Ik vind het een geruststellende gedachte dat Ronald Plasterk atheïst is, als wetenschapsminister. Ook de informatie dat André Rouvoet ergens vertelt dat hij zelf puberkids heeft, vind ik nog wel binnen de grens van relevant bij zijn baan. Maar Gerda? Is er dan niemand die tegen haar zegt: ‘Niet doen!’ Sinds wanneer moet beleid een jurkje aan?
“Ik meld het u maar vast. Ik ben niet glamoureus.” Dat vertelt Gerda de lezertjes van de Libelle en de Margriet. Ja, ja. Het staat in het nieuwe personality glossy dat het vijfenzeventig jarige bestaan van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij moet bestempelen. In het blad wordt uit de doeken gedaan hoe nuchter ons Gerda eigenlijk is. En dat ze problemen graag op de keukentafel oplost.
In het blad ook nog een plekje voor bisschop Hurkmans, die – op kosten van het jarige departement – vertelt dat God uitkomst biedt in barre tijden. Laat de kinderen tot mij komen. Gerda en God, moeten samen full-color bij miljoenen dames op de keukentafel terecht komen. En dat heet dan: voorlichting. Ja, in de marge ook nog een enkele lanbouwondernemer. Fotootje, tekstje.
Maar wat weet ik na het lezen van Gerda nou eigenlijk over het vijfenzeventig jarig bestaan van het landbouwdepartement? Nou, eh, niks. Ik weet dat Gerda graag jogt. Dat ze voldoende verdient om regelmatig biologisch te eten. Dat ze een druk leven heeft. En zo nog wat gemeenplaatsen. Oh, en ze meent ook dat u met uw kindjes vaker de natuur in moet. En dat u naar koeien moet kijken.
Overheidsbeleid moet kennelijk vermarkt worden. Burgers ga je niet informeren, nee je gaat een imago bouwen volgens de principes van de marketing. Want anders slikt het volk het niet. En niet te veel inhoud, want dat begrijpt de gemiddelde lezer niet. Marketing is het nieuwe uitleggen. Beleid kun je niet in een jurkje fotograferen, Gerda wel.
Enfin, over die vier ton ga ik het maar niet hebben. De grote vraag is vooral: wat voor mensen heeft Gerda om zich heen verzameld? En zit er daar niemand bij die haar heeft ingefluisterd: “Zeg Gerda, dit kan _echt niet_!” Kennelijk niet. Raar.
Overigens ben ik wel benieuwd naar de eerste editie van Ernst.
Reacties (4)
“Marketing is het nieuwe uitleggen.”
Geweldige uitspraak. Die houden we erin.
“De grote vraag is vooral: wat voor mensen heeft Gerda om zich heen verzameld? En zit er daar niemand bij die haar heeft ingefluisterd: “Zeg Gerda, dit kan _echt niet_!””
Ik denk dat het eerder andersom gegaan is: een-of-andere PR medewerker van het ministerie was bezig met een glossy en dacht “mmmhhh, hoe zullen we hem noemen en kunnen we nog iets met het ministerie…? Weet je wat! we noemen hem naar onze bewindspersoon. Het bekt best lekker, ‘Gerda’, het lijkt op ‘Linda’ en ze is ook nog wel Libelle of Margriet-materiaal.”
Motie van treurnis tegen Verburg
http://nos.nl/artikel/143115-motie-van-treurnis-tegen-verburg.html
@1: maar dan nog moet ze zelf, of iemand in haar directe omgeving gezegd hebben dat het een goed idee was. Wat niet echt getuigt van gevoel voor het politieke klimaat. En daar worden ze in die kringen toch op geselecteerd?
Met de kennis van nu had Gerda het zweepje weggelaten.