van mij (geen oom) merkte vandaag op dat internet behalve marktplein ook een riool is: er komt van alles in terecht, en ratten zwemmen er ook. Maar of dat nu de bedoeling van het medium is…

    Als je alleen achter een toetsenbord je woede, opwinding, bezorgdheid, irritatie, angst (of bijval) van je af typt iemand komt er doorgaans toch iets anders uit dan wanneer je tegenover iemand zit of staat.
    Het gros van de weblogs en fora laat jammer genoeg zien dat die situatie niet altijd even bevorderlijk is voor het niveau van de discussie: de wens dat “iemands dochter door Kaapverdianen wordt gegangbanged” kan iemands gemoed ontlasten, maar wat moeten de andere discussianten ermee aan? Misschien is de schrijver zelf er achteraf zelfs niet blij mee. En ja, soortgelijke opmerkingen zullen ongetwijfeld ook wel eens door een van de vele ooms die in deze topic voorkomen zijn geplaatst – meestal na de vierde neut of zo. Maar of daar de discussie nu mee gediend is…

    Misschien zou je als bloderator in plaats van alleen een blanco kadertje voor reacties een eerste zin in dat kadertje op moeten nemen. Bijvoorbeeld artikel 1 van de grondwet:
    “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.”.

    Of voor degenen die dat artikel ter discussie willen stellen maar toch een fatsoenlijk betoog willen voeren een zinnetje als:
    “Ik heb gelezen wat anderen, die ik ongezien als persoon respecteer, over dit onderwerp schreven. Mijn mening hierover is….”

  52. 77

    Het spijt me maar als je een bepaalde ethniciteit een bepaalde negatieve eigenschap toeschrijft ben je een racist. Daar passen meerdere uitspraken van JSK53 in. Met of zonder bier op! Als je dat dan niet erkent en als reactie met allerlei ernstige verwensingen aankomt op iemand die niets met de discussie te maken heeft, verdien je weinig meer dan medelijden.

  53. 78

    hoe was het ook alweer: soort zoekt soort?
    Een kennis van me woont in een finex locatie in denhaag (waarvoor trouwens een aantal prachtige weilanden vernielt zijn.)
    Eén straat daar is geheel bewoond door Indiaanse-Surinaamse-Hindoestaanse-Nederlanders, welke schijnbaar graag met hun alle bij elkaar wonen.
    Zijn deze mensen nu racistisch ?

    Deze peiling is trouwens gebaseerd op 1020 personen, dus ja waar hebben ze het eigenlijk over.
    Op de site van Motivaction kon ik geen ruwe data of iets anders terugvinden.
    Stel deze enquête is gehouden in Scheveningen bij de duckdalf.
    Dan valt 10% nog erg mee.

  54. 79

    Als je aan een ethnische groep een bepaalde positieve eigenschap toeschrijft. Ben je een dan een omgekeerde racist ? Een “vuile …-knuffelaar” ? Een normaal mens ?

  55. 81

    @ Bismarck: in mijn optiek ga je wat verkrampt om met dit onderwerp… relax

    Volgens mij is racisme heel normaal en veel voorkomend..

    Omdat de meeste politieke groeperingen racisme “in de ban” hebben gedaan, rust er een taboe op ( nooit meer ausw. etc. ) en wordt er verkrampt gereageerd..onzin, in mijn optiek en een tot mislukking gedoemde poging om gedachten van mensen te controleren

  56. 84

    @Bismarck:
    Ik constateer dat bepaalde etnische groepen vaker asociaal gedrag vertonen dan andere. Ik zeg er nog expliciet bij dat dit gedrag voorkomt uit algehele achterlijkheid – en waarschijnlijk niks met huiskleur of “ras” heeft te maken – en dan noemt Bismarck mij een racist. Dat vind ik niet tof, eerlijk gezegd.

    Overigens krijg je zo heel veel racisten. Eigenlijk iedereen die in een grote tot middengrote stad woont en consequent de groepjes Marokkaanse of Antiliaanse jeugd mijdt, kan je een “racist” noemen. Impliciet uiten zij hun racistische vooroordelen in hun gedrag. Bismarck heeft blijkbaar liever dat zij zich laten bespugen door deze jongeren, om de schijn van onze “geslaagde” multiculturele samenleving op te houden.

    Nou ik kan je vertellen dat deze “racisten” gewoon verhuizen naar een blank dorp zonder asocialen, en “gewoon” Wilders gaan stemmen. Kortom, mensen in het hokje “racist” stoppen lost geen flikker op.

    @mescaline72:
    Nouja, waarom denk je dat ik zoveel zeik op allochtonen? De smerige bende die zij van een wijk als Lombok maken, hun kinderen die s’avonds over straat zwerven, het Marokkaanse geschreeuw op elke straathoek, het meezingen van “Kankerjoden” in lijn 13; al dat soort achterlijkheden geven uiteindelijk op mij – als allochtone Nederlander – af. Die hele groep komt niet vooruit als je hen blijft vertellen dat er eigenlijk niks mis is met hun manier van leven.

  57. 86

    Och, dat. En het idee van de eeuwige onderklasse, zoals in de States. Ik geloof dat zwarte Amerikanen er nu erger aan toe zijn dan 30 jaar geleden. Ja, toen was er veel meer racisme dan nu. Maar toen wou menig Afro-Amerikaanse jongen arts of advocaat worden, nu rapper of football player.

    Zij zijn op een gegeven moment wijs gemaakt de zwarte ghettocultuur waarde op zich had, dezelfde instelling die ik zie bij mijn jonge Marokkaanse buurtgenoten. Wel mooie schoenen en dure auto’s, niet fatsoenlijk Nederlands praten of schrijven en zeker niet studeren. Een onderklasse in wording.

  58. 87

    Die hele groep komt niet vooruit als je hen blijft vertellen dat er eigenlijk niks mis is met hun manier van leven.

    Eigenlijk werd hen nooit iets verteld. Ook niet hoe ze meer deel van de samenleving konden worden. Maar ik snap je punt.

  59. 89

    Daar heb je wel gelijk in. Maar onder de intelligentsia – de mensen die de kranten schrijven en de programma’s op de publieke omroep maken – leeft er volgens mij nog het gevoel van de “edele wilde”: die allochtone cultuur is exotisch, mysterieus en spannend. Terwijl het in de praktijk veel armoede, onbegrip en onaangepast gedrag oplevert.

  60. 90

    Uit de taalkunde ken ik een voorbeeld waarin werd bewezen dat nigger streepspeak helemaal niet zo ongrammticaal was als de blanke Amerikaan wel dacht. Het was alleen anders grammaticaal.

  61. 94

    @heidekonijn Geen loopgravenoorlogje, discussie. Waarin imo de vraag centraal staat of die “allo’s” nu voorwerp van irritatie zijn omdat ze allo zijn of omdat ze zich expres als zodanig manifesteren. Maw: is het jennen en teruggejend worden, of is het anders zijn en afgewezen worden.
    Vraag me af of de “streetspeak”-voorbeelden van @mescaline daar uitsluitsel over kunnen geven. Net zoals ik me af vraag wanneer ik me moet gaan opwinden over “allo’s” (in dit verband mensen die in uiterlijk, denken, gedrag en taal) anders zijn dan ik.
    Ik woon zelf inmiddels vijf jaar als allo tussen buitenlandse (maar westerse) autochtonen, heb weinig gemerkt van irritatie, meer van bevreemding. Zeg maar, de Marokkaan bij wie je op de koffie komt. Ervaar daarom ook weinig last van allofobie – maar dat geldt ook voor de Marokkaan bij wie de oom van @CiNNeR dagelijks op de koffie komt. Discrimineren moet je willen, maar gediscrimineer worden ook.
    Overigens vraag ik me wel af hoe het zou zij als ik weer naar vol Nederland zou terugkeren en daar niet alleen dagelijks over zou willen nadenken, maar ook dagelijks op zou moeten reageren. En inderdaad, @JSK, ook hier zijn andere allo’s die muggen, zooien, reden tot irritatie geven, zich niet houden aan de regeltjes die ik met mijn autochtone mede-allo’s deel. Hier heten ze geen Marokkanen, maar Albanezen (maar alleen de laatstgekomenen) Roemenen, maar ook Amerikanen, Britten, Nederlanders. Ben ik nu een allo? Een auto? Misschien kan ik het beste gewoon proberen mezelf te blijven.

  62. 95

    @ Bobbit:#94: allochtonen zijn voor mij geen bron van irritatie ( ik erger me niet zo snel)

    Het gaat hier om een onderklasse die een onderklasse blijft als men op de huidige wijze doorgaat..

    Dus: problemen benoemen en aanpakken en geen geneuzel over racisme

  63. 96

    Dus: problemen benoemen en aanpakken en geen geneuzel over racisme

    Waarom niet: problemen benoemen en aanpakken en geen geneuzel over ras?

  64. 97

    Eeeh,…op Hoeiboei kan je 24 u per dag, 7 dagen per week over dit onderwerp doorbomen! Probeer het eens! Eenlingen als ene ”Leendert” en ”Jan- Willem” gaan U reeds voor! Verhelderend log! Ik kan het niet meer opbrengen.

  65. 98

    Humor vind je bij Frontaal Naakt wel. Misschien het soort humor waar je niet van houdt. Dat kan. Op beide mis ik meer de oplossingen dan de nuance maar in het algemeen willen op de meeste fora mensen vrij wel niet over oplossingen discussiëren. Dat mis ik niet alleen daar dus.
    [quote=Bobbit]Misschien zou je als bloderator in plaats van alleen een blanco kadertje voor reacties een eerste zin in dat kadertje op moeten nemen. Bijvoorbeeld artikel 1 van de grondwet:
    “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.”.
    Of voor degenen die dat artikel ter discussie willen stellen maar toch een fatsoenlijk betoog willen voeren een zinnetje als:
    “Ik heb gelezen wat anderen, die ik ongezien als persoon respecteer, over dit onderwerp schreven. Mijn mening hierover is….”[/quote]
    Een goede suggestie. Zoiets was ik inderdaad van plan. Maar ja, het gaat natuurlijk om situaties waarbij men zich daar niet aan houdt. Je ziet hierboven dat ene Ellen zelfs mijn denken over modereren als dubieus noemt en dit al wil opvoeren als bewijs van mijn en Hoeiboei’s slechtheid.
    [quote=Mescaline] En wat doe je nou als zwijgend reagroepje ? Bismarck en JSK hebben duidelijk mot. Polltje organiseren ? [/quote]
    Dat is technisch en organisatorisch nog niet zo eenvoudig. Toch staat dat idee me best aan: de lezers laten beoordelen of iemand zich fatsoenlijk genoeg gedraagt in het debat.

  66. 99

    Dit hoorde eigenlijk voor de bovenstaande:
    [quote= Troebel] De eventuele validiteit van de beweringen van de pupil staat toch los van de doodsoorzaak van zijn leermeester? Het rapport propageert toch niet het goedpraten van het vermoorden van wie dan ook?[/quote]
    Ik vind dit, eufemistisch uitgedrukt, een nogal verontrustende reactie. U heeft blijkbaar niets begrepen van mijn pasage over het WRR-rapport.
    Ik zal een ander voorbeeld geven met dezelfde strekking en dit nader toelichten. Geert Mak voerde enige tijd geleden een aantal keren Irshad Manji op als “bewijs” dat er ook liberale moslims zijn. Deze lesbische mevrouw wordt door de dominante stromingen in de islam echter met de dood bedreigd vanwege haar kritiek op de letterlijkheid in de moslimwereld. Na het opstellen van een manifest] samen met onder andere Salman Rushdie een manifest is dat aantal bedreigingen sterk toegenomen. In de afgelopen maanden hebben wereldwijd minder dan 2000 mensen het aangedurfd hun steun te betuigen aan deze mensen die met de dood worden bedreigd. Dat geeft in ieder geval dat nogal wat mensen, terecht of onterecht, angst hebben voor de islam. In Nederland zijn er ook mensen die graag meedoen aan de bedreigingen aan het adres van Manji. Kijk eens hier naar: waar Meulenbelt instemmend ene Tarek Fatah citeert die (normale) kritiek op haar vergezeld laat gaan van indirecte doodsbedreigingen. (ironisch genoeg is de man zelf ook door weer andere moslims met de dood bedreigd omdat hij tegen invoering van de sharia in Canada was…).
    Dus mensen die met de dood bedreigd worden vanuit bepaalde stromingen binnen de islam en door de hoofdstroom vrijwel niet tegengesproken worden, worden dus opgevoerd om aan te tonen dat er binnen de islam ruimte bestaat voor vernieuwing.
    Wanneer u tenslotte schrijft dat de WRR goedpraten van moorden toch niet goedpraat wordt ik een beetje draaierig. Bedoelt u dat alleen het goedpraten van moorden u zou doen twijfelen aan de oprechtheid van het WRR-rapport?

    [quote=ellen] Mag ik vragen welke van deze reacties wél rationeel waren?[/quote]
    Ja dat mag. Als we tenminste afspreken dat iets een rationele reactie noemen niet betekent dat ik het er dan mee eens ben of dat dit het verstandigste is wat over dit onderwerp te melden valt of dat er geen enkele emotie bij in het spel zou zijn.
    Dat geschreven hebbende zou ik de volgende reacties rationeel noemen: die van Rudolf, Wim de Wilde, Ron, Wim, JTK, de meeste van Loortje en Michiel Mans, sommige van Minik.

    [quote=ellen]dat je de reacties wilt censureren is wel dubieus; Bij Hoeiboei zijn ze toch heel erg van de vrijheid van menings uiting?
    Of is het juist typisch. [/quote] Deze opmerking vind ik te kwader trouw en ik reageer er dus niet op.
    [quote=Yevgeny Podorkin]..ik hou er wel van als iemand met open vizier élke arena betreedt. En niet gelijk in een stuip schiet en wegvlucht als het vuur hem na aan de schenen gelegd wordt.[/quote]
    Dank je wel.
    [quote=Yevgeny Podorkin]Neemt niet weg dat ik de algehele tendens van hoeiboei en zijn reageerders, een dieptrieste inspiratieloze bende vind! Humorloos vooral ! Ik mis nuance en oplossingen,..niet: ”Zij moeten éérst…,zij mogen niét…,wij gaan toch zeker niet,…”. Daar kan niemand wat mee.[/quote]

  67. 100

    @sickbock95 Kon in mijn reactie94 de woorden racisme en ras niet terugvinden. Blij dat allo’s voor u net zo min als voor mijn buren een bron van irritatie zijn.

    Eens met het voorgestelde uitgangspunt dat de onderklasse geen onderklasse moet blijven. Alleen: wie is de onderklasse: de 10% 14-25 jarigen die weten dat ze als onderopgeleide superieur zijn aan allo’s? De 23% (was het 23?) die zichzelf af en toe betrapt op disciminerende sentimenten? Of de allo’s zelf, die, hun gedachten in vlekkeloos Nederlands formulerend, vertellen waarom ze een hoofddoek willen dragen. (Of een keppeltje? Of een crucifix? Of iets schokkends willen doen?)

    Ik denk dat de crux in het woord onderklasse zit. Want waar een onderklasse zit, is er ook iemand boven. Maar wie bepaalt dat ik, of u boven iemand anders staat? Iemand anders is hoogstens anders, en over de verschillen willen praten lijkt mij niet moreel, sociaal of politiek verwerpelijk.

  68. 101

    @ Frans Groenendijk98. De geneeskunde weet het al: geen enkele therapie is 100% effectief. Maar als zo’n introotje voorkomt dat een paar reagenten doorschieten op de golven van hun eigen (res)sentiment is dat al meegenomen.

  69. 103

    Beste Frans [email protected],
    U zegt dat het rapport mensen knettergek maakte doordat het mensen citeerde die met de dood bedreigd werden cq vermoord werden. Sinds de uitvinding van de Killing Joke in Monthy Python is de kracht van het woord me nooit meer zo duidelijk gemaakt. Toch vind ik duimzuigen een betere reactie dan knettergek worden.
    Overigens heb ik geen zin om me in de exegese van de Islam/Koran of welke godsdienst/godsdienstige tekst dan ook te begeven.

    “Wanneer u tenslotte schrijft dat de WRR goedpraten van moorden toch niet goedpraat wordt ik een beetje draaierig. Bedoelt u dat alleen het goedpraten van moorden u zou doen twijfelen aan de oprechtheid van het WRR-rapport?”
    Nee, en dat terwijl ik me niets kan voorstellen bij de oprechtheid van rapporten, alleen bij oprechtheid van mensen.

  70. 104

    Het enigzins denken in groepen is inderdaad wel iets typisch menselijks en inderdaad soms nodig om situaties snel in te kunnen schatten. En (wellicht onnodig) een straat omlopen om een groepje marokkaanse hangjongeren te ontwijken is ook wel verklaarbaar . Het wordt natuurlijk wat anders als je ze aangeeft bij de politie (terwijl ze niets anders doen dan rustig hangen). Of laat staan als je ze preventief met je vrienden deze groep een kopje kleiner gaat maken.

    Ik denk dat daar ook het verschil zit of je jezelf een racist noemt of niet. Dan ben je dus kennelijk niet in staat nog eens verder na te denken over dat eerste gevoel. Dat zal toch waarschijnlijk ergens in je gedrag gaan doorwerken: Misschien bespuug je dan af en toe een hoofddoekje, of vraag je wanneer ze nou eindelijk eens teruggaan naar hun eigen land of gooi je als werkgever alle sollicitaties met een allochtone naam direct in de papierversnipperaar, of stem je op een extreme reschste partij.

    Als je alleen maar een straat omloopt en je hier misschien eigenlijk nog voor schaamt, tsja… dan noem jejelf waarschijnlijk nog geen racist.

  71. 105

    @bobbit
    Discussie is prima want verrijkend.
    Maar mij lijkt het er sterk op dat zowat alle discussies/observaties kunnen vermeden worden met wat Sikbock / SU suggereert, #96
    Dus: problemen benoemen en aanpakken en geen geneuzel over racisme
    Waarom niet: problemen benoemen en aanpakken en geen geneuzel over ras?

    Al weet ik drommels goed; de eerste de beste die ermee begint is een verzuurde racistische oom. Lachen.