Het Saillant | Bakkie pleur

SaillantLOGODe NS is vijf jaar te laat met internet in de trein. Wat zeg ik? Tien!

De Nederlandse Spoorwegen hebben eind dit jaar maar liefst éénderde van hun intercity’s uitgerust met internet. De eerste intercity met internet aan boord gaat volgende maand rijden.

Dat komt veel te laat. Het was mooi geweest als de NS, nog voor de algemene invoering van draadloos internet in huis, het cafe, op het werk en in de stad, het rustig werken vanuit je treincoupé mogelijk had gemaakt.

Om het nu nog in te voeren lijkt me weggegooid geld. Door geen werkende verbinding te garanderen (immers, de kans is een op drie dat jouw ic internet heeft), zullen mensen liever de laptop thuislaten.

En trouwens: laptops? De techniek heeft de NS ook allang ingehaald. Iedereen in de trein surft tegenwoordig met een netbookje op het mobiele netwerk met een dongel, of via de iPhone.

En eerlijk gezegd: tien jaar geleden had ik het geweldig gevonden dat ik kon internetten in de trein. En misschien vijf jaar geleden ook nog wel.
Maar nu ons sociale en professionele leven grotendeels naar internet is verplaatst, heb ik minder behoefte aan verbinding in de trein. Laatst maakte ik de urenlange treintocht van Rotterdam naar Groningen. Heerlijk gezeten, gelezen, naar buiten gekeken. Ik miste maar één ding: een lekker ranzig bakje NS-pleur. Maar de koffie is al jaren geleden uit de trein verdwenen.

  1. 2

    Niet mee eens: iedereen die via een iPhone internet, wacht met smart op Wifi in de trein. Dat T mobile spotje met overal dekking is namelijk niet helemaal waar.

    Ik ben wel benieuwd naar de beveiliging van die verbinding. Mag toch aannemen dat het geen open hotspot wordt.

  2. 4

    Idd beter laat dan nooit.

    Het laatste argument snijdt helemaal geen hout, als je niet wilt internetten kan dat altijd. Dat is net zoiets als zeggen dat de zondagsopening van winkels je dwingt om te gaan shoppen op zondag.

    Neemt niet weg dat koffie zeer gewaardeerd zou worden.

  3. 5

    tien jaar geleden had ik het geweldig gevonden dat ik kon internetten in de trein.

    Tien jaar geleden, nee zelfs twaalf jaar geleden, had ik al internetverbinding in de trein. Via mijn GSM. Op mijn laptop. Weliswaar ging dat met een snelheid van 9600 baud, maar dit maakt voor het principe niet uit. Websurfen of e-mailen kan heel goed zonder plaatjes in te laden.

    U zeurt dus.

    Stroom in de trein, om laptops of telefoons te kunnen opladen, dat zou nog eens wat zijn. In nabije buitenlanden is het normaal om elektriciteit in de trein te kunnen gebruiken.

  4. 7

    Fatsoenlijk (dus niet GSM) Internet in de trein is pas net mogelijk. Treinen rijden te snel om op fatsoenlijke wijze wifi-verbindingen in stand te houden zonder speciale aanpassingen. Dat is nu opgelost en de NS komt met Internet. Logisch. Wat een gezeur. We hadden ook in 1960 allemaal een GSM moeten hebben, laten we het daar over gaan hebben! Pff.

    2004: “technisch lastig”
    http://tweakers.net/nieuws/34118/voorlopig-nog-geen-internet-in-de-trein.html

    2009: “het kan, maar alleen met zijn allen op één 3G connectie”
    http://www.bright.nl/eerste-intercitys-met-wifi-maart

  5. 8

    Ik snap je punt Grobbo, maar op dit moment vraag ik me af of we niet meer hebben aan een NS waarvan de treinen rijden en die niet overvol zitten in de spits. Internet in de trein heeft voor mij niet de hoogste prioriteit.

  6. 9

    @7: Wat een gezeur over dat het gezeur is. Ik geef gewoon mijn mening. Geef ook de jouwe, en stop met die lullige waardeoordelen.

    Leuke verklaring, van het te hard rijden van de trein, maar verklaar dan eens dat het in treinen in het buitenland al jaren mogelijk is om internet (al dan niet draadloos) te gebruiken?
    Het gaat overigens niet om een Wifi-verbinding van de trein met de provider. Dat is volgens mij gewoon een 3G-verbinding.

  7. 10

    Internetten? Waarom zouden mensen dat in de trein willen doen? Al die Tweets met “Ik zit nu in de trein”…zit de wereld daar op te wachten?

    Doe mij maar een opschrijfboekje en een pen. Dan schrijf ik later wel een blog over mijn treinritje…

  8. 11

    @MMaas, #9 Ok point taken over de toon. Hoogste tijd voor weekend#%(*&#%!:P Of vakantie.

    Het zal inderdaad wel 3G zijn. Beetje jammer inderdaad, wat je zegt, dat kun je zelf ook. In het buitenland (ICE bijvoorbeeld) gaat het volgens mij ook gewoon om 3G, het is ook hetzelfde als bij de NS, van T-Mobile. En je moet in de ICE gewoon betalen alsof het 3G is, dus dan kun je net zo goed je eigen 3G Internet gebruiken.

  9. 12

    Als het 3G van T-Mobile wordt, ben ik héél benieuwd: ik kan nu met mijn appeltelefoon vaker niet dan wel online.

    Verder mis ik de railtenders ook. De deur die tussen Groningen en Assen openschoof en de hartelijke maar keiharde stem die de vloeiende volzin ‘KOFFIETHEELIMONADEGEVULDEKOEKEN!’ uitriep. Dat heet vooruitgang.

  10. 13

    @5 Dat zie ik niet zo snel gebeuren, dat de NS een verliespost erbij zal nemen door gratis elektriciteit af te staan voor de ongeveer miljoen mensen die dagelijks van de trein gebruikmaken. Want zo zijn wij weer wel als Nederlanders, als het gratis is, gaan we ook gewoon wachten tot we iets kunnen opladen in de trein.

  11. 14

    Ook ik mis de koffie en aanverwanten het meest. Misschien wijst een nader onderzoek uit dat de NS met internet veel te laat is, maar dat goed kan maken met de terugkomst van de catering.
    Ook de liefde voor de NS gaat door de maag.

  12. 15

    Zelfs in een prachtland als Canada hadden ze het van de zomer ook nog niet op orde. Infrastructuur is er wel, maar door proxy- en satelliet-uitval werkte het traag en instabiel. Toch was het al toerist handig. Maar wat ik er als forens mee zou moeten, in een piepklein landje, sja.

    Dit is een variant op het croissantje van May-Weggen.

  13. 17

    @OP

    1. Ik neem mijn laptop al mee de trein in, internet of niet. Het verschil zou zijn dat ik met internet in de trein niet thuis al hoef te voorsurfen.

    2. Koffie in de trein zag ik laatst voorbijkomen toen ik naar Limburg moest. In de provincie bestaat de beschaving blijkbaar nog.

    3. Koffie wordt in de Randstad tegenwoordig gratis door de NS verstrekt, op de stations, “vanwege de omstandigheden”.

    @9, MMaas: je bent zelf een überzeur.

    @13, Cracken: “dat de NS een verliespost erbij zal nemen door gratis elektriciteit af te staan

    Die stroom is voor de NS volgens mij ook gratis. Beginnen ze toch gewoon iets later met remmen?