Eerder hadden we al de jood (de niet noodzakelijkerwijs Joodse aanhanger van het joodse geloof) en de Jood (de tot het Joodse volk behorende persoon die in theorie niet joods hoeft te zijn, hoewel dat in joodse kringen wel als een jodenstreek wordt gezien). Daarna kregen we de LINDA. van Linda de Mol. En sinds vandaag hebben we Heineken van HEINEKEN.
HEINEKEN heeft namelijk een nieuw logootje nieuwe corporate visual identity, waarin de hoofdletter de boventoon voert. Volgens het persbericht van HEINEKEN is de nieuwe identiteit in het leven geroepen om een onderscheid te kunnen maken tussen het bedrijf HEINEKEN en het biermerk Heineken. Heerlijk Helder Heineken in het Holland HEINEKEN House dus volgend jaar. Puristen onder ons kunnen dan nog verdedigen dat het merk zó bekend is dat het ook als soortnaam door het leven kan gaan, en dus geheel gevrijwaard kan blijven van hoofdletters: bij het betreden van een Heineken-schenkend etablissement zou je kunnen zeggen dat je op de website van HEINEKEN, www.theHEINEKENcompany.com, veel goeds over Heineken hebt gelezen, en daarom graag een glaasje heineken zou bekomen uit de Heineken-tap die de uitbater van HEINEKEN in bruikleen heeft gekregen – ware het niet dat het persbericht in alle talen zwijgt over uitspraakverschillen tussen heineken, Heineken en HEINEKEN.
Zoals altijd bij dit soort onverklaarbare marketingonzin heeft CEO Jean-François Boxmeer een onnavolgbare motivatie ingefluisterd gekregen om de geldverslindende identiteitsverandering te verantwoorden. Me dunkt dat Freddy (FREDDY? ALFRED?) zich in zijn graf zou omdraaien:
The new identity differentiates the company from the Heineken brand. In doing so it better reflects who we are today and the company we aim to be tomorrow.
De nieuwe corporate visual identity geeft dus tegelijk weer wat HEINEKEN vandaag al is, én wat het morgen wil zijn – terwijl het morgen pas een bedrijf beoogt te zijn, en vandaag nog maar iets onbestemds (‘who’) is. Maar alles beter dan wat het tot aan deze glorieuze dag was, want, zo geeft JEAN-FRANCOIS BOXMEER de in 2002 overleden Freddy Heineken nog even een trap na:
HEINEKEN [sic] has evolved significantly during the past ten years.
Zelfs in de hoogste kringen van HEINEKEN zijn de nieuwe conventies klaarblijkelijk nog niet helemaal doorgedrongen, want hier werd natuurlijk (het vroegere) ‘Heineken’ bedoeld. Ook op de rest van de site neemt men het nog niet zo nauw met de nieuwe regels: voor meer informatie wordt verwezen naar www.theHEINEKENcompany.com, maar vragen dienen we te sturen naar e-mailadressen eindigend op @heineken.com. En zien we daar links in de navigatie onder Innovations nou staan HEINEKEN Extra Cold en HEINEKEN Premium Light? Een extra koud en licht bedrijf; dat is natuurlijk ook een manier om je te profileren. Ik zwijg nog maar even over de Nederlandse (gedeelde) Heineken/HEINEKEN-site, waar het wemelt van de hoofdletters terwijl het over het bier gaat.
Natuurlijk is HEINEKEN meer dan alleen Heineken, en is HEINEKEN niet het eerste bedrijf dat kiest voor deze vorm van branding. Alleen, die hoofdletters… ik heb het er niet zo op. Als je dan toch zo nodig een onderscheid wilt tussen het moederbedrijf en het belangrijkste merk, kies dan gewoon voor een geheel andere naam, zoals VAN HOUT BIEREN of HOLLEEDER VATEN. En wat straks te doen met AMSTEL, dat al sinds jaar en dag in kapitalen op de etiketten wordt gedrukt? En FOSTER’S, en OXOTA, en BIRRA MORETTI, en STRONGBOW, en dus eigenlijk best wel heel erg veel van die merken?
De enige echt efficiënte oplossing ware geweest om in plaats van 250 merken veredeld slootwater eens één echt lekker bier te brouwen: HEINEKEN.
Reacties (8)
Het spul is sowieso niet te zuipen. Als er geen Belgisch bier bestond was er in Nederland niet te leven.
Dit soort onderwerpen ligt de auteur veel beter dan sociaal-maatschappelijke thema’s.
Jij zit al lekker aan de Bavaria merk ik..?
LOL is trouwens mother van alle Lol en lol fabrieken. Zie ook KPN of DKNY. HEINEKEN is dus een afkorting…
HEINEKEN = Henk En Ingrid Nemen Elke Keer Een Nieuwe
Ik vind die nieuwe corporate visual identity van SARGASSO erg lijken op die van HEINEKEN.
Jij noemt het “onverklaarbare marketingonzin”, maar ik heb wel een vermoeden:
Volgens het persbericht van HEINEKEN is de nieuwe identiteit in het leven geroepen om een onderscheid te kunnen maken tussen het bedrijf HEINEKEN en het biermerk Heineken.
Het lijkt erop dat Heineken HEINEKEN vooral in het leven heeft geroepen om de strengere reclameregels rond alcoholhoudende merken te omzeilen. Het doet me sterk denken aan een tabaksbedrijf dat op een gegeven moment een gelijknamig merk in nautische artikelen in het leven riep, om in bioscopen te kunnen blijven adverteren.
lijkt er toch wel op
http://www.google.be/imgres?q=texaco&um=1&hl=nl&biw=1086&bih=767&tbm=isch&tbnid=r1LB7_FTW6HFTM:&imgrefurl=http://www.periodismosinfronteras.com/historia-del-socialismo-ii-el-papel-de-los-jesuitas.html&docid=5CdWKrD68MXzMM&w=600&h=600&ei=q614TvqaCYqO4gSN5tn6Cw&zoom=1&iact=hc&vpx=278&vpy=168&dur=183&hovh=225&hovw=225&tx=131&ty=121&page=1&tbnh=131&tbnw=131&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:1,s:0
Ik snap ’t wel, HEINEKEN heeft onderhand zoveel brouwerijen ingelijfd dat daar heel wat bieren tussen zitten die oneindig veel beter zijn dan Heineken, dat zo’n beetje inwisselbaar is met een Euroshopper-biertje.
Dus om aan te geven dat Heineken niet langer de parel in de kroon is een logische stap. Ik zou inderdaad voor een totaal andere naam kiezen, want het blijft verwarrend…